Afacerile companiilor de leasing nu au depăşit 650 milioane de euro în 2010, după ce la finele lui 2008 piaţa sărise de 4 miliarde de euro.
Leasingul financiar, altădată înfloritor, marchează de doi ani minim istoric după minim istoric ajungând să reprezinte, la finele anului trecut, doar 10% din ceea ce era înainte de începutul crizei financiare. BCR Leasing, de exemplu, a doua companie din România ca dimensiuni, a acordat anul trecut finanţări de doar 18 milioane de euro, cu 87% mai puţin faţă de 2009 şi cu peste 96% mai puţin faţă de anul 2008, când administra un portofoliu de aproximativ 500 de milioane de euro.
Potrivit surselor RL, anul trecut întreaga piaţă a leasingului aduna circa 600 milioane de euro, în scădere cu aproximativ 55% faţă de 2009.Prin comparaţie, la finele anului 2008 (maximul economiei româneşti, dar şi al leasingului), valoarea finanţată depăşea 4 miliarde de euro. Datele oficiale publicate de Asociaţia Societăţilor Financiare din România (ALB) arată că, după primele nouă luni din 2010, piaţa scăzuse cu 27% la 760,2 milioane de euro. Principala cauză a scăderii cifrei de afaceri din zona leasingului este dependenţa aproape totală a companiilor de piaţa auto, care de trei ani se află în scădere continuă, trăgând după ea şi domeniile adiacente cum ar fi leasingul financiar sau asigurările.
Reconversie profesională
În ciuda scăderii fără precedent a afacerilor, companiile de leasing nu au adoptat o politică agresivă de reducere a personalului, natura activităţii lor recomandând un contact direct cu clientela. La finele anului trecut, în domeniu lucrau 1.600 de persoane, potrivit datelor ALB, în scădere cu doar câteva sute faţă de 2008.
Criza a afectat însă şi strategia de personal a companiilor din domeniu. „Trebuia să ne adaptăm şi am luat alte tipuri de măsuri. Majoritatea agenţilor de vânzări au fost recalificaţi şi se ocupă acum cu recuperarea bunurilor de la clienţii rău-platnici”, spune reprezentantul unei companii de leasing. Companiile din domeniu s-au trezit brusc, în ultimii doi ani, cu parcuri auto vaste formate din automobilele returnate de clienţii care nu au mai dorit sau nu au mai putut să achite ratele. Vânzarea acestor automobile este astăzi cea mai importantă activitate a companiilor de leasing, care şi-au creat platforme speciale pentru vânzări auto.
16.000 a fost în 2010 numărul aproximativ al returnărilor de automobile luate în leasing.