Consumul de tigari si alcool va scadea drastic anul acesta, in contextul in care majoritatea romanilor au o viziune pesimista asupra mersului economiei.
Majoritatea romanilor intentioneaza sa reduca consumul de tigari si alcool, dar si investitiile in imbracaminte si aparatura electrocasnica pentru a putea face fata crizei si anul acesta. Pe de alta parte, in cadrul unui sondaj al 360insights, majoritatea persoanelor chestionate nu intentioneaza sa se atinga de sumele alocate produselor alimentare. "Cele mai drastice masuri par a fi luate de fumatori, peste patru din zece fumatori spunand ca vor sa reduca aceasta cheltuiala, unul din acestia patru intentionand sa renunte complet la fumat, pe cand ceilalti trei din patru isi propun sa fumeze mai rar sau sa cumpere marci mai ieftine. si reducerea consumului de alcool apare ca un plan major pentru acest an, aproape patru din zece consumatori hotarand sa cheltuiasca mai putin pe astfel de produse in acest an", se arata in studiul citat.
Mai putine haine
Printre produsele si serviciile pentru care romanii isi vor micsora bugetul se numara si accesoriile vestimentare (haine si incaltaminte), dar si amenajarile pentru casa, achizitionarea de electronice sau electrocasnice. "In plus, si petrecerea timpului liber va suferi modificari, oamenii alegand sa rareasca momentele de distractie sau relaxare si planuind sa mearga mai rar in restaurante, in cluburi sau la teatru", declara Manuela Danila, Senior Researcher in cadrul 360insights.
Pe de alta parte, din cosul de cumparaturi cu produse alimentare romanii nu intentioneaza sa reduca alimentele de baza. Astfel, fructele si legumele, produsele lactate, cele de panificatie sau carne, precum si apa imbuteliata nu vor suferi mari reduceri, majoritatea intentionand sa isi mentina consumul similar cu cel din anul 2009. Printre produsele din categoria alimentelor care vor fi cumparate "cu mai multa chibzuinta" se numara sucurile imbuteliate, dulciurile si, intr-o masura mai mica, si cafeaua.