12.9 C
București
duminică, 25 februarie 2024
AcasăInvestigații România LiberăComisionul de risc, bumerang pentru bănci

Comisionul de risc, bumerang pentru bănci

După intrarea în vigoare a OUG 50, băncile au fost amendate direct pentru comisioanele de risc, iar cazurile n-au mai ajuns în instanţă.

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a înregistrat, de la intrarea în vigoare a OUG 50 privind contractele de credit, 536 de reclamaţii referitoare la credite, dintre care 109 s-au referit la perceperea comisionului de risc, fiind aplicate amenzi de 270.000 de lei, potrivit unui comunicat al instituţiei. Până la data apariţiei OUG 50/2010, cazurile în care au fost constatate clauze abuzive în contracte au fost înaintate în instanţă. După această dată, pentru reclamaţiile cercetate, în urma cărora au fost constatate încălcări ale OUG 50/2010 în ceea ce priveşte comisionul de risc, au fost emise sancţiuni contravenţionale, amenzile aplicate fiind de 270.000 de lei. Totodată, a fost dispusă şi măsura de restituire a contravalorii comisionului perceput după data intrării în vigoare a actului normativ menţionat. De asemenea, comisarii ANPC au aplicat o amendă contravenţională în valoare de 20.000 de lei pentru perceperea comisionului de interogare a biroului de credit în valoare de cinci lei, contrar prevederilor OUG 50/2010. Referitor la comisionul de rambursare anticipată s-au înregistrat câteva plângeri care au fost soluţionate amiabil, consumatorii primind banii aferenţi comisionului.

De asemenea, în formularul de credit pus la dispoziţia clientului de unele bănci, se specifică faptul că pentu prestarea unor servicii suplimentare, la solicitarea împrumutatului, altele decât cele expres prevăzute în contract sau derivate din aplicarea unor prevederi legale sau acte normative obligatorii pentru bancă, aceasta poate percepe şi alte comisioane decât cele prevăzute în contract. Această formulare contravine prevederilor OUG 50/2010, în care se specifică faptul că se percepe un comision unic pentru serviciile prestate la cererea consumatorilor, remarcă ANPC. Anunţul Autorităţii vine pe fondul organizării clienţilor bancari în grupuri pe internet, pentru a cere aplicarea noilor reglementări sau pentru a avea putere mai mare de negociere. Fenomenul ia amploare, în prezent circa 3.500 de persoane fiind membre ale grupurilor care vizează 12 instituţii. Pe de altă parte, bancherii cer clarificarea legislaţiei. „Considerăm că, dacă se va aplica şi la creditele vechi, trebuie ca ordonanţa să fie clară şi cu aplicabilitate fără echivoc, astfel încât să se evite ceea ce se întâmplă în acest moment. Aţi văzut clienţi nemulţumiţi, oameni care merg şi-şi pierd timpul prin tribunale. Nu acesta era scopul”, a spus recent Radu Gheţea, preşedintele Asociaţiei Române a Băncilor. 

Cele mai citite

După Transnistria, alt pericol în Republica Moldova: Autonomia Găgăuză, cu 98% la sută din locuitori pro-Rusia

În contextul în care pe 28 februarie autoritățile de la Tiraspol ar urma să ceară anexarea Transnistriei la Rusia, este posibil ca Putin...
Ultima oră
Pe aceeași temă