» Produsele alimentare s-ar putea ieftini cu cel putin 10% in urmatoarele trei luni, ca urmare a reglementarii relatiilor dintre lanturile de magazine si furnizorii locali din industria alimentara.
Preturile produselor alimentare comercializate pe piata romaneasca ar putea sa scada cu 10-30%, in urma aprobarii legii care transpune prevederile Codului de bune practici dintre comercianti si furnizorii locali din industria alimentara, sustine Ilie Sarbu, ministrul Agriculturii. "Noi am urmarit ca pretul in magazine, la raft, sa scada. Specialistii spun ca acesta ar putea sa scada cu pana la 30%", a declarat Ilie Sarbu.
Reprezentantii Ministerului Agriculturii sustin ca, desi a provocat dispute intre comercianti si producatorii din industria alimentara, textul legii, cunoscuta sub numele de "Cod de bune practici", a fost formulat initial de comun acord, atat de comercianti, cat si de furnizorii locali. Scurtarea termenelor de plata, pretul de achizitie si eliminarea unor taxe impuse de retaileri furnizorilor de produse alimentare reprezinta principalele motive de disputa dintre cele doua parti.
"Nu putem sa spunem ca preturile produselor alimentare vor scadea dramatic incepand de maine. Acestea vor scadea treptat, iar spre finele acestui an vor aparea primele efecte. Estimam ca la inceputul anului viitor vom vedea o ieftinire de 10% a produselor alimentare", ne-a declarat Sorin Minea, presedintele Romalimenta.
Acesta a explicat ca ieftinirea de cel putin 10% a produselor alimentare va fi posibila in urma eliminarii taxelor impuse de comercianti producatorilor, precum taxa de raft, taxa de marketing, taxa de intrare in magazin, care ingrosau costurile finale ale produselor cu pana la 30%.
La randul sau, presedintele Federatiei Sindicale din Industria Alimentara( FSIA), Dragos Frumosu, a estimat ca procentul ieftinirilor se va situa, intr-o prima etapa, la circa 10%. "Consumatorul final va cumpara produse alimentare cu un pret mai mic cu circa 10% incepand din ianuarie 2010. Durata poate fi mai mare, pentru ca, teoretic, efectele apar treptat", ne-a declarat Dragos Frumosu.
In opinia acestuia, actuala lege va intensifica concurenta in piata, intrucat comerciantii nu le mai pot interzice furnizorilor sa livreze produse similare la cel mai mic pret si altor comercianti, situatie de pe urma careia vor avea de castigat magazinele mici, de proximitate. "Un alt efect al legii ar fi, in timp, deschiderea unor magazine de proximitate, mici afaceri de familie, ceea ce va naste concurenta ce va obliga supermarketurile sa revizuiasca politica preturilor", precizeaza Dragos Frumosu.
In replica, reprezentantii lanturilor de magazine sustin ca actuala forma a legii va genera un val de falimente in randul comerciantilor si, implicit, disponibilizari de personal, iar primii care vor resimti efectele acestei legi sunt consumatori. "Caracterul anticoncurential si obtuz al textului de lege se va reflecta in deteriorarea climatului concurential al pietei produselor alimentare, asa incat preturile nu numai ca nu vor scadea, ci vor creste, efect universal al distorsionarii mecanismelor pietei si al liberei initiative", a declarat intr-un comunicat Delia Nica, vicepresedintele Asociatiei Marilor Retele Comerciale din Romania (AMRCR). Mai mult, retailerii au avertizat ca noile restrictii impuse ar putea incuraja lanturile de magazine sa apeleze mai mult la importuri, ceea ce ar impinge mai multi producatori locali spre faliment.