» Comerciantii au respins modificarile aduse Codului de bune practici, considerand noile masuri partinitoare si incorecte.
» Marile lanturi de magazine ar putea contesta actul normativ la Curtea Constitutionala.
Codul de bune practici pentru comertul de produse alimentare a fost aprobat prin ordonanta de urgenta, desi comerciantii au respins unele prevederi ale acestuia.
Actul normativ va incepe sa aiba efectele anuntate anterior o data cu publicarea in Monitorul Oficial, adica in termen de o luna de la aprobarea in sedinta de guvern de miercuri, 20 mai.
"Relatia dintre producator si hipermarketuri nu era foarte fericita. Sunt reglementate toate acum, iar in momentul publicarii devine obligatorie. Speram ca in acest mod sa le putem acorda un sprijin real producatorilor romani, mai ales ca in aceasta perioada incep sa apara pe piata produsele romanesti", a declarat Ilie Sarbu, ministrul Agriculturii, precizand ca principalele prevederi se refera, printre altele, la eliminarea a 11 taxe impuse de marile magazine furnizorilor din industria alimentara.
In aceste conditii, dupa publicarea in Monitorul Oficial, incepand cu a doua parte a lunii iunie, comerciantii ar putea renunta la unele taxe, precum taxa de raft si cea de marketing, deoarece prevederile amintitului Cod vor deveni obligatorii pentru toti comerciantii.
Cu toate acestea, comerciantii au respins modificarile aduse Codului de bune practici, considerand noile masuri partinitoare si incorecte, deoarece au exclus punctele de vedere prezentate initial de catre comercianti, sustin reprezentantii Asociatiei Marilor Retele Comerciale (APMRC), care au refuzat in repetate randuri sa participe la intalnirile cu furnizorii din industria alimentara, organizate si mediate de Ministerul Agriculturii. Potrivit reprezentantilor marilor magazine, AMRC ar putea contesta actul normativ la Curtea Constitutionala, deoarece nu tine cont de propunerile prezentate de comercianti.
In opinia reprezentantilor AMRC, produsele alimentare autohtone au in unele cazuri preturi mai ridicate fata de produsele similare din import, nu din cauza cuantumului taxelor aplicate de supermaketuri si hipermarketuri, ci din cauza costurilor de productie ridicate, generate de scumpirea materiilor prime si a utilitatilor.
"Cauzele cresterii preturilor sunt simple, materia prima la alimente provine din import, iar producatorii au resimtit acut cresterea pretului materiei prime si a tarifelor la utilitati si vor sa transmita aceasta crestere in preturile de comercializare", a declarat Adrian Manolache, secretar general al APMRC.
Asociatia Marilor Retele Comerciale din Romania (AMRCR), constituita in anul 2003, reuneste principalele lanturi de magazine prezente pe piata romaneasca.