Ministrul Finanţelor doreşte o reducere şi mai mare a impozitului pe venit, aflat acum la un nivel de 16%, prin introducerea cotelor regresive. Micşorarea anunţată este surprinzătoare căci priveşte un impozit al cărui nivel se află deja la un minim european, în timp ce adevărata povară fiscală este CAS.
Cota unică va fi menţinută la 16% pe tot parcursul acestui an, dar din 2015 s-ar putea păstra doar pentru companii, în timp ce pentru populaţie se va reveni la cota progresivă, ca soluţie de relaxare fiscală, dacă spaţiul bugetar o va permite, a declarat ministrul Finanţelor, Ioana Petrescu.
„Cota unică se va menţine anul acesta cu siguranţă. S-a discutat foarte clar că acea cotă de 16% pe profit va rămâne, tocmai pentru că este o impozitare simplă şi are un efect benefic asupra mediului de afaceri. S-a discutat şi despre cota diferenţiată, dar despre nişte cote mai mici pentru persoane cu venituri mai mici. Se va menţine cota unică în 2014”, a spus Petrescu la un canal de televiziune.
Programul de guvernare prevede introducerea impozitului diferenţiat pe venitul salarial, cu cote de 8%, 12% şi 16%. „În aceste limite se discută despre o relaxare fiscală pentru persoane fizice, dar nu pentru persoane juridice. Deci acea taxă unică de 16% rămâne pentru firme”, a continuat Petrescu. Aceeaşi filozofie se aplică şi în cazul reducerii CAS cu cinci puncte procentuale şi al neimpozitării profitului reinvestit, măsuri pentru care se realizează în acest moment diferite scenarii şi analize. „Din câte ştiu, reducerea CAS cu 5 puncte procentuale din iulie, deci pe şase luni, va avea un impact bugetar de circe 2 miliarde lei”, a mai spus Petrescu.
Impozitul regresiv, măsură electorală?
Introducerea unor cote de impozitare a veniturilor inferioare nivelului de 16% pare a fi mai degrabă o măsură electorală decât una economică. Principala provocare ce stă în faţa unei firme nu o constituie impozitul pe venit, ci contribuţiile de asigurări sociale (CAS) plătite atât de angajator (nivel de 20,8%), cât şi de angajat (10,5%). În cazul unui salariu brut de 2.000 de lei, statul încasează din impozitul pe venit 246 lei şi mai mult decât dublu, respectiv 626 lei, din CAS plătit de angajat şi angajator. Scăderea impozitului pe venit şi mai mult sub actualul nivel, în condiţiile menţinerii CAS, nu va fi de natură să aducă la suprafaţă contractele de muncă la negru, adevărat flagel al sistemelor publice de pensii, sănătate şi şomaj.
Cristian Păun: Cota este deja progresivă
Cota unică are avantaje clare pentru o ţară săracă precum România, spune Cristian Păun, profesor universitar al ASE Bucureşti. “Este mai uşor de colectat, mai simplu de urmărit, mai puţin stresantă pentru contribuabil. Nu îţi trebuie prea multă şcoală să îţi dai seama că şi cu cotă unică (16%) aplicată la venituri în creştere sumele încasate de stat cresc cu progresivitate liniară. Deci cota unică este şi ea progresivă dacă luăm sumele care se încasează de către stat (nu procentele). Dacă mai punem şi deducerile care se aplică pentru persoanele în întreţinere la venituri mai mici de 3.000 de lei şi mai punem şi faptul că «bogatul» plăteşte progresiv mai multe impozite rezultă faptul că tranşarea unei astfel de probleme în favoarea cotei progresive este dificil de făcut”, spune profesorul.