Dominaţia liniilor auto şi, implicit, reducerea primelor încasate pentru poliţele aferente vor trage în jos cu până la 15% segmentul non-life anul acesta.
După un declin de o singură cifră în 2010, în 2011 acesta ar putea intra în registrul double-digit, potrivit liderilor celor mai importante companii de asigurări, reuniţi la XPRIMM Annual Forecast Meeting – Asigurări generale – 2011, pentru a dezbate tendinţele şi provocările anului.Aceştia se aşteaptă, la unison, ca în scenariul cel mai optimist piaţa să scadă cu 5% în 2011, sau în cel mai pesimist scenariu cu 15%, pe fondul unei reduceri cu 20% a tarifelor la poliţele auto. La începutul anului trecut, oficialii companiilor de asigurări se aşteptau la o scădere medie de 5-10% a segmentului de asigurări generale în 2010, previziune care a fost confirmată.
Piaţă de sub 1,5 miliarde euro
Transpus în cifre, adeverirea previziunilor de la începutul acestui an presupune ca piaţa de asigurări generale să coboare în intervalul 1,4 – 1,5 miliarde euro, adică puţin peste valoarea înregistrată în 2006.
Cu toate acestea, în pofida dificultăţilor actuale, asigurătorii susţin că, pe termen lung, piaţa locală are un potenţial foarte mare de dezvoltare. Estimările indică o reluare a investiţiilor în economie în şase-zece luni, următoarea etapă fiind revenirea creditării, care nu este posibilă totuşi mai devreme de sfârşitul lui 2011. În încercarea de a-şi păstra clienţii sau de a câştiga cotă de piaţă, companiile de asigurări au redus semnificativ tarifele poliţelor RCA, un segment care reprezintă peste o treime din piaţa asigurărilor generale. Piaţa de asigurări generale este dependentă în cea mai mare proporţie de poliţele auto, astfel că asigurătorii aşteaptă acum reluarea creditării.La un simplu calcul, cumulând 1,4 miliarde euro (asigurări generale) cu circa 400 milioane euro (asigurări de viaţă), un lucru este cert: vom trece în 2011 sub pragul de 2 miliarde euro prime brute subscrise; problema este cum se va realiza această scădere.
Ce spun brokerii
„Sunt pesimist în privinţa pieţei de asigurări din România. Cauzele sunt multiple: România este percepută ca o ţară cu un risc politic ridicat, legislaţia este confuză şi contradictorie, mediul economic este precar. Astfel, încrederea în România este scăzută, iar piaţa de asigurări nu are posibilitatea să cunoască din nou creştere”, a precizat Alexandru Apostol, director general, Maxygo. În opinia acestuia, o soluţie de creştere pentru piaţă o reprezintă retailul „din zonele neacoperite încă. Acele zone trebuie exploatate. Reţelele companiilor de brokeraj pot aduce creştere pentru piaţă. Alt potenţial nu văd pentru 2011″.
Cu siguranţă, piaţa de asigurări va scădea şi în 2011, a declarat Victor Sraer, managing partner, OTTO Broker. În opinia acestuia, importantă va fi alegerea făcută de asigurători în privinţa tipului de scădere: Dacă vor alege menţinerea primelor, dar scăderea numărului de clienţi sau dacă vor alege, din contră, creşterea numărului de clienţi prin scăderea primelor. Diferenţa constă în calitatea serviciilor care vor putea fi furnizate de asigurători. În prima variantă, scăderea pieţei ar fi între -5 şi -10%, dar s-ar menţine profitabilitatea, iar în cea de-a doua variantă, scăderea poate ajunge şi la -20%, calitatea serviciilor ar fi alterată, iar soluţia ar fi periculoasă pe termen mediu şi lung. Estimăm o scădere de până la 5% a pieţei de asigurări per ansamblu, a precizat Liliana Lapadatoni, business development manager, MARSH.
În ceea ce priveşte compania MARSH, aceasta şi-a manifestat încă din 2010 o tendinţă de creştere a rolului şi importanţei consultantului în asigurări pentru clienţi, care va continua şi în acest an, a completat Liliana Lapadatoni. Şi în 2011 piaţa de asigurări va scădea, consideră şi Andrei Rădulescu, POWER Broker. Nu poate exista dezvoltare atâta timp cât nu avem creştere economică, a adăugat acesta. În opinia reprezentantului POWER Broker, noua tendinţă a pieţei asigurărilor este dată doar de asigurările obligatorii, populaţia renunţând la cele facultative. Paradoxal, cifrele arată că în perioada de criză, economiile populaţiei au crescut, oamenii au bani, bani care sunt blocaţi. Aceştia vor fi cheltuiţi atunci când, la nivel naţional, va dispărea percepţia sentimentului negativ prezent pe piaţa.
Un optimism moderat a afişat şi Cristian Bălănică, director general al PIRAEUS Insurance Broker: Chiar dacă vom asista la o creştere a economiei, dacă ne luăm după predicţii, aceasta se va produce în piaţa de asigurări cu un delay de 6 luni – 1 an. În opinia liderului PIRAEUS Insurance Broker, măsurile aspre ale Guvernului au afectat puternic rezultatele pieţei de asigurare, şi la momentul actual este dificilă realizarea unei prognoze chiar şi la nivel de companie, aceste măsuri afectând strategiile de dezvoltare.
Şi service-urile sunt pesimiste
În pofida îmbunătăţirii mediului economic prin relansarea exporturilor, acestea au fost în mare parte reprezentate de automobilele Dacia, din acest punct de vedere neajutându-i deloc pe asigurători, consideră Gheorghe Axinte, CEO, Audatex România. Totodată, acesta apreciază o scădere de cel puţin 10 puncte procentuale pentru piaţa de asigurări auto. Tot o contracţie pentru piaţa de asigurări auto a pronosticat şi Sorin Iacob, general manager, EUROTAXGlass’s Romania (-5%, – 6%), acesta argumentând prin creşterea numărului de vehicule neutilizate care nu intră în zona de asigurare, mentenanţă şi servisare de la 840 mii la 930 mii (dintr-un parc auto ce totalizează 5,3 milioane maşini).
Programul RABLA 2010 a fost un semi-succes, multe certificate rămânând neutilizate. De asemenea, la scăderea pieţei contribuie şi numărul mare de maşini provenite din contracte de leasing sau creditare terminate înainte de termen, aflate acum în parcuri auto neasigurate. La acest lucru se adaugă şi maşinile DACIA exportate, care nu vor fi asigurate în România, dar şi maşinile second-hand reposedate din care multe pleacă la export, a adăugat Sorin Iacob. Liderul EUROTAXGlass’s Romania a evidenţiat totodată reorientarea importatorilor şi a reţelelor de dealeri auto către piaţa de autovehicule second-hand, întrucât clientul primeşte la achiziţionarea unui astfel de autoturism şi o garanţie şi există şanse mari să îl şi asigure.
________________________________________________________________________
„Dacă economia va reveni pe creştere în primul trimestru din 2011, piaţa de asigurări ar putea ieşi din recesiune în al doilea semestru din acest an… Acest moment de criză reprezintă o reală oportunitate pentru companiile de asigurare de talie mică, pe fondul diminuării pieţei, acestea putând să îşi majoreze mult mai uşor cota de piaţă.”
DRAGOŞ CABAT, Financial View
________________________________________________________________________
„Scenariul meu optimist este o reducere cu 5% a business-ului asigurătorilor… Mă îndoiesc că vom vedea prea multe societăţi care să termine anul 2010 pe profit.”
CRISTIAN CONSTANTINESCU, preşedinte UNSAR
________________________________________________________________________
„Ultimul an a marcat pentru piaţa de asigurări auto o schimbare drastică. Cu toate acestea, segmentul RCA va rămâne o piaţă-cheie şi în 2011, iar această dominaţie va pune presiune în continuare asupra pieţei de asigurări per ansamblu. În condiţiile în care vânzările de maşini vor continua să scadă, nici pe clasa CASCO nu vom înregistra o evoluţie. Principalul efect va fi o scădere a preţurilor, iar portofoliul consolidat al pieţei de asigurare va suferi modificări. Totodată, politicile de tarifare vor avea o influenţă majoră asupra stabilităţii industriei de profil. Realist vorbind, pentru 2011 mă aştept la o scădere de 5% a întregii pieţe, scenariul optimist fiind menţinerea la nivelul din 2010. O reducere de două cifre este improbabilă, ar însemna o coborâre la nivelul anului 2006 şi nu mă aştept ca piaţa să urmeze o tendinţă de descreştere atât de puternică.”
RANGAM BIR, preşedinte Allianz-Ţiriac
________________________________________________________________________
„Anul 2011 va fi cel mai greu an pentru piaţa de asigurări din România. Din cauza crizei, eu cred că în 2011 vom avea o scădere cu două cifre pentru piaţa de asigurări din România, pe fondul scăderii foarte mari a pieţei auto. La acest lucru se adaugă reducerile masive ale tarifelor la RCA şi la CASCO, companiile de asigurări dorind să îşi menţină astfel clienţii, precum şi creşterea frecvenţei daunalităţii şi a daunei medii. Asigurările obligatorii de locuinţe, care ar fi putut reprezenta o relansare pentru piaţa de asigurări, nu au avut efectul scontat. Anunţul din partea autorităţilor privind amânarea aplicării penalităţilor, care ar fi trebuit să înceapă din 15 ianuarie 2011, a avut un impact negativ şi pentru piaţa de asigurări facultative. Pentru 2010, asigurările obligatorii au reprezentat o oportunitate, dar piaţa nu a fost dezvoltată cum ar fi trebuit. Dacă nu vor interveni din nou şi nu se va modifica iar termenul de aplicare a amenzilor, asigurările obligatorii pentru locuinţe vor reprezenta o oportunitate pentru 2011.”
RADU MUSTĂŢEA, preşedinte directorat Astra Asigurări
________________________________________________________________________
„Recesiunea economică a afectat bugetul alocat pentru asigurări de către clienţi, aceştia fie renunţând la asigurare, fie cumpărând asigurările cele mai ieftine: Piaţa de asigurări va scădea cu 5-10%, iar, în particular, piaţa de asigurări de locuinţe va scădea şi ea. Sper ca în 2011 partea legislativă să se remedieze şi să fie îndepărtate toate componentele negative care au afectat atât asigurările obligatorii, cât şi pe cele facultative. Totodată, piaţa asigurărilor obligatorii de locuinţe a fost zguduită de lovituri legislative. Pe lângă subminarea PAID-ului, oamenii au rămas cu impresia că o asigurare facultativă pentru locuinţă ar trebui sa coste 20 euro. Gradul de penetrare al asigurărilor în Produsul Intern Brut şi densitatea asigurărilor sunt doi indicatori specifici industriei care definesc maturitatea şi locul în care se regăseşte piaţa, raportat la nivel mondial. Din păcate, o dată cu debutul crizei economice, valorile acestora sunt în continuă descreştere, având chiar cel mai redus nivel din Europa Centrală şi de Est. În aceste condiţii, asigurătorii trebuie să conlucreze pentru popularizarea asigurărilor în rândul românilor şi să exploateze segmentele non-auto, în principal asigurările de locuinţe şi cele de sănătate.”
RADU MANOLIU, director general adjunct CREDIT EUROPE Asigurări