În urmă cu trei ani, statul spera să încaseze un miliard de euro din vânzarea CFR Marfă. Acum ar putea să nu găsească cumpărător.
Statul va vinde cel puţin jumătate din pachetul de acţiuni al CFR Marfă, operatorul feroviar naţional de transport. Potrivit unui proiect de HG, aprobat luni de către Consiliul Suprem de Apărare a Ţării, Ministerul Transporturilor este mandatat să vândă peste 50% din acţiuni, respectiv un pachet mai mare decât cel anunţat iniţial de autorităţi, de 20%.
În primăvara acestui an, statul s-a angajat faţă de FMI să privatizeze mai multe societăţi cu pierderi suportate din bugetul de stat. Lista acestora include şi transportatorul feroviar naţional. Privatizarea societăţii este într-un stadiu incipient. Deocamdată a fost selectat doar consultantul tehnic, anume firma americană Seneca, activă în multe alte proiecte de restructurare a sectorului transporturilor din România, cu începere din 1998. Procentajul scos la vânzare sugerează că statul doreşte să găsească un investitor majoritar şi nu e interesat de vânzarea acţiunilor pe bursă.
În urmă cu trei ani, statul angajase firma Deloitte pentru a realiza o strategie de privatizare a societăţii. Fostul ministru al Transporturilor, Ludovic Orban, dădea, în acea perioadă de boom economic, drept sigur interesul investitorilor străini faţă de privatizare şi îşi dorea un preţ de un miliard de euro din vânzarea societăţii. Optimismul său era stimulat şi de preţul bun obţinut de unguri din vânzarea întregii societăţi MAV Cargo către austriecii de la OBB şi ungurii de la Gysev, respectiv 395 milioane euro, pentru o societate mult mai mică decât CFR Marfă.
Planurile de vânzare ale societăţii, din 2008, prevedeau cedarea acţiunilor către un investitor majoritar, după modelul maghiar al MAV Cargo. Tranzacţia a întâmpinat atunci, iniţial, o opoziţie din partea Comisiei Europene, care a considerat că investitorul strategic OBB poate ajunge în situaţie de monopol în zonă. Comisia a acceptat în final tranzacţia, impunând anumite obligaţii privitoare la relaţia dintre OBB şi Gysev.
Vor exista cumpărători?
Cel mai probabil statul nu va găsi un cumpărător, declară un specialist implicat în 2008 în privatizarea societăţii. Societatea este de patru ani pe pierdere, fiind canibalizată de operatorii feroviari privaţi, spune acesta. În cei 11 ani scurşi de la apariţia primilor operatori feroviari de transport privaţi, cota de piaţă deţinută de aceştia a atins 50%, evoluţie favorizată şi de un management greşit, dezinteresat şi chiar fraudulos, la societatea de stat.
Înainte de privatizare, societatea ar trebuie restructurată şi adusă pe profit, spune specialistul indicat. O altă alternativă ar fi managementul privat, românesc sau străin, dar orientat pe obţinerea de profit pentru acţionari, nu pe urmărirea diferitelor interese personale. Societatea ar fi avut şansa să ajungă unul dintre importanţii operatori feroviari din regiune, dacă ar fi fost restructurată la timp, însă acum are toate şansele să o ia pe urma altor foste mari firme de stat care au fost închise.
Parcul CFR Marfă este format din 35.000 de vagoane şi 900 de locomotive. Numărul acestor active este în continuă scădere în urma casărilor, urmate de vânzare. Statul ar putea primi 100 milioane de euro dacă şi-ar vinde tot parcul CFR Marfă. Greutatea medie a unui vagon gol de marfă este de 20 de tone, iar preţul tonei de fier vechi este de 140 de euro, ceea ce înseamnă că pe un vagon ar putea primi 2.800 de euro.