Pentru un apartament de „107,44 metri pătraţi”, chiar şi în cartierul Primăverii, impozitul pe proprietate nu depăşeste 100 de euro pe an. Exemplu provine din normele de aplicare ale Codului Fiscal.
Cifra este doar cu 44% mai mare decât dacă locuinţa ar fi amplasată în cel mai izolat sat. dacă locuinţa din Primăverii ar fi impozitată la valoarea de piaţă, taxa ar creşte de cel puţin şapte ori. Un raport al Societăţii Academice din România arată că taxarea proprietăţilor la valoarea de piaţă ar creşte încasările cu până la un miliard de euro, povara căzând în principal pe deţinătorii de proprietăţi scumpe.
Experţii de la SAR sugerează eliminarea diferenţei între valoarea impozabilă actuală şi valoarea reală de piaţă, eliminarea exceptărilor de la plata impozitului, dar şi actualizarea contabilă a proprietăţilor aparţinând persoanelor juridice. În plus, pentru reuşita unei astfel de reforme ar trebui finalizat un cadastru urban simplu pentru înregistrarea completă a proprietăţilor.
Eşecul impozitării progresive
Decizia guvernului de anul trecut prin care consiliile locale aveau posibilitatea să majoreze taxele şi impozitele cu 20% şi aplicarea de impozite majorate chiar şi cu 300% pentru persoanele care deţin mai multe proprietăţi nu a dat rezultatele scontate.
De aceea, guvernanţii vor să modifice sistemul de impozitare a clădirilor, terenurilor şi mijloacelor de transport şi să impune un nou mecanism de calcul care să permită majorarea veniturilor colectate din această sursă cu peste un miliard de lei în următorii trei ani, potrivit Stategiei fiscale până în 2014.
Legislaţia fiscală trebuie modificată
Pentru aplicarea prevederilor din strategie va fi nevoie de modificarea actualei legislaţii fiscale.
În prezent, impozitele şi taxele locale sunt plafonate la un anumit nivel sub care primăriile pot lua decizii de majorare sau micşorare a acestora. Legislaţia fiscală în vigoare precizează că impozitul pe clădiri se calculează prin aplicarea cotei de impozitare de 0,1%, la valoarea impozabilă a clădirii.
Valoarea impozabilă se ajustează în funcţie de zona în care este construită clădirea, de înălţimea şi vechimea acesteia.
Codul Fiscal prevede că în cazul oricărui impozit sau oricărei taxe locale, care constă într-o anumită sumă în lei, sumele respective se indexează odată la trei ani, în funcţie de evoluţia ratei inflaţiei de la ultima indexare. Prin hotărâri de Guvern, se permite administraţiilor locale doar actualizarea nivelurilor minime şi maxime ale valorilor impozabile, impozitelor, taxelor locale, altor taxe asimilate acestora, precum şi ale amenzilor.
„Impozitul pe proprietate din România continuă să se bazeze pe indici tehnici de calculare a valorii proprietăţii, un sistem rămas practic neschimbat din anii ’80, deşi stocul de proprietate s-a diversificat de tunci şi până astăzi”, se precizează în raportul SAR.