21 C
București
sâmbătă, 27 iulie 2024
AcasăInvestigații România LiberăBrandul personal va poate tripla banii

Brandul personal va poate tripla banii

Andy Szekely, specialist in tehnici de influentare, considera ca succesul vine mai usor daca este insotit de expunere publica.

Sunteti competent, dar nu si cunoscut? Solutia pentru a "iesi din rand", spune specialistul in persuasiune si tehnici de influentare Andy Szekely, este brandul personal. Este vorba despre perceptia de valoare pe care publicul-tinta o are despre dumneavoastra, nu doar despre realitate, spune expertul.

» Ce este brandul personal?
Daca esti un brand, esti un nume. Poti sa construiesti o afacere in jurul numelui sau agatand numele la un business. Brandul e ca un costum de haine. Te imbraci in costum pentru ca in sediul companiei in care lucrezi lumea se imbraca in acest fel. La fel, te imbraci in costumul de imagine numit brand personal pentru ca asta iti asigura succesul in business-ul in care te afli. Succesul vine mai usor o data cu expunerea publica, facuta profesionist. Brandul este perceptia pe care publicul o are la el in cap, despre tine.

» Cat de importanta este expunerea pentru cineva care vrea sa devina o autoritate intr-un domeniu?
In psihologia persuasiunii exista o lege nescrisa, care spune ca valoarea unei persoane este direct proportionala cu numarul de expuneri, ceea ce inseamna aparitii in media. Foarte importanta este si frecventa. Degeaba esti o aparitie deasa o perioada, daca timp de sase luni, cat ai fost plecat peste hotare, ai "disparut". Dupa aceea, trebuie sa reconstruiesti totul, pentru ca publicul te uita.

Vorbesti o data, dar "te vinzi" de mai multe ori

» Care sunt piedicile in construirea unui brand?
Unii spun "sunt suficient de bun, asa ca cine are nevoie de mine ma cauta". Fals. Daca esti suficient de bun, vei muri suficient de bun si n-o sa te cunoasca nimeni, pentru ca exista altii, mediocri, dar care au un marketing foarte bun. Altii spun "pai eu deja ma promovez, ma vand singur", dar daca intri in amanunte vezi ca, de fapt, au doar un blog. In regula, ai un blog unde apari. si unde altundeva mai apari? Cu un singur canal de trasmitere a informatiei nu te faci vizibil. Oamenii vor sa te vada in toate partile, pentru ca asa devii credibil. Trebuie sa vorbesti o data si sa vinzi de mai multe ori. Un articol poti sa-l pui pe blog, sa-l publici intr-un ziar, sa-l printezi si sa-l dai oamenilor, sa-l pui pe un suport audio, sa-l incluzi intr-un newsletter.
Un alt obstacol este lipsa unei viziuni strategice. Nu poti sa faci brand la nevoie. Ai de facut un proiect si te gandesti in ultimul moment ca n-ar fi rau sa ai ceva imagine… Daca ai o strategie inseamna ca stii, pe termen lung, unde vrei sa ajungi.

» Cum influenteaza brandul veniturile?
Poate sa-ti dubleze sau chiar tripleze banii. In piata de training, de exemplu, sunt traineri care iau sute de euro pe zi, dar altii sunt platiti cu zeci de mii de euro. Vorbim aici mai ales de vorbitorii publici internationali. Diferenta o face mai mult brandul decat competenta.

Fiecare om este foarte bun la ceva

» Care sunt pasii pentru a iesi in fata?
Primul pas si cel mai important este conceptia brandului. Daca l-ai facut pe asta, restul vin de la sine. Practic, trebuie sa faci o analiza a ta sa vezi ce-ti place, ce anume te diferentiaza fata de ceilalti, care sunt competentele tale. Fiecare om este prost la ceva, foarte bun la altceva si mediocru la altceva.
Trebuie sa identifici la ce esti foarte bun, astfel incat sa-ti slefuiesti calitatile si sa le expui pe taraba. Apoi trebuie sa te mai intrebi care sunt lucrurile pe care le valorizezi in viata profesionala? Aceasta este o intrebare-cheie, pentru ca din raspuns vine motivatia. Un alt pas important este consolidarea brandului. Trebuie sa faci in asa fel incat sa mearga rotitele, sa stii ca brandul continua sa functioneze, chiar daca pleci din tara.

» Dar daca esti la inceput de cariera?
Multi ma intreaba: "Vreau sa fiu trainer. Cum sa fac?". In timp, raspunsul meu a devenit din ce in ce mai nuantat. Le spun asa: "Dezvolta-ti o arie de expertiza inainte de deveni orice tip de vorbitor. Demonstreaza-ti tie ca poti sa faci ceva mai bine decat majoritatea oamenilor. Dezvolta-ti abilitati de a prezenta. si vinde! Brandul este despre vanzare. Daca vrei sa-ti dezvolti un brand, prima intrebare este: «Ce te reprezinta pe tine, unic?». E adevarat, la inceput de cariera s-ar putea sa nu stii. Dar afla care este pasiunea ta si dezvolt-o! Fii expert!".

» Ce este, de fapt, un expert?
O persoana care obtine rezultate bune in mod constant, situate intr-o banda de procentaj, fata de toti ceilalti din bransa, undeva in primii 5-7%, reprezinta un expert. Cineva care obtine rezultate bune, dar nu in mod constant, nu este expert, ci un amator. Expertul are un sistem, o strategie prin care ajunge la locul pe care si-l doreste. Un expert nu este motivat neaparat de bani, pentru ca el se afla intr-o lume a pasiunii. si nu prea poti sa fii expert sau sa performezi daca nu esti pe filonul vocatiei tale. Poti sa fii foarte bun, dar n-ai sa fi foarte bun pe termen lung daca te motiveaza exclusiv banii. Trebuie sa ai pasiune, talent, viziune, chemare.

Razboinicul, magicianul si vindecatorul

» Ce este charisma?
Un ingredient extrem de important in transmiterea imaginii. Eu evaluez charisma prin arhetipuri, niste energii pe care fiecare le poarta. Primul este razbonicul, luptatorul, cel care "sparge muntii". Poti sa identifici stilul acesta prin felul in care se poarta, merge, vorbeste sau priveste o persoana. Al doilea arhetip este magicianul, cel care-i face pe altii sa rada, care schimba perspectivele.
Al treilea este vindecatorul – genul de persoana care se prezinta in lume facandu-i pe ceilalti sa se simta ocrotiti. Poate fi un fel de closca.
Traian Basescu, de exemplu, este un amestec de luptator cu magician. Sorin Oprescu, atat prin natura meseriei lui, cat si prin faptul ca, in anumite momente, isi moduleaza vocea asa incat te aduce intr-o stare de confort, are caracteristicile unui vindecator. Insa el nu este neparat un vindecator, pentru ca are si ceva din magician, iar chirurgia ii aduce si elementul de razboinic.

CARTE DE VIZITA
» Este specialist in persuasiune si tehnici de influentare.
» A scris cartile "NLP – Calea Succesului" si "Ghidul Credibilitatii".
» Este autorul cartii electronice "Coaching si instrumente de coaching", precum si al volumului audio: "Tactici de credibilizare instantanee".
» Sustine programe pentru dezvoltare personala si profesionala.

Credibilitate si la tinerete
Specialistul in persuasiune si tehnici de influentare Andy Szekely spune ca si persoanele tinere pot sa fie credibile, daca isi propun acest lucru. El recomanda celor care stiu ca nu au o imagine convingatoare sa-si creeze "parghii strategice" cu ajutorul carora sa depaseasca aceasta faza. Cateva dintre ele sunt prezentate mai jos.
» Certificarea valorii. Faptul ca, de exemplu, ati scris o carte, ati organizat un eveniment, ati studiat la o institutie de invatamant de prestigiu sau aveti un certificat de specialitate recunoscut international poate sa va ridice in ochii publicului.
» Comunicarea cu precizie. Nu spuneti "studii facute in America au demonstrat utilitatea comunicarii cu impact", ci vorbiti ca un expert: "Studii facute in 1977 la Harvard de catre profesorul de psihologie sociala Ellen Langer au demonstrat ca patru cuvinte folosite in fraza cresc impactul persuasiv al acesteia cu 29%".
» Echilibrarea figurii cu hainele. Legea atractiei fizice din psihologia persuasiunii spune: cu cat oamenii au o fata mai "de bebelus", cu atat se fac mai usor placuti de mase. Insa este necesara contrabalansarea acestui efect subtil cu felul in care va incadrati fata. In business, culoarea roz pal la cravata, incadrata de un costum inchis la culoare – bleumarin sau negru, pune foarte mult in valoare fata.
» Concretetea raspunsurilor. Pregatiti-va sa raspundeti punctual, concret si puternic la intrebarea "Cu ce va ocupati?". Nu spuneti doar "sunt profesor", ci "ati vazut vreodata un grup de oameni foarte tineri care au fost intr-un loc din care au iesit cu totii cu fetele zambitoare si carora li se pare extraordinar ce au facut? Cu asta ma ocup eu".

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă