Terenuri, blocuri de locuinte, hoteluri si vile, ba chiar si gari sunt vandute la preturi derizorii de „justitiarul” de la Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF), Sebastian Bodu. Intre timp, un proiect de ordonanta de urgenta care ar pune capat acestui adevarat jaf pe banii publici este blocat de luni de zile pe undeva pe la Palatul Victoria.
„Ne transformam in SRL”
„In acest ritm de instrainare a activelor caii ferate, se reduce capitalul social si riscam sa ne transformam in SRL”, spune cu amaraciune directorul general al companiei nationale CFR SA, responsabila cu gestionarea infrastructurii feroviare.
Pentru recuperarea datoriilor istorice acumulate de CFR SA la bugetul statului, mare parte din ele „gratie” fostului director general Mihai Necolaiciuc, Bodu a inceput sa tune si sa fulgere, pozand in incoruptibil. Ba, mai mult, a inceput sa scoata pe banda rulanta la licitatie activele companiei feroviare.
Dincolo de instrainarea unor active care au apartinut dintotdeauna caii ferate, revoltator este insa faptul ca ele sunt vandute la preturi de nimic. Probabil, pentru clienti alesi pe spranceana. Altfel nu se poate explica, de exemplu, cum a fost vandut un complex de agrement din Slanic Moldova cu numai noua miliarde de lei vechi. Aceasta in conditiile in care numai terenul pe care se afla complexul respectiv are o suprafata de 3.140 mp.
Ca sa nu mai vorbim de cele trei corpuri de cladire existente aici si vilele de protocol. Chiar si in evidentele contabile ale CFR SA terenul figura la valoarea de 20 miliarde de lei, stabilita in urma unei evaluari facute cu ani in urma, cand preturile terenurilor nu urcasera inca intr-atat.
Proiect de ordonanta, blocat la Guvern
Cu cateva luni in urma, oficialii CFR SA au promovat un proiect de ordonanta de urgenta prin care s-ar fi dispus ridicarea pentru sase luni de zile a sechestrului instituit de ANAF asupra activelor CFR.
Proiectul a primit toate avizele necesare, insa adoptarea sa in plenul Guvernului intarzie nejustificat de mult, fiind blocat pe undeva pe la Palatul Victoria. De pe urma intarzierii nu beneficiaza altcineva decat rechinii imobiliari.
Bomboana pe coliva o constituie blocarea de catre ANAF a conturilor companiei CFR SA, motiv pentru care plata salariilor este pusa sub semnul intrebarii.
„Inchiriati garile!”
Constantin Axinia spune ca, daca sechestrul va fi ridicat, compania va putea in scurt timp sa se autofinanteze, fara a instraina nici un activ.
Concret, directorul vrea sa scoata garile mai mici la licitatie, insa nu pentru vanzarea lor, ci pentru inchiriere catre persoane fizice sau juridice. „Conditia este de a pastra destinatia de gara. Cei care vor inchiria gari de la noi vor fi obligati sa asigure functionarea salii de asteptare, eliberarea legitimatiilor de calatorie, grupurilor sanitare si asa mai departe”, explica Axinia. El a adaugat ca noii „chiriasi” vor plati chirii modice, pentru ca activitatea sa fie atractiva.
De asemenea, conducerea CFR SA a trimis catre fiecare primarie adrese prin care edilii sunt intrebati daca doresc sa preia in administrare gari aflate acum in conservare. Inchirierea se va face cu titlu gratuit, cu conditia ca noul administrator sa achite la timp facturile la utilitati.
In fine, directorul general are in vedere sa darame garile parasite si care sunt intr-o stare avansata de degradare. In locul lor vor fi ridicate constructii metalice, din materiale care sa nu poata fi afectate de vandalizari.
Daca proiectele lui Constantin Axinia se vor concretiza, indemnul „Ocupati garile!” dintr-un film realizat in perioada comunista se va transforma in „Inchiriati garile”. Asta daca, pana atunci, nu le vinde Bodu pe toate.
Oricum, investigatiile noastre vor continua.