Până la finalizarea rezultatelor din actualele negocieri pentru Autostrada Transilvania, firma americană şi-a mutat grosul utilajelor spre Albania.
Fără prea mare încredere că actualele negocieri cu Ministerul Transporturilor pe tema Autostrăzii Transilvania se vor termina cu rezultate pozitive şi cât mai repede, conducerea firmei Bechtel a decis să îşi mute cea mai mare parte a utilajelor folosite la construirea autostrăzii în Albania, acolo unde a început asfaltarea autostrăzii Rreshen-Kalimash.
Părţile, adică Ministerul Transporturilor şi Bechtel, recunosc că utilajele au început să părăsească şantierul, însă nici una nu e în măsură să dezvăluie ponderea echipamentelor care au fost mutate spre şantierul albanez. „Bechtel a trecut în Albania la asfaltarea autostrăzii şi ca urmare a decis să mute acolo o staţie de asfalt de pe tronsonul 2B (Turda-Gilău – n.r.). S-au asigurat însă că, dacă negocierile se vor termina, iar lucrările vor începe, aceste utilaje vor putea fi aduse în termen util înapoi”, spune un oficial din cadrul proiectului. Statul român nu are nici un control asupra ţinerii sau scoaterii din ţară a utilajelor americanilor, deşi ei au fost iertaţi de plata taxelor vamale atunci când le-au adus în România, la începutul lucrărilor.
„Bechtel nu are nici o obligaţie contractuală de a cere acceptul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România pentru relocarea echipamentelor”, a declarat la începutul lunii iunie Nicoleta Davidescu, şef de proiect pentru autostradă.
Au mai rămas 30% din echipamente
Mihai Lup, lider sindical al angajaţilor de pe autostradă, afirmă că au mai rămas, după estimările sale, aproximativ 30% din utilaje. „Au mai rămas nişte betoniere, autocamioane, ceva autobasculante, o macara şi nişte trailere”, spune acesta, adăugând că i se pare totuşi normal ca Bechtel să îşi mute echipamentele decât să plătească chirie pe altele luate de acolo. Pe şantier mai există aproximativ 200 de oameni (faţă de numărul maxim de 3.000, de acum doi ani), aceştia ocupându-se de pază, de pregătirea altor utilaje în vederea transportului în Albania şi lucrări de mici reparaţii, spun cei chestionaţi de România Liberă.
Stilul negocierilor: o lună da, o lună ba
De la instalarea ministrului Boagiu la Ministerul Transporturilor, negocierile s-au desfăşurat astfel. Primul director numit de aceasta, anume Liviu Costache, era gata-gata să ajungă la o înţelegere cu americanii, moment în care a fost schimbat (martie 2011).
Noul director Daniela Drăghia „le-a reluat mai serios abia acum 2-3 săptămâni, probabil după ce a venit şi rândul americanilor”, spune un oficial din cadrul proiectului, care a solicitat anonimatul.
Faptul că negocierile au început efectiv abia acum trei luni este confirmat şi de liderul sindicat Mihai Lup.
Statul degeaba pe contractul autostrăzii de aproape zece luni costă bani buni bugetul de stat. În cele zece luni trecute de la instalarea noului ministru, s-au strâns facturi de plată către Bechtel de aproape 40 milioane de euro reprezentând tarife de staţionare a utilajelor, penalităţi de întârziere a plăţilor, cheltuieli indirecte de un milion de euro pe lună cuvenite americanilor.
Bechtel şi autostrada albaneză
Proiectul autostrăzii construite de Bechtel-Enka în Albania prevede realizarea a 61 km de autostradă pe patru benzi între localităţile Rreshen şi Kalimash. Tronsonul e parte a unei autostrăzi lungi de 171 km care traversează această ţară de la Marea Adriatică la Kosovo. Bechtel va construi 5,5 km tunel dublu, precum şi 29 de poduri, valoarea totală a proiectului fiind de 400 milioane euro.