6.4 C
București
vineri, 15 noiembrie 2024
AcasăInvestigații România LiberăBătaie pe profitul benzinăriilor

Bătaie pe profitul benzinăriilor

Statul şi firmele de transporturi rutiere au pus ochii pe profiturile frumoase ale companiilor petroliere. Primul vrea mai mulţi bani prin suprataxarea acestora, dacă preţurile vor mai creşte, ceilalţi vor să li se returneze banii pe accize.

Companiile petroliere ar putea intra sub lupa Consiliului Concurenţei, care va verifica dacă există o situaţie de monopol pe această piaţă, totodată Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) urmând să analizeze profitul companiilor din domeniu, a spus premierul Emil Boc la un post de televiziune. Părând că nu ştie că formarea preţului la carburanţi este sub lupa Consiliului Concurenţei încă din 2005 – fără rezultate până acum -, Boc a spus: „În privinţa preţului, eu am dat dispoziţie la două verificări paralele, una la Consiliul Concurenţei, pentru a vedea dacă nu este vorba de practici de monopol, şi la ANAF, să verfice, practic, gradul de profit pe care îl au cei care măresc foarte rapid preţul la benzină, pentru că în acele condiţii, dacă există profituri care cresc foarte mult şi nejustificat într-o asemenea perioadă foarte dificilă, şi statul român poate avea câteva contramăsuri specifice economiei de piaţă”.

Mijloacele „directe” lipsesc

Totuşi, spune Boc, statul nu are mijloace directe pentru a reglementa preţul carburanţilor, dar că poate interveni indirect „pentru a-i trage la răspundere pe cei care măresc nejustificat preţurile”. Mai întâi va trebui ca actualele verificări să fie încheiate, a spus el.

„Pot lua o decizie numai după ce am aceste informaţii, Guvernul nu are un rol direct în a stabili preţul combustibilului, nu poate să intervină, dar poate, pe căi indirecte, să-i tragă la răspundere pe cei care majorează preţurile nejustificat într-o economie de piaţă, fie că e vorba de monopol, fie că e vorba de profit. Statul român nu spune că nu e legal, dar poate să impună, şi el, anumite impozite. Deci, are la dispoziţie asemenea modalităţi, pe care le analizăm, în condiţiile în care o asemenea analiză va fi posibilă”, a spus Boc. Marile companii petroliere s-au obiş-nuit însă cu astfel de ameninţări.

După ce în 2005 preţurile la carburanţi au explodat, în aprilie 2006 guvernarea Tăriceanu a ameninţat companiile petroliere cu impozitarea cifrei de afaceri a acestora cu o pondere cuprinsă între 10 şi 16%.

Ameninţările au fost uitate, sarabanda preţurilor a continuat. Cât priveşte Consiliul Concu-renţei, conducerea acestuia s-a grăbit ieri să îi cânte în strună premierului Boc, anunţând, fără să fie mai întâi întrebată, că nu s-ar opune unei suprataxări a companiilor petroliere.

Transportatorii îşi vor acciza înapoi

Pe motivul că motorina folosită de ei nu este destinată consumului propriu, ci celui final, organizaţii patronale din domeniul transporturilor rutiere solicită statului returnarea accizei plătite pentru carburanţi. „Pentru carburanţii folosiţi în agricultură, statul returnează acciza, chiar dacă agricultorii beneficiază de numeroase alte subvenţii, precum cele la hectar, pe produse. După cum se întâmplă în alte ţări, şi în România ar trebui returnate accizele transportatorilor rutieri”, a spus ieri Ion Lixandru, vicepreşedinte al Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR). Un sistem de returnare, chiar şi parţială, a costurilor unui transportator rutier cu accizele funcţionează în anumite ţări ale UE, printre care Slovenia, Franţa, Spania.

Transportatorii acuză Guvernul pentru creşterea preţurilor carburanţilor. „Guvernul este de vină pentru că preţul carburanţilor este mare. Noi putem să mergem şi în alte ţări să alimentăm, şi astfel vom pune presiune pe stat, pentru că îi vor scădea încasările”, a declarat Ion Lixandru. „Nu ne-ar deranja preţul carburantului dacă am avea autostrăzi şi condiţii de siguranţă, dar aşa devenim şi neconcurenţiali în raport cu alţi transportatori din Uniunea Europeană”, a spus reprezentantul UNTRR.
Potrivit lui, un transport care în Germania presupune folosirea unui camion, în România necesită 1,6 camioane. Starea proastă a infrastructurii duce la o viteză comercială de aproape două ori mai mică în România decât în alte ţări, fapt care afectează fluenţa traficului, obligând astfel transportatorii rutieri să fie atenţi la costurile cu motorina. UNTRR cere statului să oblige companiile petroliere să informeze consumatorii în mod transparent asupra structurii costurilor de producţie, aşa cum fac în Austria şi Germania.

Doru Cireasa
Doru Cireasa
Doru Cireasa
Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă