-1 C
București
luni, 18 noiembrie 2024
AcasăInvestigații România LiberăBăncile, nemulțumite de timpul scurt de dezbatere pe comisioanele la ATM

Băncile, nemulțumite de timpul scurt de dezbatere pe comisioanele la ATM

Consiliul Patronatelor Bancare din România este nemulțumit de timpul scurt acordat de Autoritatea pentru Protecția Consumatorului pentru dezbaterea publică a proiectului privind afişarea comisioanelor la retragerile de numerar de la bancomate, relatează Mediafax.

"Orice măsură menită a satisface acest obiectiv, inclusiv această iniţiativă recentă a ANPC, va fi sprijinită de către CPBR cu condiţia ca asemenea măsuri să fie implementate în mod constructiv şi să nu producă distorsiuni în piaţă. Astfel, în ceea ce priveşte proiectul de Ordin al ANPC, CPBR consideră că ar fi trebuit iniţiat un proces consultativ mai amplu, care să cuprindă şi reprezentanţi ai comunităţii bancare încă
dinaintea publicării proiectului, pentru a putea discuta diferitele aspecte de ordin tehnic şi operaţional ce ţin de asemenea iniţiativă şi a evita astfel posibile reveniri asupra formei iniţiale", se arată într-o poziţie transmisă de Consiliul Patronatelor Bancare din România (CPBR).

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a publicat marţi un proiect de ordin prin care băncile vor fi obligate să afişeze pe ecranele bancomatelor toate comisioanele aferente operaţiunilor pe care un client doreşte să le efecuteze cu un card de debit sau credit, exprimate în suma exactă, nu procentual.

"Prestatorii de servicii care efectuează operaţiuni de plată prin intermediul cardurilor de debit şi a cardurilor de credit la terminalele ATM au obligaţia de a informa consumatorii asupra tuturor comisioanelor, taxelor şi oricăror altor tipuri de costuri pe care trebuie să le suporte consumatorul în legătură cu contractul de prestări servicii, conform prevederilor prezentului ordin", se arată în proiectul de ordin.

Bancomatele trebuie să afişeze pe ecrane toate informaţiile legate de costurile tranzacţiei, în ordinea operaţiunilor efectuate de către client, acesta având astfel posibilitatea de a renunţa la operaţiunea respectivă, fie că este vorba despre eliberare de numerar, transfer din cont, plăţi de facturi sau alte servicii solicitate.

Informaţiile privind costurile trebuie să fie vizibile şi uşor de citit, precizând suma exactă pe care o persoană o are de plătit pentru fiecare operaţiune, nu procentul perceput.

"Va trebui că băncile să-şi facă cunoscute punctele de vedere asupra aceste iniţiative şi în mod independent, fiindcă fiecare are particularităţile sale, legate de număr de clienţi, număr de ATMuri etc. La modul general vorbind însă, este de la sine înţeles că ar trebui luaţi în consideraţie o serie de factori înainte de lansarea unui astfel de proiect, ca de pildă cadrul legal, posibilităţile tehnice de a implementa astfel de măsuri, cât şi costurile asociate implementării unor asemenea aplicaţii, inclusiv cine va suporta aceste costuri şi ce impact ar putea avea aceste costuri în relaţia dintre clienţi şi bănci", se arată CPBR.

CPBR consideră că aspectele enumerate sunt importante şi nu pot fi trecute cu vederea în lansarea unor asemenea iniţiative.

"Băncile membre ale CPBR sunt, bineînţeles, deschise în a discuta aceste aspecte cu ANPC şi sunt în egală măsură interesate să afle dacă ANPC a structurat această propunere legislativă pe baza un studiu sau program care evidenţiază impactul şi/sau consecinţele acestor măsuri aşa încât să producă efecte benefice şi corecte în piaţă. În funcţie de astfel de considerente şi ţinând cont de faptul că până la acest moment băncile nu au fost consultate în privinţa acestei iniţiative, rămâne de văzut dacă perioada de consultare propusă de ANPC (1-19 septembrie a.c.) va fi deajuns pentru a servi scopului avut în vedere şi a contribui la întărirea echilibrului în piaţă", se mai spune în nota CPBR.

Proiectul ANPC precizează în detaliu obligaţiile băncilor, stabilind că dimensiunea literelor/cifrelor trebuie să fie egală cu restul caracterelor de pe ecranul ATM-ului.

Dacă se blochează sau se reţine cardul de debit/credit în bancomat, insituţia de credit care deţine ATM-ul are obligaţia să informeze clienţii respectivi pe ecranul terminalului despre termenul maxim de recuperare a cardului şi numărul de telefon la care clientul poate apela în această situaţie, cu intervalul orar specificat în care poate contacta banca.

ANPC aşteaptă propunerile şi observaţiile pentru proiectul în dezbatere în perioada 1-11 septembrie.

În prezent, băncile nu afişează la bancomate costurile privind tranzacţiile care se pot efectua la ATM-uri.

Consiliul Patronatelor Bancare din România a fost înfiinţat în acest an şi cuprinde şase dintre cele mai mari bănci din România: BCR, BRD, Raiffeisen, UniCredit – Ţiriac, Volksbank România şi ING Bank România.

Cele mai citite

Rezidențiat: Un sistem medical care strigă după ajutor

În timp ce peste 10.000 de candidați au susținut examenul de rezidențiat, România se confruntă cu un paradox cutremurător: avem un număr mare de...

Mircea Geoană, sprijinit de Sir George Iacobescu în cursa pentru președinția României

Sir George Iacobescu este singurul român înnobilat de Regina Marii Britanii pentru contribuțiile sale excepționale în domeniul caritabil, comunitar și al serviciilor financiare Mircea Geoană,...
Ultima oră
Pe aceeași temă