3.2 C
București
luni, 23 decembrie 2024
AcasăInvestigații România LiberăAutostrada Soarelui s-a împotmolit în războiul politic

Autostrada Soarelui s-a împotmolit în războiul politic

Oficialii Ministerului Transporturilor dau asigurări că pe Autostrada Soarelui se va putea circula de anul viitor. La doi ani după ce a fost desemnată firma care va construi tronsonul Cernavodă-Medgidia, nu a fost eliberat însă certificatul de urbanism, avizele necesare nici atât şi nici lucrările nu au început pe toate porţiunile.

Autostrada Soarelui nu are şanse să fie definitivată anul viitor, între Cernavodă şi Constanţa, nici măcar la nivel de o bandă pe sens de circulaţie, în pofida asigurărilor date în acest sens de fostul ministru al Transporturilor, Radu Berceanu, şi, mai recent, de oficiali ai Companiei de Autostrăzi. Berceanu declarase în august 2010 că, în iunie 2011, românii vor putea circula pe un fir până la Constanţa, lucru afirmat şi de actualul director al Companiei de Autostrăzi, Liviu Costache.

Cu mai puţin de un an înainte de acest termen – care cuprinde şi câteva luni de iarnă în care nu se poate lucra, pentru o porţiune de 13 kilometri din tronsonul Cernavodă-Medgidia, lung de 19 kilometri, nu a fost emis certificatul de urbanism. Acest tip de document este în capătul listei actelor necesare derulării unei investiţii publice şi este urmat de obţinerea avizelor necesare care preced lucrările. Un oficial din cadrul proiectului explică situaţia, sub protecţia anonimatului. „Pentru 13 kilometri din tronsonul care se întinde de la km 153 la 171, Consiliul Judeţean Constanţa nu a emis certificatul de urbanism necesar. Fără acesta nu se pot întocmi avizele necesare a căror obţinere durează, şi ea, câteva luni, cel mai dificil fiind avizul de mediu. Estimez că lucrările nu pot fi terminate mai devreme de 2013″, a declarat oficialul.

Şeful Autostrăzilor a văzut preşedinţi de CJ mai cooperanţi

Potrivit acestuia, o solicitare de emitere a certificatului a fost trimisă Consiliului Judeţean Constanţa în urmă cu 4-6 luni, însă instituţia condusă de Nicuşor Constantinescu nici nu l-a eliberat şi nici n-a cerut lămuriri dacă avea nevoie de clarificări pentru a îl emite. „Din câte am fost informaţi certificatul este semnat, însă Nicuşor Constantinescu (membru PSD) refuză eliberarea sa, posibil, şi ca urmare a războiului politic PSD-PDL. Nouă nu ni s-au cerut informaţii suplimentare de când am depus actele necesare certficatului”, ne-a spus oficia­lul. Că acest document lipseşte o confirmă şi şeful Direcţiei de Drumuri Constanţa, Ibram Ai­dan.„Avem certificat de urbanism pe 7 kilometri, de ce nu este pe întreaga lungime întrebaţi la cei care se ocupă de această (compania de autostrăzi – n.r.)”, ne-a declarat Ibram Aidan. Ipoteza războiului politic PSD-PDL cu victimă Autostrada Soarelui este confirmată tacit de şeful companiei de autostrăzi Liviu Costache. Întrebat dacă nu cumva modificările repetate ale traseului au cauzat refuzul Consiliului Judeţean Constanţa de a emite certificatul, Costache a spus:„În cazul centurii de ocolire Suceava, unde preşedinte al consiliului judeţean e domnul Flutur (PDL), lucrurile merg foarte bine, nu şi la Constanţa iar problemele nu justifică întârzierea avizelor necesare. Înţelegeţi şi dvs ceea ce este de înţeles”.

Constantinescu: „Vreau autostrada pentru constănţeni”

Nicuşor Constantinescu res­pinge miza politică în acordarea ceritificatului necesar lucrărilor şi afirmă că la rândul lui doreşte să dea această autostradă mai repede constănţenilor. „Până acum am eliberat zece autori­zaţii de construire care nu puteau fi emise dacă nu exista şi un certificat de urbanism (cel vechi, expirat – n.r.). Ministerul Transporturilor a schimbat însă de nenumărate ori traseul şi acum le-am trimis o solicitare de clarificare asupra acestui traseu necesară pentru eliberarea certificatului. S-a schimbat traseul, apoi a venit Berceanu şi iar le-a venit ideea să îl schimbe. Aştept să se lămurească”, acuză preşedintele CJ Constanţa. Potrivit oficialului indicat din cadrul proiectului, autostrada  a avut un  certificat de urbanism în 2005, însă, deoarece noua conducere a Comisiei Naţionale de Arheologie nu a mai fost de acord cu traseul, certificatul de des­cărcare de sarcini arheologice a fost retras, traseul schim­bat şi a devenit necesară eliberarea unui nou certificat de urbanism pe noul traseu. „Exista posibilitatea acţionării deciziei în contencios administrativ, însă Compania de Auto­străzi nu a dorit să facă aceasta pentru a nu strica relaţiile cu celelalte instituţii ale Guvernului.” Termenul de execuţie contractual convenit cu firma franceză Colas, care face lucră­rile, este de 24 de luni, ceea ce în­seamnă că dacă acestea vor începe anul viitor, vor fi definitivate în 2013.  

„Până acum am eliberat zece autorizaţii de construire, care nu puteau fi emise dacă nu exista şi un certificat de urbanism. Ministerul Transporturilor a schimbat însă de nenumărate ori traseul şi acum le-am trimis o solicitare de clarificare” Nicuşor Constantinescu, preşedintele CJ Constanţa

Doru Cireasa
Doru Cireasa
Doru Cireasa
Cele mai citite

Crin Antonescu: Portretul fostului lider PNL susținut pentru președinția României

Crin Antonescu, născut pe 21 septembrie 1959 în Tulcea, și-a început cariera ca profesor de istorie și muzeograf înainte de a intra pe scena...

Guvernul Ciolacu 2: Contribuția la Pilonul II va crește la 6% în următorii patru ani

Executivul condus de Marcel Ciolacu își propune să majoreze contribuția la Pilonul II de pensii private de la 4,75% la 6% până în 2028....

Senatorii și deputații, convocați luni pentru alegerea președinților Camerelor: Pas decisiv înaintea formării noului Guvern

Președintele Klaus Iohannis a anunțat că, imediat după finalizarea alegerilor în Parlament, va face o nominalizare pentru funcția de prim-ministru Parlamentarii României au fost convocați...
Ultima oră
Pe aceeași temă