21.8 C
București
duminică, 29 septembrie 2024
AcasăInvestigații România LiberăAutostrada Bechtel intră în pauză

Autostrada Bechtel intră în pauză

În 2011 Compania de Autostrăzi nu va plăti firmei Bechtel lucrări noi pe autostrada Transilvania. Puţinii bani pe care îi va primi de la stat vor fi folosiţi pentru achitarea unor datorii vechi din 2009, an în care înlocuirea Guvernului Boc III cu Boc IV a creat un vid, blocând alocaţiile bugetare.

Banii necesari încheierii lucrărilor pentru porţiunea 3C (Suplacu de Barcău-Borş, 64 de kilometri) de pe autostrada Transilvania (proiect finanţat integral de la bugetul de stat) vor lipsi în 2011, deoarece prioritate va avea finanţarea autostrăzilor construite din bani europeni, dar şi fiindcă vistieria companiei este goală. În acest an s-au plătit către Bechtel  datorii de 904 milioane lei (peste 200 de milioane de euro) în contul lucrărilor făcute în 2009. „Datoriile au fost acumulate pentru lucrări efectuate la tronsonul de 42 de kilometri inaugurat în decembrie 2009. În acea lună nu s-au putut plăti banii deoarece pentru aceasta trebuia făcută o rectificare bugetară în favoarea companiei, iar schimbarea Guvernului nu a permis efectuarea acestei rectificări”, au declarat ieri surse din cadrul Companiei de Autostrăzi care au solicitat anonimatul.

Blocajul survenit în 2009 a determinat ca banii să fie plătiţi de abia în acest an. Pe de altă parte în 2010 Compania de Autostrăzi a acumulat datorii cifrate la 400 milioane de lei (aproape 100 milioane de euro) pentru lucrări efectuate pe cele două tronsoane. „Sumele vor fi plătite abia anul viitor şi ca urmare alţi bani necesari definitivării lucrărilor pe 3C vor lipsi”, ne-a declarat sursa menţionată. Datoriile companiei către Bechtel cuprind lucrări efectuate pe tronsonul 3C (de consolidare şi de realizare a viaductului de la Suplacu de Barcău), construirea a două noduri rutiere pe porţiunea 2B, precum şi realizarea celor 12 kilometri de autostradă inauguraţi sâmbătă de premierul Emil Boc şi ministrul Transporturilor, Anca Boagiu. Oficialii Ministerului Transporturilor şi ai Companiei de Autostrăzi au refuzat ieri să informeze ce sumă este prevăzută pentru autostrada Transilvania în proiectul de buget pentru 2011.

Şanse minime pentru cei 64 km rămaşi

Cât priveşte soarta celor 64  kilometri de autostradă dintre Suplacu de Barcău şi Borş, aceştia ar putea fi definitivaţi anul viitor, cu condiţia ca statul să definitiveze exproprierile necesare (efectuate doar în proporţie de 75%), să mute utilităţile din calea proiectului şi, desigur, să aibă finanţarea necesară. Din suma de 400  milioane de lei datorată americanilor 160 milioane de lei sunt lucrări efectuate, dar neplătite tocmai pe acest tronson. Chiar dacă stadiul lucrărilor este doar de 40%, acestea s-ar putea termina anul viitor „dacă se vor începe din iarnă”, ne-a declarat sursa menţionată. Potrivit acesteia, viaductul de la Suplacu de Barcău, cel cu care Bechtel se laudă că ar fi cel mai mare din această parte a Europei, este aproape definitivat.

Costuri suplimentare de zeci de milioane de euro pe an

Plimbarea datoriilor dintr-un an în altul, absenţa oricărei politici clare a Ministerului Transporturilor faţă de acest contract (de reziliere sau de continuare a lui prin concesiune sau cu bani de la buget), dar şi lipsa unui grafic clar de lucrări costă România zeci de milioane de euro pe an. Potrivit contractului total avantajos lor, americanii ne percep o dobândă de aproximativ 5% în prezent pentru lucrări neplătite mai mult de 30 de zile, de unde rezultă că pentru datoriile actuale de 400 milioane de lei se plătesc anual câteva milioane de euro. Preţurile unitare convenite cu Bechtel sunt indexate cu o formulă ce cuprinde cursul valutar şi inflaţia, de unde rezultă alte plăţi suplimentare substanţiale. Bechtel ne percepe costuri de staţionare a utilajelor şi costuri de relocare. Modificarea situaţiei din teren faţă de momentul la care s-au făcut proiectele (spre exemplu, apariţia unor noi reţele de utilităţi) sau repararea structurilor construite şi distruse, ca urmare a părăsirii lor şi neprotejării de ploaie, îngheţ, costă alte zeci de milioane de euro. 

Doar 10 kilometri, între Turda şi Câmpia-Turzii, au fost inauguraţi săptămâna trecută, după aproape un an de la deschiderea primilor 42 de kilometri.

Doru Cireasa
Doru Cireasa
Doru Cireasa
Cele mai citite

Echipele Apa Nova, pregătite să intervină în caz de posibile acumulări de apă

Ca urmare a avertizărilor meteorologice emise de Administrația Națională de Meteorologie, care preconizează ploi abundente în zilele următoare, inclusiv în Municipiul București, există riscul...

Eroul de la Năstasia

Dragul nostru Ilie Năstase, cunoscut mai ales pentru câteva voleuri luate de la poliție fiind prins băut la volan, dar și pentru schimbarea...

Suburbiile sudice ale Beirutului, devastate de atacuri aeriene israeliene: mii de oameni evacuați

Suburbiile sudice ale Beirutului au fost transformate în zonă de conflict, după ce Israelul a lansat atacuri aeriene intense asupra unei regiuni controlate de...
Ultima oră
Pe aceeași temă