Legislatia privind protectia persoanelor care sufera pagube sau vatamari corporale de pe urma accidentelor cu autori necunoscuti, cauzate de autovehicule care nu pot fi identificate sau care nu au asigurare auto a fost modificata prin ordonanta de urgenta.
Ordonanta a adus cateva clarificari prin constituirea Fondului de protectie a victimelor strazii si asupra Fondului de garantare, dar mai ales in ceea ce priveste asigurarea obligatorie auto. Legislatia astfel modificata si introducerea asigurarii obligatorii respecta angajamentul luat de Romania fata de UE si practicile internationale.
Comisia pentru buget a Senatului a discutat textul ordonantei privind modificarea Legii 136/1995 privind asigurarile si reasigurarile. La discutii au participat si reprezentantii CAS, care au venit cu propuneri. Discutiile au vizat textul propus de guvern si nu s-au facut modificari.
Acordarea despagubirilor
Persoanele fizice sau juridice care au in proprietate autovehicule supuse inmatricularii in Romania au obligatia sa se asigure pentru cazurile de raspundere civila, conform Ordonantei de Urgenta nr. 61 din 30 iunie 2005 privind asigurarile. Potrivit ordonantei, asiguratorul acorda despagubiri, in baza contractului de asigurare, pentru prejudiciile de care asiguratii raspund fata de terte persoane pagubite prin accidente de autovehicule, precum si tramvaie si pentru cheltuielile facute de asigurati in procesul civil. Despagubirile se acorda conform legislatiei in vigoare din statul pe teritoriul caruia s-a produs accidentul de autovehicul si cu cel mai mare nivel de despagubire dintre cel prevazut in legislatia respectiva si cel prevazut in contractul de asigurare. De asemenea, despagubirea se face conform legislatiei romane, in cazul in care persoanele pagubite sunt cetateni ai statelor membre UE, in timpul unei calatorii.
Potrivit aceleiasi ordonante, in caz de vatamare corporala sau deces despagubirile se acorda atat pentru persoanele aflate in afara autovehicului care a produs accidentul, cat si pentru cele aflate in acel autovehicul, cu exceptia conducatorului autovehiculului respectiv.
Pentru avarierea sau distrugerea bunurilor, despagubirile se acorda numai pentru bunurile aflate in afara autovehiculului care a produs accidentul, iar pentru cele aflate in acel autovehicul numai daca erau transportate in baza unui raport contractual. In cazul in care pentru acelasi proprietar de autovehicul existau mai multe despagubiri, despagubirea se suporta in parti egale de catre toti asiguratorii.
Fondul victimelor strazii
Modificarile aduse de ordonanta sporesc gradul de protectie a persoanelor care sufera pagube sau vatamari corporale de pe urma accidentelor cu autori necunoscuti, cauzate de autovehicule care nu pot fi identificate sau care nu au asigurare auto, afirma Paul Mitroi, director general Directia generala reglementari din cadrul Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor (CSA).
Ordonanta de urgenta infiinteaza Fondul de protectie a victimelor strazii, pentru protejarea persoanelor pagubite prin accidente de autovehicule, in care autorul a ramas neidentificat sau autovehiculul nu este asigurat. Asiguratorii care practica asigurarea de raspundere civila pentru pagube produse prin accidente sunt obligati sa contribuie la constituirea fondului.
Pentru despagubiri, societatea de asiguare si Fondul de protectie se vor indrepta impotriva persoanelor care au provocat pagubele sau vatamarile respective. De la data aderarii la UE, Fondul de protectie se va unifica cu Fondul de compensare, astfel incat indiferent de locul in care are loc accidentul respectiv persoana in cauza va fi despagubita potrivit practicilor europene, afirma Paul Mitroi.
CAS isi va constitui o baza proprie de date privind posesorii de autovehicule, ce va fi „alimentata” de catre asiguratorii care practica asigurarea de raspundere civila si care va fi citita – in caz de accidente, vatamare sau deposedare de bun – in paralel cu baza de date a Politiei, tocmai pentru a se descoperi persoanele care nu au asigurare si a rezolva cazurile accidentelor cu autori necunoscuti, da asigurari Mitroi. Datele existente la societatile de asigurari vor trebui comparate cu evidentele de la Inmatricularea autovehiculelor privind asa-numitul „parc rece de masini”. Exista inca destul de multe masini cu numar vechi de inmatriculare aflate in circulatie sau care stau fie parcate, fie abandonate pe marginea drumului din cauza problemelor tehnice si care mai pot produce niste pagube. Ele sunt un pericol potential, dar in acelasi timp diminueaza numarul autovehiculelor luate in calcul de asiguratori.
CAS si Ministerul de Interne sunt in discutii pentru a gasi o formula cat mai rapida de radiere din circulatie a acestor autovehicule pentru ca aceste masini sa nu mai fie prinse in statistici si sa diminueaze artificial numarul autovehiculelor asigurate.
In Romania, rata de cuprindere a autovehiculelor asigurate este de 90%, afirma Paul Mitroi. „Putem spune ca, in ceea ce priveste asigurarea obligatorie auto, Romania este pregatita ca de la data aderarii sa aplice legislatia in domeniu, avand si o capacitatea institutionala si logistica de a gestiona aceasta problema conform exigentelor si standardelor de pe piata europeana”, sustine Mitroi.