11.7 C
București
luni, 22 aprilie 2024
AcasăInvestigații România LiberăAcciză: FMI contrazice Guvernul

Acciză: FMI contrazice Guvernul

Fondul Monetar Internaţional nu agreează returnarea către transportatori a unei părţi din acciza de 7 eurocenţi și subliniază că noua taxă este destinată în primul rând susținerii bugetului.

Orice exceptare acordată de la plata accizei suplimentare la carburanţi introdusă de la 1 aprilie trebuie compensată prin măsuri “cu impact puternic”, astfel încât să nu pună în pericol ţinta de deficit bugetar asumată de Guvern, a declarat ieri, de la Washington, şeful misiunii FMI în România, Andrea Schaechter.

Citeşte şi: OUG privind acciza la carburant, retrimisă la comisia de specialitate

Oficialul face referire la intenţii recente ale Guvernului de a înapoia trimestrial transportatorilor rutieri, 4 din cei 7 eurocenţi plătiţi suplimentar de aceştia începând cu 1 aprilie. Un sistem similar se practică în mai multe ţări europene, printre care Franţa, Slovenia, Ungaria, Spania sau Belgia.

Andrea Schaechter consideră că excepţiile creează “gol fiscal” ce poate fi compensat doar prin alte “măsuri cu impact puternic”.

“Orice decizie de a acorda excepţii pentru transportatori sau pentru camioane de tonaj ridicat ar crea un gol fiscal care ar trebui compensat cu măsuri cu impact puternic, astfel încât deficitul bugetar pentru acest an şi pentru următorul să fie atinse”, a declarat Schaechter, întrebată des­pre recenta decizie a Guvernului.

Totodată, şeful misiunii FMI respinge ideea potrivit căreia ar fi fost agreeată folosirea banilor colectaţi din supra-accizarea carburanţilor strict la construirea de autostrăzi. Asta, în condițiile în care ideea a fost intens promovată de către premierul Victor Ponta şi de ministrul Transporturilor, Dan Şova. “Acciza la combustibil este un element important pentru atingerea obiectivelor de deficit bugetar”, a spus în aceeaşi intervenţie şeful FMI pentru România”. Tradus, banii nu merg direct către autostrăzi, ci contribuie la obţinerea echilibrului bugetar între venituri şi cheltuieli.

Citeşte şi: România a intrat în top 10 UE la preţul motorinei

Avertismentul Ioanei Petrescu

Interesant este că ministrul Finan­țelor, Ioana Petrescu, a avut săptă­mâna trecută o poziție similară. Astfel, întrebată ce se poate întâm­pla dacă nu se introduce noua taxă şi dacă există riscul ca banii să nu mai ajungă pentru pensii şi salarii, oficialul a răspuns afirmativ.

„Da. Sunt 2 miliarde, gândiţi-vă. Ar fi fost 2,670 miliarde, acum sunt 2 miliarde. Evident că exista un ­pericol foarte mare pentru că o mare parte din cheltuielile pe care le avem la buget sunt cheltuieli – nu ştiu dacă le-aş numi fixe, dar de genul de care descrieţi dumneavoastră: pensii, salarii. Care, vrând-nevrând, trebuie acoperite. Nu vorbim de lucruri care se taie foarte uşor. Restul de 25% se mai poate, dar vorbim aici de 2 miliarde şi asta e o sumă considerabilă. Era absolut necesar de introdus această taxă”, a precizat ministrul.

Citeşte şi: VIDEO. Ponta: Acciza la carburant asigură cofinaţarea proiectelor pentru infrastructură

Compania de Drumuri, mai puţini bani faţă de 2013

În practică ar fi însă posibil ca supra-acciza să fie folosită strict pentru construirea infrastructurii rutiere sau feroviare. Aceasta ar presupune ca, an de an, Guvernul să aloce la capitolul dedicat dezvoltării infras­tructurii de transport exact suma colectată din acciza suplimentară de 7 eurocenţi.

În acest an ar însemna ca buge­tul CNADNR să fie mai mare cu cel puţin 2 miliarde de lei, adică cu suma strânsă în acest an din acciza suplimentară. În loc să fie mai mare însă în 2014 bugetul CNADNR, acesta este dimpotrivă mai mic, conform unui document obţinut de Mediafax, datat februarie 2014. Potrivit acestui document bugetul CNADNR este de 2,65 miliarde lei, mai mic cu 1,1 miliarde lei faţă de anul trecut.

Ministrul Şova s-a încăpăţânat să susţină că banii vor ajunge în infrastructură. Banii colectaţi din acciza suplimentară la carburanţi, de 7 eurocenţi pe litru, vor putea fi utilizaţi atât pentru cofinanţări, cât şi pentru lucrări noi de autostrăzi, a declarat marţi ministrul Transporturilor, Dan Şova, care a precizat că proiectele vor fi decise anual de Guvern şi Parlament.

Citeşte şi: VIDEO. Băsescu: Acciza este cerută de baronii locali

Majorarea accizei pentru carburanţi a intrat marţi în vigoare şi are ca efect creşterea cu cel puţin 0,41 lei/litru a preţului la benzina cu plumb şi fără plumb, motorină şi petrolul folosit drept combustibil pentru motor (kerosen).

Cele mai citite

Aeroport evacuat! Alertă cu bombă la Chișinău, a doua în două zile

Un zbor de la Londra către Chișinău a fost nevoit să schimbe ruta de urgență, îndreptându-se către aeroportul din Iași, după ce aeroportul din...

Portul Constanța a devenit cel mai important hub de distribuţie a mărfurilor la Marea Neagră, anunță premierul Ciolacu

Portul Constanţa a devenit cel mai important hub de distribuţie a mărfurilor la Marea Neagră, pentru Europa Centrală şi de Est, a anunțat premierul...

Crește contrabanda cu țigări la granița de sud a României

Doar pe parcursul primelor trei luni din anul 2024, la granița de sud a României au fost capturate 12 milioane de țigarete de contrabandă....
Ultima oră
Pe aceeași temă