Introducerea accizei suplimentare de 7 eurocenţi pe litrul de carburant va determina firmele de transport rutier să îşi cumpere carburanţii necesari din alte ţări. În loc să încaseze mai mult, statul, dimpotrivă, riscă să piardă bani.
Introducerea accizei suplimentare de 7 eurocenţi pe litrul de carburant, măsură pe care Guvernul intenţionează să o aplice de la 1 aprilie, va determina firmele de transport rutier, în special cele care efectuează curse externe, să îşi achiziţioneze carburanţii necesari din alte ţări.
Migrarea camionagiilor către pompele din afara României riscă să devină pentru Guvern un pericol real. Aceasta deoarece în prezent ei beneficiază în alte ţări de reduceri de preţuri la motorină.
„Plec din România cu rezervorul plin, fac cursele ce le am de făcut în Germania sau alte ţări, apoi alimentez în Austria. Acolo am o reducere substanţială negociată faţă de preţul la pompă, de până la 10%. Plătesc 1,12-1,14 euro pe litru, faţă de 1,07 euro în România”, spune patronul unei firme de transporturi rutiere. Pe lângă reducerile substanţiale primite în alte ţări – de neconceput în România – transportatorii primesc în state precum Slovenia, Franţa, Belgia sau Spania şi o parte din acciza plătită. “Nu este mult, dar sunt nişte bani”, spune transportatorul indicat.
Actualul preţ al carburanţilor reprezintă un echilibru uşor de răsturnat dacă Guvernul va introduce acciza suplimentară. “În prezent alimentez în proporţie de 40% din România şi 60% din afara graniţelor. Introducerea accizei de 7 euro/cenţi va aduce acest echilibru pe marginea prăpăstiei. In loc să plec de la graniţa noastră cu rezervorul plin, voi pleca doar cu cât este nevoie pentru a ajunge în Slovenia. La întoarcere voi face alimentarea acolo, nu voi mai pleca cu cât am nevoie să ajung în România. Aceleaşi calcule vi le faceţi şi dvs. ca automobilist”, explică el.
Sfat: „În loc de acciză, fiscalizaţi transportul de persoane!“
Calcule aparţinând transportatorilor rutieri arată că dacă se pierde 10% din consum statul nu mai încasează nici un ban din acciza suplimentară. Cea mai mare parte a consumului de motorină nu vine de la automobilişti, nu vine din transporturile feroviare şi nu provine din agricultură, ci din consumul camionagiilor.
„Realitatea indică faptul că circa 70% din alimentările actuale ale transportatorilor internaţionali (români şi străini) de pe teritoriul României s-ar putea reorienta imediat în afara României ceea ce ar conduce la un impact dezastruos asupra bugetului statului român (…) Din cei aproximativ 5 miliarde litri de motorină alimentaţi în România anual, reorientarea unui volum de numai 13% spre alimentare în alte ţări, va aduce în realitate pierderi de 65 eurocenţi/litru pentru statul român”, spun oficialii Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR).
Calcule făcute acum doi ani de către Confederaţia Naţională Rutieră (CNR) indicau că bugetul de stat pierde lunar 38 milioane euro din neîncasarea accizelor şi TVA aferentă motorinei alimentate din Slovenia, nu din România.
Potrivit Federaţiei Operatorilor Români de Transport (FORT), “introducerea accizei suplimentare (este o – n.red.) incapacitate instituţională a României de a aplica soluţii reale în ceea ce priveşte creşterea veniturilor la bugetul de stat”. FORT sugerează introducerea unui sistem de returnare parţială a accizelor “după modelul practicat cu succes în multe ţări europene”.
“Influenţa pozitivă în buget a acestei măsuri este estimată de FORT la peste 300 milioane lei în primul an de la aplicare, dar dublată în următorii doi ani”, spune asociaţia. Dacă vrea să strângă mai mulţi bani la buget, statul nu trebuie să introducă o acciză suplimentară, ci să fiscalizeze transportul de pasageri prin dotarea obligatorie a microbuzelor şi autocarelor de transport cu case de marcat electronice fiscalizate, afirmă FORT.