Superyachturile se luptă cu atacurile cibernetice anonime ale unui nou tip de pirați, în timp ce ambarcațiunile alimentate cu hidrogen sunt pe cale să înlocuiască combustibilii fosili. Aceste teme și multe altele au dominat cea de-a 28-a ediție din acest an a Salonului Nautic Internațional din Dubai, notează Euronews.
Salonul Nautic Internațional de la Dubai este un punct culminant în calendarul anual al producătorilor de ambarcațiuni de lux. Peste 800 de companii din peste 50 de țări folosesc evenimentul ca platformă pentru a-și prezenta și dezvălui cele mai recente produse.
Una dintre aceste companii a fost Sunreef Yachts din Polonia, care a prezentat noul lor iaht Sunreef Eco 80. După ce a căzut victimă întârzierilor cauzate de criza mondială a transportului maritim, Sunreef Eco 80 a sosit la eveniment cu panourile sale solare de excepție. Designul ecologic are ca scop să facă iahtul autonom.
În timp ce numărul de mașini electrice crește specatculos, este de așteptat ca aceeași tendință să se întâmple și cu navele maritime. Cu toate acestea, fondatorul și președintele Sunreef Yachts, Francis Lapp, a explicat că rata de adoptare a combustibililor regenerabili nu a fost aceeași pe apă ca pe șosele. Lapp, originar din Franța, a declarat: „Guvernele din Europa și din lume lucrează la mașini, dar nu și la ambarcațiuni. În prezent, nu avem nicio reglementare privind motorul pe mare.”
O companie care împinge limitele hibridizării este Seabubbles, cu ambarcațiunile sale marine futuriste. Prin combinarea hidrogenului și a bateriei, Seabubble a redus timpul de încărcare la doar patru minute. În timp ce, anterior, navele de aceleași dimensiuni necesitau între cinci și șase ore de încărcare.
Utilizând o fizică similară cu cea a unei aripi de avion, Seabubble folosește hidrofoile pentru a crea o portanță care să o ridice deasupra suprafeței apei.
Pirații hackuiesc superyachturile
Majoritatea navelor maritime moderne sunt puternic echipate cu tehnologie, de la GPS și sisteme de navigație la sisteme de afișare a hărților electronice și sisteme de informare (ECDIS).
Deținerea unui superiaht este un lux pentru elita financiară a lumii, din cauza costului exorbitant al achiziționării și întreținerii acestuia. Superiahturile de înaltă tehnologie și proprietarii bogați creează combinația perfectă pentru pirații hackeri.
Pirații din filme navigau sub un steag cu craniu și oase, echipat cu un cârlig și un plasture pe ochi. Cu toate acestea, în mod realist, astăzi, un pirat poate cere răscumpărare pentru o navă din confortul unei cafenele.
Expertul în securitate cibernetică Naveen Hemanna explică modul în care ascensiunea serviciilor bancare digitale și a criptomonedelor contribuie la alimentarea acestei forme de criminalitate. El a declarat pentru Euronews: „Nu este nevoie ca pirații să fie pe vas. Totul este un război virtual, care se întâmplă pentru că nici averea ta nu este fizică. Este virtuală, așa că nu ai nevoie de o prezență fizică pentru a scoate acei bani”.
Amenințările cibernetice la adresa iahturilor au crescut de când a început pandemie de COVID, demonstrând astfel că nu este ușor pentru proprietarii de iahturi să navigheze în lumea modernă. Cu toate acestea, viitorul navelor maritime devine mai durabil și mai ecologic pentru apele în care navighează.
Urmărește România Liberă pe Twitter, Facebook și Google News!