În cazul „Începutului”, lucrurile stau exact invers. Trailerul nu e nici pe departe atât de reuşit pe cât este întregul, care cu siguranţă va rămâne în istoria celei de-a şaptea arte, chiar mult mai bine poziţionat decât mult comentatul, aşteptatul şi afectatul „Avatar”. El nu e în 3D, dar pare mai izbutit decât oricare dintre aceste noi invenţii, pentru că de fapt mintea noastră vede (dacă are ce) tridimensional, iar atunci când scenografia este realmente fabuloasă, nu mai e nevoie de adjuvanţi, ca să te bucuri de o adevărată capodoperă arhitecturală a visului. Pentru că despre asta este vorba. Cum poţi pătrunde în reveria cuiva, în aşa fel încât să îi induci gânduri, principiul de bază, de altfel, al hipnozei, acea stare între veghe şi somn, provocată, prin sugestie, de mari experţi. Pelicula debutează alb-negru ca să ne inducă în eroare şi mai tare. Sau poate ca să ne trezească amintiri şi să ne întoarcă în timp, ca pe nişte avizaţi cinefili ce suntem, către producţiile de început ale lui Hitchcock şi mai apoi, gradat, şi către cele color.
Lucrurile nu sunt deloc simple atunci când începi să stăpâneşti nu numai minţile oamenilor, ci şi lumile, chiar şi pe cea de Apoi. Obsesia personajului lui Leonardo DiCaprio este o femeie puternică şi fascinantă, despre care e greu să spui unde sălăşluieşte. Regizorul Christopher Nolan i-a încredinţat rolul unei franţuzoaice, care a fost, nu de mult, Edith Piaf – Marion Cottilard, şi, din nou, ca să ne stârnească memoria, apelează la o melodie arhicunoscută şi tulburătoare „Je ne regrette rien” a aceleiaşi La Môme. Spectaculos este visul în vis, care şi el are conotaţii de paranormal, căci este un text al straniului Edgar Allan Poe, chiar dacă nu este citat ca atare. Ca să-şi asigure credibilitatea şi un public necondiţionat, acelaşi realizator, scenarist şi coproducător a apelat şi la impecabilul Michael Caine, înnobilatul de Regina Angliei. A avut, însă, grijă să nu ignore nici foarte tinerele generaţii de actori, ca Ellen Page, cândva Juno, adolescenta însărcinată, acum un mic geniu, un cap limpede la propriu, pentru convingătorul cu simbrie, DiCaprio, dar şi Joseph Gordon-Levitt (care a dat lovitura anul trecut cu „Cele 500 de zile cu Summer”) ori Cillian Murphy (din „Dinastia Tudorilor” de pe HBO). Ken Watanabe şi Tom Berenger intră la categoria seniorilor, unul venit tocmai din Japonia, iar cel de-al doilea, american get-beget.
Pentru a mai reuşi să distingă între vis şi realitate, fiecare participant la această misiune periculoasă trebuie să-şi găsească un obiect fetiş, o amuletă, care să îi dea certitudinea dimensiunii în care se află. Pentru personajul principal este un titirez, ceea ce probabil că o să transforme această jucărioară aproape uitată, într-una foarte la modă. Remarcabil este că până şi cei care nu sunt fani ai SF-ului, printre care mă număr categoric, se lasă cuceriţi. Oraşul şi întregul labirint amintesc mult de o altă peliculă cult de la începutul secolului trecut, de acum 83 de ani, „Metropolis”. În plus, un pahar cu apă mişcătoare va duce imediat cu gândul la „Călăuza” lui Tarkovski. Călătoria cu un avion de lux poate deveni în orice moment un ideal de atins măcar o dată în viaţă, iar meseria de bodygard al subconştientului (pe care cu siguranţă psihanaliştii de elită l-ar corecta ca termen, punându-l pe cel mai adecvat între timp: preconştientul) ar putea deveni o opţiune pentru o posibilă carieră. Bine plătită, după cum se poate vedea deocamdată, ca proiect…
ÎNCEPUTUL
SUA, 2010, 2h 28min.
INCEPTION
Regia: Christopher Nolan. Cu: Leonardo DiCaprio, Joseph Gordon-Levitt, Ellen Page, Tom Hardy, Ken Watanabe, Dileep Rao, Cillian Murphy, Tom Berenger, Marion Cotillard, Pete Postlethwaite.
Distribuit de InterComFilm.
Bucureşti (Hollywood Multiplex, Movieplex, The Light Cinema, Scala, Cinema City Sun Plaza, Cinema City Cotroceni, Cinema City Cotroceni VIP, Baneasa Drive-In Cinema), Cluj (Cinema City, Odeon), Constanţa (Cityplex), Iaşi (Cinema City), Timişoara (Cinema City), Oradea (Lotus) Piteşti (Cinema City), Bacău (Cinema City).