13 C
București
joi, 22 februarie 2024
AcasăInternaționalSpectacole în premieră. S-au deschis porțile noii stagiuni

Spectacole în premieră. S-au deschis porțile noii stagiuni

Toamna înseamnă nu numai începerea școlilor, estomparea luminii solare și schimbarea culorilor naturii într-o bogăție de nuanțe în cele mai calde tonuri, bogăția legumelor și fructelor din piețe, care îți incită plăcut papile gustative, ci și noutăți pentru iubitorii de teatru, cu bucuria trăirilor generate de poveștile spuse cu măiestrie pe scândura scenei.

Am selectat pentru cei care așteaptă cu nerăbdare începerea activităților în teatru câteva dintre noutățile acestei stagiuni ce se deschide ca de obicei, în septembrie, în majoritatea teatrelor din București.

TNB: „Crima din strada Lourcine“

Scena Naționalului bucureștean readuce în noua stagiune pe afiş numele georgianului David Doiashvili, regizorul care ne-a oferit, în deschiderea Festivalului NETA, „Visul unei nopţi de vară“. Invitat să monteze „Regele Lear“ de W. Shakespeare, ambiţiosul artist, care a impus în faţa lumii numele teatrului georgian, a optat pentru o distribuţie tânără, avându-l în rolul titular pe Mihai Constantin. Premiera este prevăzută pentru sfârşitul acestui an, la Sala Mare.

Spre finalul lunii octombrie, la Sala Studio, puteți vedea cea de-a treia montare pe care o realizează Alexander Morfov pe scenele Teatrului Național din București, după „Vizita bătrânei doamne“ şi „Furtuna“, parabola „No Man’s Land“, de Danis Tanović (poate că aţi văzut producția premiată cu Oscar pentru cel mai bun film străin în 2001!). În distribuţia noii sale montări veţi întâlni tineri şi foarte tineri interpreţi ai scenei româneşti, alături de binecunoscuţi actori ai Naţionalului.

La Sala Atelier va intra în repetiţii regizorul Felix Alexa, cu un text de Eugène Labiche, „Crima din strada Lourcine“, în a cărui distribuţie îi veţi întâlni pe Marius Manole, Istvan Teglas, Mihai Calotă, Raluca Aprodu, Victor Ţăpeanu.

Până la finalul anului mai sunt programate să iasă la public alte două noi spectacole. La Sala Studio ne vom întâlni cu piesa lui Matei Vişniec, „Angajare de clovn“, în regia lui Ion Caramitru, protagoniştii fiind trei dintre cei mai tineri actori ai trupei: Petre Ancuţa, Emilian Mârnea, Florin Călbăjos. Sub auspiciile dramatice ale textului, cei trei comici muzicali îşi vor continua competiţia în acea zonă sensibilă, dintre teatru şi muzică, cu care au adunat aplauze în „Actorchestra“ şi „Magic Naţional“.

În cadrul programului „9G la TNB“, aflat la cea de-a III-a ediţie, şi care se derulează la Sala Mică, stagiunea începe cu două noi titluri: „Suntem ultimii cinci“, după Samuel Beckett, regia Dragoş Alexandru Mușoiu, şi „Fetiţa-soldat“ de Mihaela Michailov, regia Silvia Roman.

TNB găzduieşte o reprezentaţie a Teatrului Naţional din Bratislava, în data de 29 septembrie, cu „Nevasta păstorului“ de Ivan Stodola, o punere în scenă netradiţională a unui titlu clasic al dramaturgiei slovace, cu personaje desprinse parcă din tragedia antică. La Sala Mică, între 29 septembrie şi 15 noiembrie va putea fi admirată expoziţia Andy Warhol, un artist celebru cu rădăcini slovace.

Deschiderea stagiunii va avea loc pe 20 şi 21 septembrie 2016, de la ora 20.00, pe Scena Mare, cu un spectacol mai vechi al teatrului, „Dineu cu proşti“, comedia franţuzească de mare succes a lui Francis Veber, adusă în scenă de Ion Caramitru.

Teatrul „Nottara“: Şase noi producții

La teatrul de pe bulevard, cum i se mai spune uneori, și unde se simte bucuria reîntoarcerii în sediu, după ce s-a făcut o nouă expertiză a clădirii și s-a stabilit că aceasta nu mai reprezintă un pericol pentru public, se anunţă un repertoriu bogat.

Aici tocmai s-a creat Laboratorul de Teatru DENS, un atelier de creaţie menit să-i scoată pe creatorii de teatru (regizori, actori, tehnicieni) din zona de confort. Trei echipe formate din actori, tehnicieni, asistenți de regie, translatori au montat în patru zile trei texte contemporane, cu patru regizori străini: Andreas Merz-Raikov, Ekaterina Raikova Merz, Evghenia Berkovici şi Alessandra Giuntini.

Un neamţ, o italiancă şi două rusoaice vor reveni să monteze cele trei piese, în regim de lucru normal, pentru a intra în repertoriul teatrului. Din decembrie până în aprilie sunt programate repetiţiile la spectacolele: „Iubirea la oameni“ de Dimitri Bogoslavski (regia: Evghenia Bercovici), „Burlaci și burlăcițe“ de Hanoch Levin (regia: Alessandra Giuntini) şi „Opt femei“ de Robert Thomas (regia: Andreas Merz-Raykov).  

Teatrul Nottara începe stagiunea cu Festivalul Internațional de Teatru – FEST(IN) pe Bulevard, aflat la a patra ediție, în perioada 10-22 octombrie 2016. În această perioadă veți putea vedea șase noi producții ale teatrului: „Trei nopţi cu Madox“ de Matei Vişniec, în regia lui Mihai Lungeanu, „Efecte colaterale“ de Alexandru Popa (regia: Vlad Zamfirescu), „DADAnoNON“, un spectacol de Ilinca Stihi, „Acasă“, de Nona Ciobanu şi Francisco Alfonsin,  „Alcool“, un musical de Ada Milea şi Mihai Măniuţiu, şi „Iarna“ de Jon Fosse, în regia aceluiași Mihai Măniuţiu.

După aproape 10 ani, regizorul Mihai Măniuţiu revine la Bucureşti pentru a monta, aproape simultan, două spectacole foarte diferite ca gen. Primul este un muzical cu de toate, marca Ada Milea şi Mihai Măniuţiu. Poemele lui Ion Mureșan din volumul „Cartea Alcool“ adună inventiv şi curajos poveştile tulburi ale alcoolicilor fără frontiere. Au fost transpuse în muzică de Ada Milea, care explorează cu voluptate expresivitatea versului, jonglează cu subtilitate între un umor sănătos şi o beţie lirică. Vava Ştefănescu aduce, prin dans, substanţa de contrast pentru a marca ludicul şi profunzimile, contorsionările de trup şi suflet, tuşa filozofică şi virilitatea poeziei. Aici, pe scena ca un templu al farmecelor, gândită de scenograful Andrei Damian, sufletele se joacă şi plâng, cântă şi râd. Suflete dăruindu-se spectatorilor prin mijlocirea Adei Milea şi Vavei Ştefănescu, alături de actorii Ada Navrot,  Crenguţa Hariton, Ioana Calotă, Gabriel Răuţă, Alexandru Jitea şi muzicie-nii Bobo Burlăcianu, Alexandru Neagu şi Vladimir Ivanov. 

„Iarna“, de Jon Fosse, este al doilea proiect al lui Mihai Măniuţiu la Teatrul „Nottara“ în această stagiune.

Regizorul Alexandru Mâzgăreanu va începe în luna noiembrie repetiţiile pentru spectacolul „Somnambulism“ de Iaroslava Pulinovici, iar regizorii Felix Alexa, Diana Lupescu şi Cristi Juncu au în pregătire texte ce urmează a fi montate tot în stagiunea 2016–2017.

Teatrul de Comedie: „Micul prinț“

Teatrul din Centrul Istoric ne îmbie și el cu câteva titluri dragi publicului. Astfel, la Sala „Radu Beligan“, spectatori mari și mici sunt invitați să vadă sau să revadă „Micul prinț“, după Antoine de Saint-Exupery, în regia lui Alexandru Dabija, costume Andrada Chiriac și muzica Ada Milea, care revine și ea în forță pe scenele bucureștene, după cum se vede. „Micul prinț“ își propune să fie o montare adresată deopotrivă adulților și copiilor.

Povestea plină de metafore care a fascinat generații întregi va fi ilustrată vizual de cunoscutul artist Mircea Cantor. „Micul prinț“ se prefigurează a fi surpriza stagiu-nii 2016-2017 și o va avea în rolul principal pe Dorina Chiriac.

La Sala Studio vom vedea „Kimberly Akimbo“, de David Lindsay-Abaire, în regia Andreei Vulpe și scenografia lui Dan Titza. În „Kimberly Akimbo“, Virginia Mirea va juca rolul principal, o fată de 16 ani care suferă de o boală ce o face să pară mult mai bătrână. Piesa este o comedie neagră care urmărește viața tinerei ce se confruntă atât cu problemele cauzate de boala sa, cât și cu încercările specifice adolescenței, toate acestea în timp ce familia sa este zdruncinată de alcoolismul tatălui (Ioan Coman) și de boala incurabilă a mamei (Laura Creț). La Sala Nouă se vor juca proiectele câștigătoare la COMEDIA ȚINE LA TINEri, ediția a VI-a, 2016: „Reguli de viață“, de Sam Holcroft, regia Ioana Petre, „Noaptea ursului“, de Ignacio del Moral, regia Mădălin Hîncu, „Hernie de disc“, de Ingrid Lausund, regia Dorin Boca.

Un alt eveniment al acestei stagiuni este programul „Liber la Comedie“, care se va desfășura în luna octombrie, când vor fi oferite publicului spectacole cu intrare gratuită.

Teatrul Odeon: „Soldatul de ciocolată“

Teatrul de pe Calea Victorieiva avea ca premieră, la Sala Majestic, „Soldatul de ciocolată (sau Armele și omul)“, de George Bernard Shaw, în traducerea și adaptarea Danei Dima. Regia îi aparține lui Andrei Șerban, scenografia Anka Lupeș. În distribuție îi regăsim pe actorii Sabrina Iaşchevici/ Nicoleta Lefter, Antoaneta Zaharia, Alina Berzunţeanu/ Ana Bianca Popescu, Alexandru Papadopol/ Gabriel Pintilei, Marius Damian/ Cezar Antal, Gelu Niţu/ Constantin Cojocaru, Conrad Merricofer/ Cătălin Babliuc, Dimitri Bogomaz. La Sala Studio se va putea viziona pe 17 septembrie un spectacol în premieră mondială, „Kepler – 438b“, de Guillem Clua, în regia lui Bobi Pricop, scenografia Velica Panduru, avându-i în distribuție pe Dan Aştilean, Mihai Smarandache, Ioana Anastasia Anton, Cezar Antal/ Alexandru Potocean.

„Kepler – 438b“, realizat în cadrul proiectului european „Fabulamundi. Playwriting Europe“, este un spectacol multimedia care foloseşte şi o instalaţie video de procesare şi transmisie live dintr-un spaţiu adiacent sălii de spectacol.

Acțiunea are loc într-un timp nedeterminat din viitor, la sediul Națiunilor Unite din New York, unde reprezentanți ai Republicii Malvati, al cărei teritoriu aproape că a dispărut din cauza schimbărilor climatice, le cer statelor membre o insulă pentru a-și clădi o nouă țară.

„Kepler – 438b“ este cea mai recentă piesă a dramaturgului spaniol,  și singura care nu a mai fost produsă până acum. A fost prezentată doar ca spectacol-lectură la Barcelona, Atena, New York și New Jersey. Următoarele reprezentații cu această piesă sunt programate pe 18, 24 și 25 septembrie. În partea a doua a stagiunii, în 2017, tot la Teatrul Odeon, Mihai Măniuțiu va începe repetițiile la spectacolul „Insula“ de Gellu Naum, scenografia Adrian Damian şi muzica Ada Milea.

Teatrul Metropolis: „Amadeus“

Victor Ioan Frunză, Claudiu Goga, Andreea Vulpe, Cristi Juncu, Radu Iacoban, Dan Tudor sunt câțiva dintre regizorii pe care îi putem vedea pe scena de la Metropolis în această stagiune. În septembrie, aici se pot viziona în interpretarea regizorală a lui Victor Ioan Frunză, două piese de mare impact, „O scrisoare pierdută“ și „Amadeus“, iar luna octombrie aduce pe această scenă un alt titlu foarte cunoscut de publicul român, „Hagi Tudose“, în regia lui Dan Tudor. „Amadeus“ de Peter Shaffer ne pune o întrebare fără răspuns: „Există dreptate în creație?“. Barocul epocii, picturile  trompe l’œil constituie un element de atracție, alături de perucile enorme, specifice rococo-ului, și crinolinele foarte mari. Dar nu e vorba numai de o reconstituire, ci de o aducere în epocă atât de necesară acestei piese. Pe lângă actori deja consacrați, George Costin, Andrei Huțuleac, Nicoleta Hâncu, avem și prezența tenorului Robert Nagy, un nume foarte important în arta lirică din România.

Piesa „Hagi Tudose“, una dintre primele tragicomedii din dramaturgia românească, se joacă pe scena de la Metropolis după 35 de ani de la ultima montare importantă din Bucureşti. Zgârcenia sa dusă până la absurd e valorificată scenic prin momentele pline de umor şi grotesc, de la accentele lirice până la cele comice, culminând cu figura lui Hagi Tudose, interpretat de Virgil Ogăşanu. I se alătură actori consacraţi, precum Costel Constantin, Virginia Mirea şi Adela Mărculescu, împreună cu alți tineri actori.

Acestor reprezentații li se alătură piesele: „Procesul caprei cu un ied“, regia Radu Iacoban, „Freamătul Plopilor“, regia Anca Colțeanu, „S-a furat mireasa“, regia Radu Popescu, „Hysterical Brightness“, regia Cristi Juncu, „Minunata lume nouă“, regia Alexandru Mihai Ion, și „Vițelul de aur“, regia Gelu Colceag.   

 

Cele mai citite

Procesul lui Vlad Pascu, amânat

Procesul în dosarul în care este cercetat penal Vlad Pascu, şoferul drogat care anul trecut a accidentat mortal doi tineri în localitatea 2 Mai,...

Ciolacu, despre demiterea șefului APIA: Este DNA sesizat

Liderul PSD, Marcel Ciolacu a reacționat în cazul demiterii directorului general al Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA), liberalul Ionuţ...

Comasarea alegerilor locale cu europarlamentare. De ce nu se economisesc bani la alegeri 2 în 1

Comasarea alegerilor locale cu europarlamentare ar putea părea la prima vedere o economie la buget, însă în realitate, potrivit calculelor făcute de Autoritatea Electorală...
Ultima oră
Pe aceeași temă