11 C
București
sâmbătă, 4 mai 2024
AcasăInternaționalSpectacole adunate sub „norul“ teatrului independent

Spectacole adunate sub „norul“ teatrului independent

Deschis pe 1 septembrie de Marcel Iureș cu splendidul său one-man show „Absolut!“, în regia lui Alexandru Dabija, inspirat de povestea lui Ion Creangă, „Ivan Turbincă“, festivalul de teatru independent „Undercloud” continuă în forță.

Iubitorii de teatru își pot face zilele acestea, mergând la festival, încălzirea pentru noua stagiune ce stă să înceapă.

În această seară puteți vedea „Cântec de leagăn. O poveste despre Maria Tănase”, regizat de Carmen Lidia Vidu, cu actriţa Mirela Pană şi pianistul George Călin, de la ora 20:30. Carmen Lidia Vidu s-a impus în spaţiul teatral românesc prin spectacolele sale multimedia, o îmbinare a clasicului cu cele mai noi tehnici vizuale. Probabil că publicul bucureștean nu a uitat creația ei „Privighetoarea şi trandafirul” de Oscar Wilde, montat la Teatrul Naţional. În cel mai recent spectacol al său, regizoarea propune o abordare specială a personajului Maria Tănase, explorând spaţiul încă ofertant în care această „Edith Piaf” a României şi-a purtat misterele.

Tot bazat pe specificul românesc, dar de această dată ancorat în contemporaneitate şi extrem de critic la adresa stilului de viaţă authton este spectacolul „Carpathian Garden” (producţie a Godot Cafe-teatru), în regia lui Radu Iacoban, cu Tudor Aaron Istodor şi Radu Iacoban, programat tot azi, de la ora 21:30. Spectacolul propune o radiografie a societății românești în care Carpathian Garden seamănă mai mult cu marea grădină a lui Dumnezeu din proverbe în care se întrec în șmecherie (sau se “sparg în figuri” cum ar zice tinerii de azi) tot soiul de personaje: politicieni, moguli de presă, afaceriști etc. „Suntem singura ţară în care şmecheria e virtute. Noi nu suntem răi sau buni, capabili sau incapabili. Suntem fraieri sau şmecheri,” e mesajul acestei montări.

De la ancorarea dură în realitatea pe care ne-o propune „Carpathian Garden”, trecem, la început de weekend, la o abordare orientată spre universal, cu one-woman show-ul Danei Porlogea, Drama cum laudae, vineri, 5 septembrie, ora 18.00. Un spectacol de teatru-dans, în care întâlnim forme variate de expresie, de la dans până la pantomimă şi step, Drama cum laudae îşi propune o meditaţie asupra stării de fapt a umanităţii zilelor noastre: nu este totul doar în alb şi negru, oamenii sunt fiinţe complexe, care pot oscila între bine şi rău, pe o gamă extrem de variată. „Spectacolul nu are deloc caracter moralizator, doar prezintă adevărata faţă a secolului pe care-l trăim şi-şi propune să trezească întrebări despre cine suntem şi unde duc acţiunile noastre; întrebări la care fiecare spectator îşi răspunde singur”, spune Dana Porlogea.

Undercloud, varianta internațională

Sâmbătă, 6 septembrie, de la ora 21:00, Undercloud devine oficial international, odată cu spectacolul “Blind Hamlet” de scriitorul iranian Nassim Soleimanpour, în regia lui Ramin Gray, o producţie Actors Touring Company, Londra. Producția britanică a fost prezentată anul acesta și la Edinburgh Festival Fringe (Assembly Roxy). Prima piesă a lui Soleimanpour, „White Rabbit, Red Rabbit“, a avut succes încă de la premiera din anul 2011, după aceea jucându-se în peste 20 de limbi, în întreaga lume, iar Ramin Gray este directorul artistic al Actors Touring Company, pentru care a regizat/lucrat după texte de Roland Schimmelpfennig, Sarah Kane, Ivan Viripaev, David Greig și Jung Chang. Anterior, a lucrat pentru The Royal Court Theatre, unde a regizat texte de Simon Stephens, Marius von Mayenburg, Mark Ravenhill, frații Presnyakov, Vassily Sigarev, Juan Mayorga, David Watson, Marina Carr.

“Blind Hamlet” se va juca în limba engleză şi propune o interacţiune susţinută cu publicul. Șapte persoane din public vor fi invitate pe scenă, pentru câteva jocuri simple. Restul publicului va fi, de asemenea, rugat să participe, în anumite momente ale spectacolului. O abordare ce frizează teatrul absurdului, “Blind Hamlet”, ce păstrează destul de puţine în comun cu piesa shakespeariană, vorbeşte despre slaba capacitate umană de a discerne între adevăr şi minciună, între dreptate şi injustiţie. Povestea o auzim de la un dictafon, în care vocea frântă a scriitorului iranian vorbeşte despre pierderea vederii şi despre cât de mult ne afectează orbirea (concretă şi metaforică) simţul judecăţii.

Spectacolul “În umbra lui Coré”, a companiei franceze de dans „BAKHUS”, duminică, 7 septembrie, ora 21:00, se joacă şi el cu dualitatea aparenţă-realitate, vorbind, în limbajul coregrafic, prin intermediul jocului de umbre şi lumini, despre dificultatea de a discerne între iluzie şi adevăr. Foarte modern, spectacolul, care a participat în secțiunea off a Festivalului de la Avignon în 2013 şi 2014, este o provocare la nivel vizual, oferind exemple de măiestrie coregrafică clasică, îmbinată cu tehnici moderne, de tipul inserţiilor video.

Producția a fost creată în 2011, în urma unei colaborări a coregrafului Mickaël Six cu dansatorul Sami Loviat-Tapie.

Pe lângă oferta de spectacole, festivalul Undercloud propune, anul acesta, şi o serie de conferinţe şi workshopuri, susţinute de actori şi oameni de teatru. De pildă, în această seară, de la ora 19:00, actorul Marian Râlea va încerca să răspundă la întrebarea “Cine are dreptate?” vorbind, evident, despre “dreptatea” artistului.

Sâmbătă, 6 septembrie, de la ora 11:00, va avea loc un atelier de teatru participativ-interactiv, condus de Polina Kalinina – regizor, Actors Touring Company, Marea Britanie (a colaborat cu Young Vic, Edinburgh Fringe și Royal Court. Polina a mai lucrat cu Sam Walters, Anthony Clark, Joseph Blatchley, Steven Jameson, Matt Poever, David Grindley și Lyndsey Turner. Printre proiectele sale viitoare se numără Titus Andronicus și Romeo și Julieta de Shakespeare). În teatrul din ultima perioadă, publicul a început să ocupe un rol tot mai important. Dacă în urmă cu peste un secol, spectatorii erau simpli privitori, această prevalenţă a pasivităţii s-a pierdut în prezent. Publicul are din ce în ce mai mult un rol participativ, astfel că atelierul se va baza pe diferitele modalităţi de a spune o poveste, dar şi pe diferitele spaţii, mai puţin convenţionale, în care se poate desfăşura res­pectiva poveste.  

Cele mai citite

Mihai Viteazul a fugit ca Vijelie de pe cortul de AUR, ca să-i facă loc lui Uraganul să împartă Salam pentru adepții partidului

Ilustra'ieȘ Marian Avramescu Pentru a elimina orice urmă de revoltă ale fanilor marilor domnitori ai principatelor române, istoria se poate modifica, de dragul adepților...

Povestea șeicilor liberali veniți să se scalde în manelele din Dâmbovița

Ilustrație: Marian Avramescu Pentru ca oamenii de rând să nu poată fi invidioși pe călătoriile președintelui Klaus Iohannis și pe cele ale președdintelui Partidului...
Ultima oră
Pe aceeași temă