20.8 C
București
sâmbătă, 27 iulie 2024
AcasăInternaționalLupta cu sistemul

Lupta cu sistemul

Când am ajuns pentru prima oară la Centrul Naţional al Dansului, am fost foarte surprins să văd nişte performeri care aproape că nu făceau nimic pe scenă. „Ăsta-i dans?”, m-am întrebat, aşa cum s-au întrebat şi mulţi dintre cei care au călcat mai apoi pragul acestei instituţii.

Am continuat să merg destul de des la CNDB, mai întâi luat cu forţa de prieteni, pentru ca mai apoi să dezvolt curiozităţi de genul: „Hai să vedem ce-a mai făcut Mihalcea, Mădălina Dan etc”. Au urmat şi spectacole cu multă mişcare, şi spectacole cu decor, şi cu text sau cu poveste. Au urmat şi seri foarte plăcute, mari descoperiri şi mari dezamăgiri, plictiseli, încântări şi enervări. Am înţeles rapid că nu pricep nimic, că eu şi dansul (de orice tip) suntem paraleli. Dar mer­geam la CNDB pentru că oamenii de acolo, deşi terminaseră UNATC-ul ca şi cei care făceau spectacole în teatre subvenţionate sau „alternative”, păreau că citiseră alte cărţi, văzuseră alte filme, se uitaseră la alte clipuri pe „youtube”, aveau alţi idoli şi alţi mentori. Şi nu vorbesc aici de ceea ce priveşte strict arta dansului, ci de arta spectacolului în general, sau într-un sens mai larg, a „performingului”.

În cei cinci ani de existenţă, CNDB a devenit un loc special pe harta culturală bucureşteană. Dincolo de spectacole de dans, producţii proprii sau invitate din ţară şi străinătate, a fost (şi sper că va fi în conti­nuare) un loc deschis pentru artişti din mai multe domenii, dar şi scriitori. E un loc care a promovat o altă estetică, un loc în care cultura oficială, conservatoare, nu 
şi-a găsit locul, spre disperarea multora. E unul dintre puţinele locuri din Bucureşti în care se poate vedea „altceva”. Încă de la ideea apariţiei unui astfel de centru, disputele pe criterii estetice au fost transformate în lupte administrative. Înfiinţat după o suită de scandaluri şi proteste, CNDB a fost tot timpul un simbol al „lup­tei cu sistemul”, iar instituţia a stat şi stă în continuare sub ameninţarea desfiinţării. Mihai Mihalcea, cel care a condus CNDB de la înfiinţare până acum, a ajuns la finalul mandatului şi nu vrea să îşi prelun­gească contractul: „Nu mă văd pe ba­ricade, cu steagul în dinţi până când ies la pensie”.

La final de mandat, în spiritul pe care l-au avut până acum multe evenimente de la Centru, Mihalcea a organizat un maraton la care a invitat 30 de persoane: dansatori, actori, jurnalişti, regizori, critici, artişti plastici, militanţi pentru drepturile dife­ri­te­lor minorităţi ş.a.md. „Intensificare” a fost un eveniment la care invitaţii au fost rugaţi să „se expună”, să prezinte public problemele care îi macină în acest moment. A fost o seară, care, deşi a durat patru ore şi jumătate, nu a fost deloc plictisitoare, în care scurtele momente artistice s-au intercalat cu texte scrise special pentru acest moment, cu discursuri despre situaţia socială sau situaţia personală a unora dintre invitaţi, despre probleme artistice şi relaţia lor în legătură cu arta. Nu e mare lucru, veţi spune, dar acest tip de evenimente se întâmplă rar. Şi mai rar e faptul că invitaţii (mulţi neobişnuiţi cu apariţia pe o scenă) 
şi-au asumat riscul de a se expune în acest fel şi de a spune, iertaţi clişeul, „ce au pe suflet”. Dar, cum spuneam, CNDB nu se desfiinţează. Aşa că vă invit sâmbătă, pe 18 decembrie, ora 19.00, să mergeţi la ultimul spectacol din acest an, feeria extrasenzo
rială concepută de Farid Fairuz (libanezul care „a intrat” în corpul şi mintea directorului Mihai Mihalcea): „Bun rămas!”.

INTENSIFICARE
Au participat: Vava Ştefănescu, Costi Rogozanu, Alexandra Pirici, Cristina Modreanu, Eduard Gabia, Dan Perjovschi, Florin Buhuceanu, Alexandru Solomon, Cristian Theodor Popescu, Ana Cătălina Gubandru, Adrian Schiop, Iuliana Vîlsan, Oana Stoica, Mitoş Micleuşanu, Gabor Iancu, Mihaela Michailov, Vasile Ernu, Florin Flueraş, Elena Vlădăreanu, Adriana Gheorghe, Iulia Popovici, Vera Ion & Sorin Poamă, Iuliana Stoianescu, Paul Dunca, Ion Dumitrescu, Mădălina Dan, Gianina Cărbunariu, Irinel Anghel, Sanda Agalides, Farid Fairuz.
CENTRUL NAŢIONAL AL DANSULUI BUCUREŞTI (B-dul Nicolae Bălcescu nr. 1).

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă