30.6 C
București
sâmbătă, 28 septembrie 2024
AcasăInternaționalCristina Ţopescu: În general, consumatorul român se resemnează

Cristina Ţopescu: În general, consumatorul român se resemnează

Pe hârtie, toţi avem drepturi. În realitate, lucrurile stau cu totul altfel: auto­rităţile ră­mân indiferente la abu­zurile compa­niilor, acestea din urmă îşi înşală clienţii care le plătesc serviciile, iar clienţii, din lipsă de informaţii ori din comoditate, îşi asumă rolul de perdant. Cristina Ţopes­cu ne explică pe larg ce în­seamnă în Ro­mânia, cu adevărat, „dreptul consumatorului”, în fiecare seară la Focus 18, de la Prima TV, dar şi în interviul de mai jos.

 

Pentru prima campanie din această toamnă de ce aţi ales această temă?
Cristina Ţopescu: Nu este vorba despre denaturarea informaţiilor apărute în presă, ele sunt de multe ori corect prezentate, sunt situaţii întregi dezbătute de-a fir a păr în presă şi e bine că e aşa. Noi încercăm să facem altceva: să învăţăm oamenii ce să facă, odată ajunşi în asemenea
situaţii, sau, mai mult, să le prevină. Încercăm să facem şi prevenţie.

Cum se derulează campania? Veţi prezenta cât mai multe informaţii despre drepturile consumatorilor sau vă veţi opri asupra unor situaţii, pe care încercaţi să le îndreptaţi?
C.Ţ.: Da, vom prezenta drepturile consu­matorilor, încercând astfel să educăm consumatorul, să-l conştientizăm în ceea ce priveşte drepturile pe care le are. În acelaşi timp, încurajăm oamenii să reacţioneze, să-şi ceară drepturile şi, odată ce le cunosc, să nu se resemneze. E vorba de schimbarea unei mentalităţi de perdant, pe care mulţi dintre noi încă o avem în relaţia cu diferite instituţii, companii ale căror servicii le plătim cu vârf şi îndesat şi care, prin urmare, sunt în slujba noastră, fie că sunt de stat sau private.

Ce „puncte sensibile” v-aţi propus să atingeţi?
C.Ţ.: De „puncte sensibile” nu ducem lipsă, din păcate. Cele pe care vrem să le atingem noi ţin de indiferenţa autori­tăţilor la neregulile şi abuzurile la care sunt supuşi consumatorii în relaţia cu diferite instituţii, firme etc. E vorba despre abuzurile în sine ale unor companii, mai mari sau mai mici, care în­cear­că în mod consecvent să-şi înşele clienţii, dar e vorba şi despre lipsa de informaţie, neştiinţa, naivitatea oamenilor, care nu numai că nu-şi cunosc drepturile, dar, odată ce le află, nu au determinarea să le şi ceară, să lupte pentru ele, chiar şi până în pânzele albe. Fără asemenea acţiuni temerare ale unor oameni curajoşi, ambiţioşi şi bătăioşi, nu putem schimba sistemul în nenumăratele lui puncte slabe.

Aţi demarat campania pe 3 octombrie. Din cazurile întâlnite până acum, ne puteţi spune cum este consumatorul român?
C.Ţ.: Într-un procent covârşitor, consumatorul român se resemnează, se dă bătut, se ceartă puţin cu „călăii”, dar sfarşeşte prin a fi tot „victimă”. Şi ştiţi de ce? Pentru că suntem comozi, pentru că nu suntem dispuşi să mergem în instanţă, ca să trecem apoi printr-un lung şi greoi proces în justiţie. Da, aşa e, nu e uşor, trebuie să ai răbdare, să ai nervii tari, să pierzi mult timp, dar merită, credeţi-mă! Altfel, vom continua să fim la infinit victime ale unor abuzuri care există, dar care se şi perpetuează, pentru că noi le permitem.

Tot din cazurile întâlnite până acum, unde v-au fost sesizate cele mai grave nereguli?
C.Ţ.: Peste tot sunt nereguli, nu vă imaginaţi în câte domenii sunt asemenea pro­bleme de care se plâng oamenii… am pri­mit o grămadă de sesizări din toate domeniile posibile: furnizorii de energie electrică, imobiliare, schimb valutar, comerţ, bănci, turism, transporturi, asi­gurări, drepturile călătorilor, închirieri maşini şi toate tipurile de servicii.

Care este cea mai mare problemă a consumatorului român: necunoaşterea le­­gi­lor, a drepturilor sau nepăsarea, delă­sarea?
C.Ţ.: Ambele, dar mai ales DELĂSAREA, LIPSA DE ATITUDINE şi ABSENŢA REACŢIEI, a unei reacţii coerente şi concentra­te, conform legii, care se întâmplă să ne mai şi apere din când în când. Măcar atunci s-o folosim, apărându-ne! Şi când, în sfârşit, ne ştim drepturile, suntem pasivi, renun­ţăm, având exact acest ar­gu­ment: oricum nu se rezolvă, tot degeaba! Ei bine, nu-i aşa, orice se poate rezolva, uneori cu eforturi imense, cu mulţi nervi, e adevărat, dar se poate rezolva, în cele din urmă! Cheia e consecvenţa. Dar şi informaţia.

În comparaţie cu alte ţări europene, unde cetăţenii îşi pot alege firma de furnizare (de exemplu), care este situaţia la noi? Avem drepturi doar pe hârtie?
C.Ţ.: Din păcate, dreptul de a-ţi alege fur­nizorul de energie electrică, de exem­plu, este mai mult pe hârtie. Asta din cauza faptului că pe acest segment nu există concurenţă. Sunt companii care au monopol. Ceea ce nu e în regulă!
Dar şi dacă găsim zone din România unde există poate doi sau trei furnizori de diferite servicii, românii cu greu iau decizia de a-l schimba pe cel actual. Poate şi din como­ditate, dar de cele mai multe ori şi pentru că nu sunt bine informaţi. Trebuie, însă, să deschidă bine ochii şi să ia atitudine!

Sunteţi şi dumneavoastră client. Ce situaţie nu aţi dori să mai întâlniţi?
C.Ţ.: Multe situaţii aş vrea să nu le mai întâlnesc… Şi eu mă lovesc la tot pasul de ele. Mă enervez, mă „războiesc” cu cei care vor să mă înşele sau care nu-mi oferă servicii pe măsura banilor pe care îi plătesc, uneori reuşesc să-mi fac dreptate, alteori mă retrag pentru că mi se face lehamite. Fac asta mai rar, însă. Dar vreau să n-o mai fac niciodată. Vrem să n-o mai facă niciun consumator român. Trebuie să ne schimbăm această mentalitate, dintr-una păgu­boasă, în una de câştigător, de cetăţean care îşi cunoaşte şi îşi cere drepturile, cu obstinaţie, până la capăt !

Cele mai citite

Antony Blinken acuză din nou China de sprijinirea războiului rus în Ucraina

Secretarul de stat american, Antony Blinken, a reiterat acuzațiile la adresa Chinei privind susținerea "mașinii de război rusești" în Ucraina, în cadrul unei întâlniri...

Liderul Hezbollah, Hassan Nasrallah, eliminat de armata israeliană într-un atac aerian

Armata israeliană a anunțat sâmbătă că l-a eliminat pe liderul mișcării islamiste Hezbollah, Hassan Nasrallah, în urma unui atac desfășurat vineri asupra cartierului general...

Mircea Geoană ia apărarea jurnaliștilor americani și celui român anchetați de Rusia

Libertatea de exprimare nu este doar un drept, ci şi o responsabilitate, afirmă Mircea Geoană, candidat independent la alegerile prezidenţiale. El condamnă "cu toată fermitatea"...
Ultima oră
Pe aceeași temă