Într-o cronică elogioasă, celebra revistă americană Variety îl numește pe cineastul român „The Godfather“ (nașul) noului val al cinematografiei românești.
Filmul „Sieranevada“ este mult mai robust decât „Moartea domnului Lăzărescu“, din punct de vedere al dramei transpuse pe ecran – consideră Peter Debruge, unul dintre principalii critici de film ai revistei de profil Variety în cronica dedicată celui mai nou film al lui Cristi Puiu, peliculă selectată pentru competiția oficială a Festivalului Internațional de Film de la Cannes. În cele 173 de minute ale dramei, Puiu cere publicului să facă un efort pentru a descoperi dramele pe care încearcă să le surprindă camera de luat vederi, fixată undeva în apartamentul comunist în care se comemorează 40 de zile de la moartea lui Emil – „oaspetele de onoare“ după cum consideră criticul.
În cele nouă paragrafe ample ale cronicii, Debruge nu numai că prezintă o parte din drama peliculei, dar îl elogiază pe regizorul român de fiecare dată când are ocazia.
Amintind de „Moartea domnului Lăzărescu“ criticul o numește „o capodoperă“, iar când vine vorba de noul val al cinematografiei autohtone, îl supranumește pe Puiu „nașul“ acestuia – „Romanian New Wave, of which Puiu is essentially the godfather“.
România este prezentă cu cinci producţii cinematografice în programul ediţiei din acest an al festivalului de pe riviera franceză. După „Sierranevada“ şi „Bacalaureat“, noul film al lui Cristian Mungiu, a fost selecţionat în competiţia oficială, în timp ce pelicula „Câini“ a regizorului Bogdan Mirică este selectat în secţiunea „Un Certain Regard“. Un fapt inedit este că filmul lui Mungiu va avea premiera românească, la București, simultan cu cea mondială din cadrul Festivalului de la Cannes, pe 19 mai.
La festival participă şi două scurtmetraje româneşti: „4:15 P.M. Sfârşitul Lumii“, în regia lui Cătălin Rotaru şi Gabi Virginia Sarga, a fost selectat în competiţia de scurtmetraje, iar „Toate fluviile curg în mare“, în regia lui Alexandru Badea, va concura în secţiunea Cinéfondation.
Filmul „4:15 P.M. Sfârşitul Lumii“ este primul scurtmetraj românesc independent selectat la Festivalul Internaţional de Film de la Cannes și marchează trei premiere pentru România: este un film de debut atât pentru regizori, cât şi pentru producători, este un film independent în cursa pentru Palme d’Or şi o altă performanţă remarcabilă o constituie faptul că directorul de imagine al filmului, Tudor Platon, student în ultimul an la Master la UNATC, participă la Cannes, tot în acest an, cu încă un film, în secţiunea competiţională destinată studenţilor (Cinéfondation). Producătorul Anamaria Antoci va participa la atelierul „Cannes Producers On The Move“, informează marţi Institutul Cultural Român. Potrivit ICR, atelierul constitue o platformă propice pentru Anamaria Antoci de a-şi prezenta pe piaţa internaţională atât proiectele pe care le dezvoltă în prezent, „Firesc“, de Hadrian Marcu (lungmetraj ficţiune debut) şi „Planeta Petrila“, de Andrei Dăscălescu (lungmetraj documentar), cât şi pe cele finalizate de curând – „Ilegitim“ şi „Fixeur“ de Adrian Sitaru.