Premiera mai multor pelicule hollywoodiene, despre catastrofe sau distrugeri în masă, precum ultimul film regizat de Clint Eastwood sau cel produs de James Cameron, a fost amânată din cauza dezastrului din Japonia.
În ultimii 50 – 60 de ani s-a observat că filmele care tratează subiecte cu dezastre au preluat conducerea, în detrimentul celor cu monştri. Cu noile tehologii folosite de industria cinematografică, aceste producţii au devenit veridice, făcându-le greu de perceput ca simple fantezii, informează publicaţia The Independent.
În situaţia aceasta s-a aflat cel mai recent film regizat de Clint Eastwood, „Hereafter (Dincolo de viaţă)”, cu Matt Damon în rolul principal, lansat în februarie în Japonia. Filmul debutează cu o scenă delicată: o femeie iese din hotelul ei de lux situat pe o plajă din Asia şi, într-o decor idilic, se plimbă pe străzile cu vânzători. În timp ce admiră o brăţară, se aude un zgomot puternic, sunetele scoase de un imens val tsunami ce se îndreaptă spre ea. Femeia ste înghiţită de ape. „Pretextul de debut al peliculei folosit de regizor în acest film, de altfel axat pe cu totul alt subiect, a fost ca o uvertură spectaculoasă şi sumbră la dezastrele de luna trecută”, consideră jurnaliştii britanici. Producţia, acum inevitabil inconfortabilă pentru o mare categorie de public, a fost retrasă din cinematografele nipone, Warner Bros admiţând că „anumite scene nu sunt adecvate”.
Un alt film aflat în situaţia asta a fost „Battle: Los Angeles (Invadarea lumii) ” al celor de la Sony Pictures, producţie pe care nici publicaţia The New Yorker n-a iertat-o titrând că este o peliculă „liniştită şi lipsită de interes, unde nu se întâmplă aproape nimic exceptând o enormă armată de extratereştri, criminali care aterizează pe coasta Californiei, mărşăluiesc spre ţărm, anihilează orice fiinţă umană şi, se pregătesc să aspire apa de pe suprafaţa Terrei”.
De asemenea, publicul japonez mai are de aşteptat şi drama 3D „Sanctum „, avându-l ca producător executiv pe James Cameron, thriller în care o echipă de scafandri aflată în expediţie este lovită pe neaşteptate de o furtună tropicală.
Japonezii încă vor să vadă filme cu dezastre
Toată lumea a căzut de acord asupra unei singure concluzii: ar fi insensibil şi o foarte proastă idee, chiar dacă urmăreşti potenţialul succes de casă, să fie difuzate asemenea filme. Acum nu este momentul.
Însă, ironia face ca, în ciuda deciziei de amânare a filmelor, apetenţa japonezilor pentru a savura asemenea producţii să nu fi dispărut. Printre acestea sunt adaptări manga de genul Akira (care încep cu oraşul Tokyo distrus de o explozie nucleară), filme cu monştri Godzilla ori sângeroasele Yakuza cu iz de mafie.
Hollywood Reporter remarca, luna trecută, că industria de film s-a concentrat mai mult pe venituri decât pe suferinţa poporului japonez. Imediat după valul de tsunami, rapoartele arătau că publicul din zonele neafectate de cutremur a fost în cinematografe, raportările vânzărilor de bilete fiind luate drept o „veste bună”.
„Nu este nimic paradoxal în această atitudine faţă de filmele americane ce tratează dezastrele. Acestea sunt făcute pentru publicul spectator avid de senzaţii tari. Există în mod clar o cerere pentru ele. Dar cu toate acestea, studiourile nu vor să lezeze lumea aflată în suferinţă, alegând să fie solidare”, conchide publicaţia britanică.