Festivalul de la Cannes se încheie duminică „în coadă de peşte” cu o serie de pretendenţi la trofeul Palme d’Or, după o frenezie de 12 zile în care publicul de pe Croazetă a văzut celebrităţi, ploaie, premiere mondiale dar şi furturi de bijuterii.
În total, douăzeci de filme încărcate de violenţă, angoasă emoţională şi sex sunt în competiţie pentru cel mai mare trofeu al cinematografiei după Oscaruri- Palme d’Or. Favorite sunt cotate „La Vie d’Adele/ Blue is the Warmest Colour” de Abdellatif Kechiche, cu scene explicite de sex între două femei, filmul fraţilor Joel şi Ethan Coen, „Inside Llewyn Davis”, care are drept personaj principal un cântăreţ de folk în căutarea celebrităţii.
Pe „lista scurtă” pentru un Palme d’Or mai sunt „La Grande Bellezza/ The Great Beauty” a italianului Paolo Sorrentino, o odă adusă Romei decadente şi „Le Passe”, o dramă de familie semnată de iranianul Asghar Farhadi.
Printre juraţii care au responsabilitatea alegerii marilor câştigători se numără Steven Spielberg (preşedintele juriului), Nicole Kidman, Ang Lee şi Cristian Mungiu.
„A fost un an bun la Canness, în ciuda vremii îngrozitoare dar este mai greu decât de obicei să prevăd căştigătorul, deoarece nu este niciun film care să iasă în faţă” a declarat criticul publicaţiei Variety, Jay Weissberg, pentru Reuters.
„«La Vie d’Adele» a stârnit discuţii legate de scenele de sex prezentate, care ar putea face ca acest film să fie prea intim pentru juriu, dar nu poţi avea niciodată vreo certitudine în ceea ce priveşte deliberările”, a adăugat criticul.
Membrii juriului s-au întreţinut pe covorul roşu de la Cannes cu staruri hollywoodiene, cu atât mai mult cu cât festivalul a fost deschis anul acesta, pe 15 mai, cu „Marele Gatsby” de Baz Luhrmann, care îl are în rol principal pe Leonardo DiCaprio.
În ceea ce priveşte filmele din selecţia oficială, cea de-a 66-a ediţie a festivalului a debutat cu violentul film „Heli” din Mexic şi cu „Tian Zhu Ding /A Touch of Sin” de Jia Zhangke, în timp ce sângerosul „Only God Forgives” al danezului Nicolas Winding Refn a împărţit criticii în două tabere- cei care l-au urât şi cei care l-au iubit.
Ca de obicei la Cannes, sexul a fost una dintre temele principale pentru câteva din filmele prezentate în premieră mondială aici. „”Jeune & Jolie/ Young & Beautiful” de Francois Ozon are drept personaj principal o prostituată de 17 ani, în timp ce filmul lui Roman Polanski, „La Venus a la Fourrure/ Venus in Fur” explorează jocurile de putere dintre un scriitor şi o actriţă.
„Behind the Candelabra” de Steven Soderbergh, despre flamboaiantul pianist Liberace şi amantul său (jucaţi de Michael Douglas, respectiv Matt Damon) este rezultatul unei căutări asidue de fonduri la Hollywood (pentru a fi finanţat, în final, de HBO).
Filmul japonezului Hirokazu Kore-Eda, „Soshite Chichi Ni Naru/ Like Father, Like Son” spune povestea familiilor a doi copii schimbaţi între ei la naştere, în timp ce conaţionalul lui Hirokazu Kore-Eda, Takashi Miike a făcut o nouă incursiune în lumea violenţei, cu thrillerul „Wara No Tate/ Shield of Straw”.
În timp ce cinefilii au savurat oferta de pe Croazetă, starurile au pozat pe covorul roşu iar cei 40.000 de profesionişti au stabilit contacte pentru viitoare proiecte.
De asemenea, staruri precum Sharon Stone, Janet Jackson şi Shirley Bassey au participat la una dintre cele mai strălucitoare petreceri de la Cannes, gala caritabilă amfAR AIDS, unde trei oaspeţi au plătit 3 milioane de euro pentru o călătorie în spaţiu cu Leonardo Di Caprio.
Cu atâtea vedete pe metru pătrat, securitatea a fost pe măsură, dar nu a fost destul de agilă pentru a opri două furturi de bijuterii care au înregistrat, în total, o pagubă cât bugetul unui film hollywoodian. Un colier de diamante în valoare de 2,6 milioane de dolari a dispărut la petrecerea organizată de casa de bijuterii elveţiană De Grisogono, iar pietre preţioase în valoare de 1,4 milioane de dolari aparţinând filmei Chopard au fost furate dintr-un seif al unei camere de hotel.