Pelicula regizată de Cristian Mungiu, câștigătorul premiului Palme d’Or în 2007, ocupă în opinia criticilor consultați de BBC Culture locul al 15-lea în acest clasament.
Pentru acest sondaj, echipa BBC a intervievat 177 de critici de film din 36 de țări, cu privire la filmele lor preferate din ultimii 16 ani. Criticii consultați de BBC Culture au clasat pe primul loc, în topul celor mai bune filme ale secolului 21, lungmetrajul “Mulholland Drive”. “Mulholland Drive”, în regia lui David Lynch, cu Justin Theroux și Naomi Watts în rolurile principale, a fost lansat în 2001 și a obținut o nominalizare la Oscar pentru cel mai bun regizor. Filmul are în centru povestea unei actrițe aspirante care se mută în Los Angeles și se împrietenește cu o femeie amnezică. Lungmetrajul nu a făcut parte din filmele cu cele mai mari încasări la box-office, însă a avut o primire călduroasă din partea criticilor.
Pe locul al doilea regăsim “In the Mood for Love”, cu Maggie Cheung și Tony Leung, în regia cu Wong Kar-wai. Filmul, lansat în 2000, a fost nominalizat la Palme d’Or, marele premiu al Festivalului de Film de la Cannes. „In the Mood for Love este poate filmul cel mai rotund al regizorului coreean“, scria după lansarea din România, Liternet. „Cât privește faţada lui In the Mood for Love, aceasta este de-o frumuseţe vizuală ce-ţi taie respiraţia. Totul poartă patina timpului – de la pereţi și oglinzile pătate ce reflectă realitatea, la geamurile, și ele pătate, prin care se observă aceeași realitate. Armonia cromatică e desăvârșită – unele cadre par de-a dreptul pictate, iar culorile veșmintelor sunt tot timpul armonizate cu cele ale zidurilor (interioare sau exterioare) sau ale neoanelor orașului. Tușa nostalgică e mai puternică decât până acum și există, în povestea iubirii neîmplinite, o nobleţe și un rafinament aristocratice.“
Locul al treilea este ocupat de „There Will Be Blood“, lansat în 2007, cu Daniel Day-Lewis în rolul petrolistului aflat într-o cursă pentru îmbogățire. O poveste de proporţii epice despre familie, credinţă, putere și petrol, care se derulează la frontiera Californiei de început de secol XX, în contextul boom-ului explorărilor petroliere, scria Cinemagia. Povestea urmărește ascensiunea lui Daniel Plainview (Daniel Day-Lewis), evoluand dintr-un miner amărât, care își creste singur fiul, într-un mare magnat al țițeiului.
În topul primelor 10 filme preferate de critici regăsim pe locul al patrulea „Spirited Away“ (2001), urmat de «Boyhood“ (2014), „Eternal Sunshine of the Spotless Mind“ (2004), „The Tree of Life“ (2011), „Yi Yi: A One and a Two“ (2000), „A Separa-tion“ (2011) și „No Country for Old Men“ (2007).
Singurul lungmetraj românesc cu Palme d’Or
„4 luni, 3 săptămâni și 2 zile”, cunoscut și ca „432“, a câștigat în 2007 cel mai important premiu al Festivalului de Film de la Cannes, Palme d’Or. „Povestea celor două studente din România anului 1987, dintre care una trebuie să facă un chiuretaj, iar cealaltă se sacrifică pentru ea, e mai mult decât o poveste despre un avort pe vremea lui Ceaușescu“, scria Liternet în momentul când filmul a fost lansat în România. „Mungiu vorbește despre opţiuni, despre inconștienţa cu care, mai ales în tinereţe, luăm decizii fără să ne gândim la consecinţe, dar și despre cât de mult ne-a ros comunismul reperele morale, inoculându-ne cea mai rafinată formă de manipulare, cea a victimei care îi manipulează pe cei apropiaţi (poate fără a fi sută la sută conștientă). Câţi nu ne comportăm, în situaţii cu totul diferite, ca personajul Găbiţa, obișnuită ca cea mai bună prietenă să-i rezolve problemele? Minimalismul extrem al scenariului, al regiei etc. lasă în spate mari și adânci deschideri. „4 luni, 3 săptămâni și 2 zile” este primul și până acum singurul lungmetraj românesc care a câștigat trofeul suprem la Festivalul de la Cannes.