20.8 C
București
sâmbătă, 27 iulie 2024
AcasăGDPRO data... De doua ori... Vandut! (Chiar asa?)

O data… De doua ori… Vandut! (Chiar asa?)

LONDRA — Aceasta este enigma recesiunii actuale pe care nici un economist nu o discuta vreodata. Toti analistii buni va vor spune ca oamenii incearca sa se abtina cat de mult pot de la cheltuieli. Insa asta nu se intampla si pe piata licitatiilor, adica exact in zona despre care se crede a fi fost lovita cel mai dur.
si daca e vorba de obiecte de colectionat normale, cum ar fi postere din secolul XX sau obiecte de mobilier obisnuite, cumparatorii sunt atatati de un entuziasm surprinzator. In cadrul unei vanzari din 9 septembrie, desfasurata la Christie’s din cartierul South Kensington, filiala de pe Old Brompton Road, care se ocupa de obiectele prea banale pentru a fi admise la sediul Christie’s din Saint James, posterele s-au vandut ca painea calda. Au existat, ca intotdeauna, trei sau patru loturi care au meritat atentia colectionarilor, insa mult prea putine pentru a ridica intreaga licitatie. Cel mai pretios obiect a fost o litografie Art Deco, "Nord Express", desenata de Cassandre in 1927 sub dubla influenta a cubismului si a futurismului italian. Pretul ei s-a ridicat la 22.500 de lire sterline sau la 37.125 de dolari. Cateva lucrari ale maestrilor au atras atentia colectionarilor, desi arta propriu-zisa nu se ridica la inaltimea numelui.

Jean Cocteau, mai bine cunoscut pentru operele scrise si pentru ascutimea vorbelor, avea, se pare, o pasiune pentru suprarealism: in 1959, a desenat o barca cu o pereche de ochi in locul velelor si buze care rad acolo unde ar trebui sa fie cala. Posterul, intitulat "Monaco", s-a ridicat la un pret de 1.875 de lire sterline. La fel, o litografie de Matisse din 1947 reprezentand Nisa s-a vandut pentru 3.000 de lire, aproape tripland suma estimata.
Insa nici faima, si nici creativitatea uimitoare nu pot sa explice verva cu care cei interesati au licitat pentru alte loturi, incepand cu primul, al lui John Bee. Imaginea dulceaga care indemna calatorii sa cumpere un bilet de tren pentru catelul lor si-a dublat pretul estimat, ajungand la 2.250 de lire sterline. Unii ar fi tentati sa spuna ca succesul inexplicabil al acestei vanzari de postere – care a adus peste 432.000 de lire sterline gratie unor obiecte deloc remarcabile – se datoreaza faptului ca a colectiona este o pasiune, indiferent cat de modest ar fi obiectul colectionat.

Insa sa luam in considerare si licitatia de obiecte de decor care a avut loc la Christie’s in saptamana urmatoare. Dorinta irezistibila nu poate fi un factor decisiv cand vine vorba de un ceas cu piedestal, banal, facut in 1820 de catre Debois&Wheeler (piedestalul insa facut in secolul XX), sau de un birou victorian cu mii de alte replici. Cu toate acestea, ambele au obtinut bani buni, ceasul – 3.500 de lire, iar biroul – 2.750. Consideratiile practice si un mic interes pentru arta decorativa sunt motivatiile din spatele achizitiilor de acest fel. Perioada din care provin acestea nu prea a contat, insa un model anumit, da.

 

Vaze cu cornul abundentei, inspirate din Roma antica, au fost foarte cautate, iar pentru 1.100 de lire sterline puteati fi fericitul proprietar al unei perechi de vaze din sticla de la jumatatea secolului al XIX-lea. Cumparatorii cu gusturi mai putin clasice au putut alege dintr-o selectie de bibelouri de portelan, prezente si ele la licitatie. Doua seturi de "vaca si vitelul", de la care stau langa un butuc, in portelan de Derby, sfarsitul secolului XX, au oferit o perspectiva interesanta asupra viitorului stil al productiilor lui Walt Disney. Au costat 25 de lire. Colectionarii cu o pasiune pentru vaci care au pierdut aceste doua piese au putut sa se consoleze cu o pereche de vacute grupate, de la Pratt, anii 1820, insa au avut nevoie si de ceva mai multi bani – 1.125 de lire sterline, mai precis.

 

Succesul vanzarilor unor obiecte slab evaluate este rareori mentionat de casele de licitatii. Echipelor de marketing nu le place sa se laude cu vanzarea mediocritatii. Aceste vanzari arata fara nici un dubiu ca oricand se gasesc bani de cheltuit, chiar daca la un nivel mai modest al societatii. Totul tine de psihologie, iar cateodata nimic nu se poate compara cu atmosfera de competitie de la o licitatie pentru a face banii sa apara.

Traducere de Cristiana Moisescu

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă