15.6 C
București
joi, 19 septembrie 2024
AcasăGDPRAtat de original, atat de baietos

Atat de original, atat de baietos

LONDRA – Anul acesta, Comme des GarIons si-a aniversat 40 de ani cu "Black" – un brand-gherila temporar care promoveaza stilul, creativitatea si originalitatea fondatorului sau.  
Rei Kawakubo a impus negrul drept culoarea strigatului rebel din moda. Asta, chiar daca mai tarziu, in felul enigmatic caracteristic ei, a pronuntat "rosul drept noul negru" si a transformat aceasta culoare puternica – fie  in varianta tartan sau rosu-regal – in parte obligatorie a repertoriului ei.
Insa designerul japonez nu a imbracat femeile in negru ca si cum acestea ar fi fost un stol de ciori zburand deasupra sumbrilor ani ’80. In cuvintele indraznetei distribuitoare de haine Carla Sozzani, "a interpretat schimbarea din mintea femeilor si a facut loc unei viziuni cu totul noi asupra feminitatii".
Kawakubo, 66 de ani, este una dintre cele mai puternice forte ale modei din ultimele decenii ale secolului XX pana acum. Parte integranta a succesului ei este ca nu poate fi categorisita,  desi exista cei care o vad drept un simbol al feminismului, judecand dupa severitatea chic ce o transmite un chip nemachiat, cu un breton perfect drept, haine complex lucrate, insa simple in natura si pantofi plati.

De fapt, forta care poate sa ghideze o viata in moda care se intinde cu mult peste hainele in sine este dorinta de a gandi pentru viitor. Kawakubo a vorbit in japoneza, iar spusele sale au fost traduse de sotul ei si de catre Adrian Joffe, un entuziast in ale modei, la fel ca ea. Creatoarea si-a povestit primii ei ani in Tokyo, cum a trecut de la studiul eticii si al literaturii la publicitatea pentru textile, iar mai apoi la crearea propriului brand – Comme des GarIons, adica "la fel ca baietii" – in 1969.
"Chiar simteam ca sunt pe cont propriu", spune Kawakubo. "Nu am simtit niciodata ca munca mea ar avea ceva de-a face cu faptul ca eram femeie. Nu sunt o feminista. Nu am fost niciodata interesata de vreo miscare de genul asta. Pur si simplu m-am decis sa pun pe picioare o companie construita in jurul creatiei si, folosindu-ma de creatie drept sabia mea, am putut sa lupt acolo unde am dorit."

Acea lupta pare pe sfarsite acum, cand conduce peste 10 magazine "Black" din toata lumea, intr-o incercare de a introduce o energie pozitiva in aceste timpuri grele cu ajutorul vesnicului look Comme. Sediul ei din cartierul Aoyama din Tokyo a devenit un cuib perfect pentru noi talente, cu trei designeri – Junya Watanabe, Tao Kurihara si Ganryu – formandu-si propriul brand sub protectia Comme.
"Creatia nu se termina cu hainele", spune Kawakubo. "Propuneri interesante de afaceri, strategii revolutionare in ceea ce priveste distributia, colaborari neasteptate, protejarea unor noi talente, toate acestea sunt exemple ale procesului de creatie Comme des GarIons."

Sunt rare cazurile in care un designer cu spirit puternic independent poate sa se alature altui registru in moda, insa printre colaborarile Comme se numara Levis, Lacoste, Fred Perry sau Speedo. Anul trecut, Kawabuko chiar i-a transferat unul dintre magazinele sale "umblatoare" din Aoyama (inchiriat inainte firmei 10 Corso Como a lui Sozzani) lui Louis Vuitton.
Aceasta particularitate generoasa este ideea centrala din spatele Dover Street Market din Londra, un proiect la care Joffe a lucrat inca de la deschiderea magazinului, in 2004.
Aici, diferitele linii Comme, de la haine barbatesti pana la Tricot si Shirt, sunt vandute pe suprafata a sase etaje o data cu alte branduri la fel de inventive. Unii designeri, cum ar fi Azzedine Alaïa, sunt prieteni vechi. In alte parti, etichetele indica branduri precum Lanvin sau Yves Saint Laurent, al carui designer, Stefano Pilati, tocmai a creat o colectie-miniatura. Efectul este cel al unui stup de creativitate, care include miscarile unor noi creatori, cum ar fi Christopher Kane sau Gareth Pugh, ori creatorul japonez de la Undercover, Jun Takahashi, pe care Kawakubo ii admira.

"Intelectual" (tradus in termeni de moda drept solemn si impenetrabil) este cuvantul cel mai des asociat cu Kawakubo. A fost folosit in ciuda succesului pe care l-a avut colectia sa din 2008, creata pentru lantul H&M, si in ciuda look-ului rock’n’roll si punk si a abordarii jucause a lumii roz-bombon cu care se identifica fetele japoneze, "Kawaii" ("fete care au ales calea usoara de a se imbraca la fel ca toata lumea").
Insa cea mai impresionanta caracteristica a muncii lui Kawakubo este ca a ramas relevanta in lumea modei si astazi, trecand prin epoca feminismului, flash, a glamour-ului feminin si a cultului celebritatii.
"Ce e important pentru mine este informatia", spune Kawakubo. "Imi place sa spun o poveste. Fara stiri, nimic nu traieste. Rezultatul final in toate trebuie sa zica ceva, informatia adauga sens muncii. Prin urmare, poate sunt mai aproape de a fi jurnalist decat artist!"

Cele mai citite

Președintele Finlandei cere excluderea Rusiei din Consiliul de Securitate al ONU

Preşedintele Finlandei, Alexander Stubb, a făcut apel la extinderea Consiliului de Securitate al ONU, abolirea sistemului de veto al unui singur stat şi suspendarea...

Ciucă nu-l vrea premier pe Ciolacu dacă va câștiga alegerile prezidențiale

Preşedintele PNL, Nicolae Ciucă, a declarat, miercuri, că, dacă va câştiga alegerile prezidenţiale, nu l-ar pune premier pe Marcel Ciolacu, arătând că acesta susţine...

Familia Regală a strâns laolaltă tineri, elite și politicieni din cadrul Ploieşti, Capitala tineretului din România 2024

Majestatea Sa Margareta, Custodele Coroanei, a găzduit, miercuri, la Palatul Elisabeta, seara dedicată municipiului Ploieşti, Capitala tineretului din România în anul 2024, eveniment în...
Ultima oră
Pe aceeași temă