Deși ar putea aduce venituri consistente la Produsul Intern Brut, așa cum se întâmplă în Bulgaria, turismul nu a constituit și nu constituie o prioritate pentru guvernanții noștri. Dovada este și bugetul de numai 13 milioane de lei alocat pentru promovarea turistică a României în acest an, sumă pe care ministrul Bogdan Trif speră să o suplimenteze la viitoarele rectificări.
De ce numai atât? Pentru că anul trecut Ministerul Turismului nu a fost în stare să cheltuie mai mult de 13 milioane de lei din totalul de 21 de milioane pe care le-a avut la dispoziție pentru promovarea externă. Și pentru că nimic nu s-a făcut între timp ca să fie nevoie de bani mai mulți, anul acesta a fost prevăzută din start doar această sumă pentru promovare.
În acest timp, România este scoasă din cataloagele marilor agenții turistice din Vest, bazându-se mai mult pe turiștii occidentali care vin în Capitală la sfârșit de săptămână, la distracție. Cum s-ar zice, se bazează pe un turism de conjunctură, greu de cuantificat. „Îmi doresc foarte mult să promovăm România prin clipuri publicitare şi să pot dispune de un buget pentru a cumpăra publicitate în marile cataloage”, a subliniat ministrul Turismului, într-o conferință de presă.
Birourile turistice vor fi redeschise
Sfârșitul anului curent este prevăzut ca termen și pentru redeschiderea birourilor externe de promovare ale Ministerului Turismului, închise anul trecut de fostul ministru Mircea Dobre. „Este o cerinţă obligatorie. Ne-am întâlnit deja cu cei de la MAE (Ministerul Afacerilor Externe – n.r.), avem un grup de lucru. O considerăm o măsură prioritară pentru că acest factor lipsă a dus la scurtcircuitarea dialogului dintre statul român şi
tour-operatorii mari”, a spus Bogdan Trif.
El a precizat că în strategia integrată în turism, aflată în lucru, mediul privat va fi implicat în mod direct.
“Am avut deja două întâlniri cu experţi de la SGG şi de la Banca Mondială. (…) Niciodată nu trebuie să inventăm roata. Bineînţeles că ne vom inspira şi din modelele de succes ale altor ţări şi cred că va ieşi o strategie de succes care va avea şi chei de verificare, şi paşi de urmat. Nu va fi doar o strategie care să fie undeva pusă pe un raft pe care să se aştearnă praful. Mai mult, noi ne-am dorit să implicăm mediul privat, să aibă o contribuţie în mod direct la această strategie, astfel încât atunci când se schimbă ministrul să nu vină altul cu alte idei şi să spună că albul nu e alb, e negru, şi schimbăm din nou direcţia. Nu, în momentul acela mediul privat îl va trage de mână pe respectivul ministru”, a spus Trif.
Frunza lui Udrea nu pică până în 2020
Frunza aleasă de fostul ministru Elena Udrea va rămâne simbolul de promovare a României cel puțin până în 2020, întrucât este vorba de un proiect finanțat din fonduri europene, a spus Bogdan Trif: „Cred că asta ar fi ultima noastră problemă – să înlocuim frunza cu altceva“.
Totodată, ministrul s-a declarat categoric împotriva ideii predecesorului său, Mircea Dobre, privind alegerea oii drept simbol de promovare turistică a României.
Nu în ultimul rând, ministrul a precizat că proiectul Legii Turismului va ajunge pe masa Guvernului în maximum două luni, urmând ca apoi să fie promovat în regim de urgență de Parlament.