Un senator UDMR a propus, iar colegii săi din majoritatea celorlalte partide au votat un amendament la legea care transpune în România prevederile celebrului regulament GDPR, ce va schimba complet condițiile în care se va putea opera cu datele personale.
Prin acest amendament, adus după finalizarea discuțiilor în comisii și propus chiar în ziua moțiunii de cenzură, când atenția tuturor era direcționată către soarta Guvernului, partidele politice sunt excluse de la prevederile GDPR, alături de organizațiile aparținând minorităților naționale și de ONG-uri.
„Prelucrarea datelor cu caracter personal și special este permisă partidelor politice și organizațiilor cetățenilor aparținând minorităților naționale, organizațiilor neguvernamentale, în vederea realizării obiectivelor acestora, fără consimțământul expres al persoanei vizate, dar sub condiția să se prevadă garanțiile corespunzătoare, menționate la alineatul precedent“, arată articolul recent introdus în proiectul de lege. Aplicația directă a acestui articol este că partidele politice se vor putea folosi în continuare de bazele de date în timpul campaniilor electorale și nu numai. De exemplu, ele vor putea trimite în continuare celebrele SMS-uri cu îndemnuri la vot, fără a cere permisiunea prealabilă a celor cărora se adresează. Singurele condiții pe care vor trebui să le îndeplinească sunt să garanteze dreptul la rectificare și ștergere în cazul în care persoana vizată solicită să fie ștearsă din baza de date, de exemplu.
Toată lumea plătește și se adaptează, partidele sunt mai speciale
Spre deosebire de partidele politice, sute de mii de firme și de persoane fizice autorizate care lucrează cu date personale sunt obligate să facă investiții semnificative în consultanță și IT și să-și schimbe modul de lucru pentru a respecta normele GDPR. Brokerii de asigurări sau firmele de profil, de exemplu, nu își vor mai putea nici măcar anunța clienții că a expirat polița RCA fără a obține acordul prealabil al acestora. Pentru a obține acest acord, cei care vând asigurări au făcut investiții totale de milioane de euro în adaptarea programelor și în trimiterea de mesaje clienților.
Nici măcar presa nu este ocolită de GDPR: jurnaliștii vor trebui să aibă grijă ca datele cu care lucrează să fie ținute în locuri sigure, unde nu pot fi văzute de colegi.
Chiar și doctorii vor trebui să aibă acordul pacienților pentru a opera cu datele lor personale. Schimbări majore vor fi și la celelalte autorități ale statului, ANAF de exemplu, care operează cu date personale.