Construcția de autostrăzi este un test de netrecut pentru actualii, dar și pentru foștii guvernanți. Anul trecut, ținta „pe hârtie“ a fost de 150 km, după cum afirma fostul premier Mihai Tudose, însă nici măcar 60 km nu au fost dați în folosință la finele anului. Fostul ministru al Transporturilor, Lucian Șova, cunoștea bine situația (respectiv propria incapacitate de a mișca lucrurile din loc), întrucât în februarie 2018 a declarat că nu-și asumă finalizarea a mai mult de 60 km de autostradă pe tot anul. Zis și făcut: din planul de 150 km s-au recepționat 59,5 km, din care 15 km au fost de fapt reconstruiți, după o lucrare proastă. După toate aceste „realizări“, ministrul a plecat, dar șefii Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) au rămas neclintiți în scaune. Aceasta, deși Șova îi amenințase cu demiterea dacă nu termină 100 km de autostradă în 2018.
Ce-și propune CNAIR pentru 2019
Anul care abia a început se anunță la fel de lipsit de perspectivă. Purtătorul de cuvânt al CNAIR, Alin Șerbănescu, a declarat, la Pro TV, că în 2019 vor fi inaugurați doar 118 km de autostradă. Cel mai probabil, și această țintă se va dovedi o misiune imposibilă.
Potrivit lui Șerbănescu, nu CNAIR dă termenele, ci „constructorii spun că finalizează în 2019“. Cu alte cuvinte, compania de administrare nu are nici o responsabilitate.
Potrivit Asociației Pro Infrastructura, pentru 2019 există o singură certitudine: pot fi inaugurați doar 43,28 km, adică loturile 3 (mai-iunie) și 4 (august-septembrie) ale Autostrăzii A1 Lugoj-Deva (între Holdea și Șoimuș). „În acest moment, este fezabil, dar dificil, ca la finalul lui 2019 să circulăm pe încă aproximativ 8 km din Autostrada A10 între Sebeș și nodul Alba Iulia Sud, pe bretele scurte de acces de la Lancrăm. Restul tronsonului (până la Alba Iulia Nord) nu poate fi gata în 2019, realist vorbind. Iar sectorul de 17,9 km din Autostrada Transilvania (A3) dintre Iernut și Chețani are doar șanse teoretice să fie deschis până la sfârșitul lui 2019, din cauza problemelor financiare ale constructorului (Astaldi) și birocrației nerezolvate. Așadar, scenariul realist ne indică 43,28 km noi de autostradă în acest an, iar cel foarte optimist 69,18 km. Restul sunt doar promisiuni pentru naivi, dezinformări grosolane și minciuni gogonate“, potrivit sursei citate.
Controverse pentru A8 Târgu Neamț-Iași
Pe 20 decembrie 2018, Comisia Națională de Strategie și Prognoză a publicat studiul de fundamentare al Autostrăzii A8 Târgu Neamț-Iași (68 km). În baza acestuia se va derula licitația pentru proiectarea, execuția, întreținerea și operarea prin parteneriat public-privat (PPP) a acestei autostrăzi, după cum a decis Guvernul.
Asociația Pro Infrastructură respinge categoric soluția parteneriatului public-privat, subliniind că tronsonul Târgu Neamț-Iași poate fi construit cu fonduri europene nerambursabile, fără a se aplica taxe de tranzit șoferilor. „Fără un studiu de fezabilitate de calitate, fără investigații de teren amănunțite și fără acord de mediu, riscurile asumate de ofertanții privați vor fi compensate prin prețuri mult umflate, bani pe care toți românii îi vor plăti (prin bugetul de stat). Mecanismul PPP pentru A8 este similar cu acela al Autostrăzii A3 Ploiești-Comarnic-Brașov, pe care l-am criticat în numeroase rânduri. Un contract asemănător (al Autostrăzii Transilvania Brașov-Borș, semnat cu americanii de la Bechtel) s-a implementat dezamăgitor și, într-un final, s-a reziliat cu mult cântec, în urma costurilor devenite insuportabile, clauzele contractuale fiind secretizate“, subliniază Asociația. Potrivit estimărilor Pro Infrastructură, dacă se va merge înainte cu parteneriatul public-privat pentru autostrada Târgu Neamț-Iași, costurile de proiectare și execuție se vor ridica la 1,2 miliarde de euro. Lucrările vor dura 4 ani, fiind urmate de 26 de ani de întreținere și operare din partea operatorului privat, timp în care statul român ar achita maximum 61 milioane de euro anual. „Taxele de drum (per 100 km) sunt: 6,3 euro (autoturisme), 8,8 euro (vehicule comerciale grele) și 12,6 euro (autocare)“, precizează Asociația Pro Infrastructură.
Narcis Neaga, pe făraș. Premierul Dăncilă a trimis Corpul de Control la CNAIR
Premierul Viorica Dăncilă a trimis Corpul de Control la Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), după ce acum o lună a cerut conducerii instituției să predea până la finele anului trecut 100 km de autostradă, din care au fost deschiși traficului doar circa 60 km.
Informația a fost furnizată de surse neoficiale din cadrul CNAIR care au indicat și numărul de înregistrare în companie a ordinului privind acțiunea de control, semnat de premier, potrivit Digi24. Aceleași surse susțin că se dorește înlocuirea actualului director general CNAIR, Narcis Neaga, existând o listă cu doi – trei posibili înlocuitori ai acestuia. Alin Șerbănescu, purtător de cuvânt al CNAIR, a confirmat controlul, spunând că acesta nu a fost finalizat și că ar fi început, de fapt, la sfârșitul anului trecut.
Potrivit lui Șerbănescu, subiectele verificărilor ar fi autostrada Sibiu – Pitești, autostrada A8 (Târgu Mureș – Iași), absorbția fondurilor europene, ș.a, și că nu ar avea legătură cu solicitarea premierului de a fi deschiși traficului 100 km de autostradă în 2018.
Premierul Viorica Dăncilă a declarat în luna decembrie, într-un interviu, că în 2018 trebuie terminaţi 100 km de autostradă, iar dacă aceştia nu vor fi gata, şeful CNAIR „pleacă acasă“.
În replică, șeful CNAIR, Narcis Neaga, a declarat că în Anul Centenarului sunt construiţi 101 km de autostradă, din care 60 sunt daţi în trafic. „Era vorba dacă vom reuşi, în An Centenar, să construim 100 km de autostradă. Da, sunt construiţi. În trafic, 60“, spunea Neaga.