Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Pavel Popescu: ”China cumpără la pachet companii strategice din Europa și chiar și din România!”

În aprilie 2020, deputatul liberal Pavel Popescu anunța inițierea unui proiect legislativ prin care statul român să poată limita drastic investițiile companiilor chineze și ale unor state din afara spațiului comunitar în domeniile strategice din România, pentru următorii 10 ani.

Share

Mihai Enciu și Eugen Cișmașu 0 comentarii

Actualizat: 14.06.2020 - 07:50

“Fac apel la toți politicienii, la toate instituțiile statului și la conducătorii lor, la fiecare român care înțelege crimele comunismului și la toată presa din România, să conștientizeze măcar în ceasul al doisprezecelea pericolul pe care îl reprezintă conducerea comunistă a Chinei pentru economia, unitatea și sănătatea statului român!”, suna apelul parlamentarului liberal.
Despre lege, conjunctură și implicații, Pavel Popescu a avut amabilitatea să ne vorbească într-un interviu exclusiv, pe care îl puteți citi integral în ediția print de luni, 15 iunie, a României Libere, și din care am extras un fragment pe care vi-l prezentăm în cele ce urmează.

”Construind împreună cu China, securitatea statului român și a cetățenilor săi nu ar mai putea fi protejată și garantată”

România Liberă: Domnule deputat, care a fost imperativul acestei inițiative normative?

Pavel Popescu: ”Această inițiativă legislativă s-a conturat în urma unui studiu făcut în ultimii doi ani, cu privire la expansiunea economică a Chinei în statele din Vest, în România, și în Statele Unite. O expansiune economică precum cea a Chinei nu reprezintă o amenințare la adresa României decât în momentul în care interesele sale interferează cu tot ceea ce înseamnă interesele statului român. În România, în opinia mea, am ajuns în situația în care ar trebui să ne punem foarte serios întrebarea dacă statul român nu cumva are de pierdut din acest nu neapărat schimb comercial ci din această interacțiune cu statul chinez în anumite domenii. Mă refer aici în special la domeniile strategice, care sunt foarte bine definite, domeniul nuclear, militar, cel al telecomunicațiilor, sănătate, industrie energetică etc. Pe partea militară nu avem trading cu China iar în zona nucleară tocmai știți că s-a încheiat o colaborare propusă de statul chinez, dar dezbaterea principală în aceste zile se concentrează pe partea de telecomunicații 5G. Este o discuție complexă, la nivel european și global. La nivel național, rolul nostru, al politicienilor, este acela de a proteja interesele cetățenilor români și cele ale statului român. În acest context am realizat că suntem în fața riscului de a oferi acest domeniu strategic, o întreagă infrastructură critică, unei companii care vine dintr-un stat ce are niște valori ce nu sunt compatibile cu valorile spre care s-a îndreptat România în ultimii 30 de ani. Desigur, cu tot respectul pentru cultura chineză și pentru istoria de mii de ani a Chinei, există în mod inevitabil o barieră de relaționare, în momentul în care comparăm seturile de valori, cel pe care vrem să îl asimilăm în România versus cel asimilat și propagat prin vocea Partidului Comunist Chinez în China. Acum 30 de ani și în România încă discutam despre comunism. Nu am vrea să se mai întâmple acest lucru. Iar temerea mea este că, pe aceste infrastructuri critice, ce țin de tehnologia 5G, am fi puși în situația de a construi împreună cu un stat ale cărui valori sunt în contradicție cu valorile noastre democratice. Și atunci securitatea statului român și a cetățenilor săi nu ar mai putea fi protejată și garantată. De ce spun acest lucru? Pentru că dovada o avem tocmai studiind modul în care Partidul Comunist Chinez își controlează propriul popor. China a creat cunoscutul sistem de social scoring, prin care tu, ca cetățean chinez, poți fi notat cu steluțe de la 1 la 5. Dacă ai făcut o greșeală, ai uitat să plătești o factură sau dacă bunica, copilul sau mama ta au greșit cu ceva, scorul tău de cetățean bun în societate scade. În felul ăsta, nu mai ai voie să-ți cumperi bilet de avion, retrogradezi la tren. Dacă circulai cu trenul și ai pierdut puncte, retrogradezi la autobuz... Și atunci, din acest punct de vedere, în opinia mea, nu putem lăsa astfel de domenii strategice, chiar dacă am lua în calcul un impact teoretic impact economic pozitiv, pe mâna unei țări conduse de un Partid Comunist în această direcție.”

România Liberă: Cunoașteți vreo țară care a avut impact economic pozitiv în urma relațiilor economice cu China?

Pavel Popescu: ”În momentul de față nu cred că există în lume țări care să fi avut impact pozitiv după relația cu China. Dimpotrivă, estimat, la nivelul datelor vehiculate în spațiul public, deficitul comercial al României în relația cu China este undeva la 22% din deficitul total comercial. Este enorm. Realitatea este totuși că nu putem scoate total China din acest puzzle global economic. Ar fi absolut absurd. China este un furnizor de servicii și produse la nivel mondial pe care, dacă l-am omite total, am ajunge în prezența unor perturbări economice și a unor repercusiuni mult mai grave decât de imaginăm.”

”China cumpără la pachet companii, unele strategice, altele mai puțin strategice, din tot ceea ce înseamnă statele membre ale UE!”

Pavel Popescu: ”Astăzi, în Europa, China cumpără la pachet companii, unele strategice, altele mai puțin strategice, din tot ceea ce înseamnă statele membre ale UE și chiar și România. Se întâmplă astăzi, în timp ce vorbim. Gândiți-vă că, într-un orizont foarte scurt de timp, sau într-unul mai îndepărtat, cum ar fi acela de 10 ani, China ar putea ajunge să dețină infrastructură critică, strategică, într-o bună parte din Europa. Ceea ce ar însemna un risc major. Muntenegru, de pildă, a plătit undeva în jur de un miliard de dolari pentru 40 de kilometri de autostradă. Contractul Cadru este apreciat undeva la 3,1 miliarde de dolari. Dacă Muntenegru nu începe să-și plătească ratele către China de anul viitor, din 2021, China are dreptul de a pune sechestru, practic, pe terenurile statului Muntenegru. În aceste condiții, imaginați-vă faptul că, în 10 ani, în urma aplicării unui mecanism similar și la noi, o anumită țară, oricare, ar putea ajunge să dețină o întreagă parte din teritoriului statului român!”

(Urmărește interviul cu deputatul Pavel Popescu pe canalul YouTube al României Libere!)

Comentarii

loading...