Astfel, aproape două treimi dintre directorii executivi (62%) ai companiilor mijlocii din opt ţări europene preconizează o creştere între 6% şi 10% a veniturilor, în timp ce alţi alţi 24% vizează un avans de 11%-15% în următoarele 12 luni.
Potrivit studiului citat, încurajaţi de cel mai ridicat nivel de încredere din Europa de după criza financiară globală din 2007-2008, executivii companiilor europene de dimensiuni medii intenţionează să valorifice această situaţie şi nu se lasă impresionaţi de îngrijorarea generală provocată de proliferarea sentimentelor naţionaliste şi de alte incertitudini geopolitice, inclusiv intensificarea tensiunilor comerciale.
„Liderii companiilor europene se pregătesc pentru un an de creştere optimist. Se prezintă a fi mai dinamici şi mai dornici să se adapteze la schimbare într-o măsură mai mare decât omologii lor de la nivel mondial. Companiile mijlocii din Europa anticipează schimbarea şi îşi transformă afacerile prin investiţii, extindere şi îmbrăţişarea tehnologiilor şi a resurselor umane cu grad mare de diversitate”, a declarat Andy Baldwin, Partener Coordonator EY pentru zona EMEIA.
Studiul arată că ambiţiile de dezvoltare sunt la cel mai ridicat nivel în Rusia şi Olanda în condiţiile în care 38% dintre liderii companiilor mijlocii din ambele ţări plănuiesc creşteri de peste 11% în următoarele 12 luni.
Germania şi Franţa, cele mai mari economii europene, nu sunt cu mult în urmă, cu 31% dintre companiile mijlocii preconizând creşteri de peste 11% pe ambele pieţe. Proporţia de companii mijlocii din Regatul Unit al Marii Britanii care manifestă ambiţii de creştere de peste 10% este mai mică (24%), deoarece incertitudinea generată de Brexit continuă să-şi pună amprenta asupra aşteptărilor lor.
În ceea ce priveşte extinderea la nivel internaţional, Franţa se clasează pe primul loc, 33% dintre respondenţi intenţionând să intre pe o piaţă străină nouă. În Regatul Unit al Marii Britanii numai 16% dintre liderii companiilor mijlocii consideră extinderea dincolo de graniţe drept o prioritate.
„Conform rezultatelor studiului, Brexitul continuă să aibă un impact semnificativ global asupra liderilor companiilor de dimensiuni medii din Anglia, care se concentrează acum mai degrabă asupra creşterii cotei de piaţă (21%) şi a oportunităţilor de fuziuni şi achiziţii (19%), decât asupra extinderii internaţionale”, precizează autorii documentului.
Având în vedere accentul pus pe extinderea transfrontalieră, liderii companiilor mijlocii europene consideră că o creştere globală lentă sau staţionară reprezintă principalul risc extern (28% din eşantion), cu 18 puncte procentuale mai mulţi faţă de 2017 şi cu 4% mai mulţi decât în restul lumii. Acesta este considerat drept un risc mult mai mare decât altele, cum ar fi incertitudinea geopolitică (9%) şi obstacolele semnificative în calea comerţului (2%).
Studiul a constatat, de asemenea, că tehnologia reprezintă cea mai semnificativă schimbare la nivelul companiilor de dimensiuni medii din Europa în 2018. Dacă anul trecut, 70% dintre liderii companiilor mijlocii din regiune declarau că nu vor adopta niciodată automatizarea proceselor prin robotizare, astăzi peste 75% dintre ei spun că vor adopta inteligenţa artificială (AI) în următorii doi ani. De fapt, 97% dintre toţi liderii companiilor de dimensiuni medii din Europa plănuiesc să adopte AI în următorii cinci ani, ceea ce face ca regiunea să se claseze pe primele locuri în lume în ceea ce priveşte adoptarea tehnologiilor cognitive şi învăţării automate.
„Cu toate acestea, puţine companii mijlocii europene includ în aceste planuri de schimbare o strategie corespunzătoare pentru combaterea ameninţărilor cibernetice iminente. Numai 7% dintre liderii companiilor mijlocii din regiune investesc în tehnologii care să reducă riscurile cibernetice şi numai 5% consideră că ameninţările cibernetice reprezintă un obstacol important pentru dezvoltare”, se mai arată în documentul citat.
Optimişti în privinţa creşterii veniturilor, peste o treime dintre executivii companiilor de dimensiuni medii europene (37%) intenţionează să facă angajări cu normă întreagă şi niciunul nu intenţionează să îşi reducă forţa de muncă.
EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 250.000 de angajaţi în peste 700 de birouri din 150 de ţări şi venituri de aproximativ 31,4 miliarde de dolari în anul fiscal încheiat la 30 iunie 2017.
EY a angajat Euromoney Institutional Investor Thought Leadership în vederea derulării unui studiu online în care au fost intervievaţi 2.766 de cadre de conducere superioară (60% CEO, fondatori sau administratori) ale unor companii din 21 de ţări, cu venituri anuale între un milion şi trei miliarde de dolari. Studiul a fost realizat în perioada 15 ianuarie – 1 martie 2018. Ţările incluse în regiunea Europa au fost Belgia, Finlanda, Franţa, Germania, Italia, Olanda, Rusia şi Regatul Unit, unde au fost intervievaţi 863 de executivi.