Se confirmă, practic, că la trei ani de la falimentele Astra și Carpatica piața asigurărilor nu doar că nu s-a curățat sau diversificat, cum spuneau susținătorii măsurilor radicale, ci a ajuns mai jos decât a fost vreodată.
City Insurance și Euroins, adică două firme care vând exclusiv RCA și care au trecut prin probleme importante privind solvabilitatea, domină piața asigurărilor din România.
Cu prime brute de peste 1,25 miliarde de lei (record istoric în ceea ce privește vânzările de RCA ale unei singure firme), City ocupă primul loc. În clasamentul asigurărilor generale imediat în spate vine Euroins, cu prime de 1,1 miliarde de lei, și abia pe poziția a treia apare Allianz Țiriac, cu aproximativ 1 miliard de lei din asigurări generale. Urmează Omniasig și apoi Groupama și Asirom. Practic, acest clasament nu face decât să arate că falimentele Astra și Carpatica nu au adus nicio schimbare în bine, piața locală rămânând dependentă de RCA. De fapt, cele două falimente au adus schimbări negative, având în vedere că portofoliul Astra (unul extrem de diversificat, care conținea de la asigurări auto la polițe maritime și de aviație) nu poate fi comparat cu cel al City sau Euroins. Mai mult, cele două firme nu au adunat nici două treimi din angajații pe care îi avea Astra, iar la nivelul colaboratorilor pe zona de vânzări diferența este de la 15.000 de agenți, cât avea Astra, la zero, cât au cele două.
Portofoliul Astra le-a stat în gât austriecilor
După ce crescuse agresiv în 2015 și 2016 exclusiv ca urmare a cadrului primit prin falimentele forțate ale Astra Asigurări, Asirom a demonstrat că are dificultăți în a manageria portofolii cu adevărat importante. Firma austriecilor de la Viena Insurance Group a fost singura din top care a scăzut anul trecut, și încă cu două cifre. După un minus de 22%, Asirom scade mult sub un miliard de lei, ajunge la 840 de milioane și pierde, cel mai probabil, chiar și poziția a cincea.
Asirom a marcat primul an de scădere după ce în doar doi ani (2015 și 2016) reușise mai mult decât dublarea veniturilor, după falimentele Astra și Carpatica și venirea la conducere a slovacului Juraj Lelkes.
Vârful din 2016 (1,08 miliarde lei) a adus însă și efecte negative. În acel an, Asirom a fost amendată pentru nereguli în ceea ce privește gestionarea și plata dosarelor de daună, aceste probleme apărând tocmai din cauza creșterilor uriașe din zona RCA. De altfel, la începutul lui 2017, conducerea Asirom a și anunțat că a întâmpinat probleme ca urmare a preluării în asigurare a unei bune părți dintre foștii clienți ai Astra și Carpatica.
Un lider cu afaceri neclare. Concurența pe piața RCA aproape a dispărut
Între două și trei milioane de polițe de asigurare RCA încheiate pe perioade de la o lună la 12 luni pe parcursul anului 2017 au fost emise de City Insurance, consideră specialiști din piața asigurărilor, susținuți și de raportările celor mai mari brokeri din domeniu. Altfel spus, circa 4 din 10 șoferi care circulă pe străzile din România au RCA la City.
Este un nivel de concentrare la care piața din România nu a fost niciodată, cu excepția perioadei în care Asirom era singurul emitent autorizat să vândă RCA.
Prin comparație, înainte să fie dusă spre faliment, Astra Asigurări avea în portofoliu sub 1 milion de asigurări RCA, de trei ori mai puțin decât City Insurance. Cu toate acestea însă, unul dintre pretextele folosite pentru preluarea ostilă și apoi falimentarea Astra a fost tocmai riscul de contagiune.
Interesant este că ascensiunea City Insurance a început exact în perioada în care compania s-a confruntat cu cele mai mari probleme de solvabilitate. Autoritatea de Supraveghere Financiară constatase un deficit de capital de peste 30 de milioane de euro și a impus firmei un plan de redresare care presupunea inclusiv limitarea vânzărilor de RCA în 2016 la doar 75% din vânzările din 2015.
Cu toate acestea, însă, City Insurance a crescut cu peste 120% în 2016, iar ASF a explicat că nu a putut interveni și nu are de ce să sancționeze firma, pentru că limitarea vânzărilor era doar o recomandare.
Spre deosebire de cazul Astra, la City Insurance nu s-a pus problema preluării în administrare specială, deși, așa cum arată cifrele, potențialul de contagiune este unul semnificativ. De altfel, City Insurance nu a respectat aproape niciunul dintre punctele incluse de ASF în planul de redresare, context în care a fost sancționat mai degrabă simbolic doar Dan Odobescu, persoană care între timp a și ieșit din conducerea și chiar din acționariatul City Insurance.
Acționează ca un intermediar
Nivelul la care City Insurance a fost lăsată și chiar sprijinită să ajungă este cu atât mai periculos cu cât are o strategie de afaceri unicat în țară, care o face să fie mai greu de evaluat sau de urmărit.
În plus, City Insurance nu acționează ca o firmă de asigurare în sens clasic, ci ca un intermediar.
Rapoartele societății arată că între 80% și 85% din portofoliul RCA este reasigurat proporțional. Practic, 85% din primele brute subscrise merg către firme de reasigurare din Londra, iar aceleași firme își asumă și plata a 85% din daunele comise de clienții City. Contractul de reasigurare a venit printr-un broker din Grecia, același care a facilitat intrarea City Insurance și pe piața din Grecia, altă operațiune făcută în plină redresare financiară și cu solvabilitate sub normele impuse de lege.
Altfel spus, în acest moment, cea mai mare parte a șoferilor loviți de clienți ai City Insurance nu sunt despăgubiți de City, ci de un grup de reasigurători din Londra, al căror nume este secret comercial.
» În acest moment, cea mai mare parte a șoferilor loviți de clienți ai City Insurance nu sunt despăgubiți de City, ci de un grup de reasigurători din Londra, al căror nume este secret comercial.