Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Industria românească produce nave de război. Nu pentru noi, ci pentru alții

Șantierul naval din Galați a livrat către un beneficiar din străinătate cea de-a doua navă de luptă de tip corvetă, similară celor de care ar avea nevoie și Forțele Navale ale României.

Share

Mihai Diac 0 comentarii

Actualizat: 18.11.2020 - 00:28

Șantierul naval din Galați a livrat oficial cea de-a doua corvetă construită în România pentru Marina Militară din Pakistan. Ceremonia de predare a navei s-a desfășurat la sfârșitul săptămânii trecute, după ce, în luna februarie 2020, fusese predată prima dintre cele două nave.

Furnizorul celor două corvete este compania Damen din Olanda, care este proprietarul șantierului naval din Galați. Astfel, la data de 12 noiembrie 2020, Marina Militară din Pakistan a preluat oficial noua sa corvetă, tip OPV 1900, botezată PNS Tabuk.

Nava face parte dintr-o serie de două nave similare, comanda acestora fiind plasată către grupul Damen printr-un acord semnat cu Ministerul pakistanez al Apărării ȋn anul 2017. Prima navă, predată Pakistanului în luna februarie 2020, poartă numele PNS Yarmook.

La fel ca PNS Yarmook, PNS Tabuk este o navă multifuncţională cu grad ridicat de adaptabilitate, capabilă să desfăşoare o mare varietate de operaţiuni ȋntr-un mediu maritim complex. Nava dispune de facilităţi de lansare a unui elicopter şi a unui UAV (Unmanned Aerial Vehicle - vehicul aerian fără pilot). Corveta poate lansa la apă simultan două bărci pneumatice tip RHIB (rigid-hull inflatable boat) – ambarcațiuni cu motor folosite, în mod curent, de grupele de comando din cadrul Forțelor Navale.

Compania Damen va continua să asigure asistenţă navei PNS Tabuk pe durata operării.

Directorul general al Şantierului Naval Damen Galaţi, Flemming Sorensen, a precizat că “o asemenea realizare a fost posibilă doar printr-o bună coordonare, o execuţie de calitate, o muncă de echipă excelentă şi o bună colaborare ȋntre toate părţile implicate. Ȋn ciuda provocărilor fără precedent cauzate de pandemie, echipele din Pakistan, România şi Olanda au reuşit, cu perseverenţă, să ȋşi continue munca până la finalizarea cu succes a proiectului”.

Şantierul naval din Galaţi a construit în ultimii 25 de ani peste 40 de nave din sectorul apărării şi securităţii, printre care ultimele şapte nave militare complexe pentru Marina Militară olandeză precum şi nava de patrulare Ştefan cel Mare, care este nava-amiral a Poliţiei de Frontieră a României.

 

“Ultima tranșă de bani o vom folosi să plătim, în avans, sistemele Patriot. Facem acest lucru deoarece banii erau alocați pentru corvete și bateriile de coastă. Nefiind cheltuiți, am cosiderat că pot fi utilizați în acest fel, să putem să eliberăm un pic presiunea de pe buget și, în funcție de cum se finalizează procesele din instanță ale programului de corvete și reluarea procesului la rachetele de coastă, acestea să poată fi demarate”

Nicolae Ciucă,

Ministrul Apărării Naționale

“Au întrerupt procedura existentă anterior printr-o Hotărâre de Guvern. Dacă se finaliza acea procedură, astăzi erau în fabricaţie aceste corvete şi poate puteam să avem deja prima corvetă fabricată. Nu este de joacă cu ce se întâmplă  în Marea Neagră după ocuparea Crimeii de către Rusia”

Ludovic Orban,

Prim-ministru

 

Cât de necesare ar fi cele patru corvete multifuncționale pentru România?

Principalul adversar al NATO și al României este Rusia, care are cea mai puternică forță la Marea Neagră, cu baze inclusiv în peninsula Crimeea, și care și-a modernizat, recent, nava – amiral din Marea Neagră.

Când ar putea Forțele Navale ale României să primească nave noi?

Momentul este imposibil de precizat, dar cu siguranță nu va fi în anul 2020, întrucât un program de achiziție poate fi lansat abia după ce se termină cele trei procese care mai sunt, acum, pe rol.

 

 

România are și ea în plan să cumpere corvete multifuncționale, destinate propriilor Forțe Navale. Dar lansarea programului de cumpărare de nave de luptă noi pentru Armata Română este imposibilă în anul 2020, deși bugetul alocat Apărării ar fi permis demararea unei asemenea achiziții.

Curtea de Apel Bucureşti a respins definitiv o cerere a companiei olandeze Damen, cerere care viza anularea deciziei Ministerului Apărării Naționale prin care s-a ales firma de la care vom cumpăra patru nave de luptă noi.

Această decizie fusese în defavoarea firmei Damen, MApN anunțând că a atribuit contractul de 1,6 miliarde de euro către asocierea de firme Naval Group (Franța) - Şantierul Naval Constanţa.

Forțele Navale Române reclamă de cel puțin cinci ani faptul că au nevoie de patru corvete multifuncționale, întrucât cele mai puternice vase din dotarea actuală sunt două fregate recondiționate – cumpărate de România din Marea Britanie, la momentul când Marina Regală intenționa să le caseze. Cele două fregate Tip 22, denumite inițial „Coventry” și „London”, au fost botezate în România “Regele Ferdinand” și „Regina Maria” și sunt acum operaționale, dar au nevoie de un nou proces de modernizare, care va fi realizat „la pachet”, de aceeași firmă care va vinde României cele patru corvete noi.

Procesul dintre MApN și firma olandeză Damen a început în anul 2019, după ce MApN a anunțat că nu Damen ci Șantierul Naval Constanța va livra noile nave de luptă.

Comentarii