Efectele negative ale Brexit-ului asupra afacerilor britanice sunt costurile crescute, documentele și întârzierile de la frontieră, potrivit Euronews.
La un an și ceva de la ieșirea Marii Britanii din UE, Comitetul de Conturi Publice prezintă o imagine mai puțin roz a Brexit-ului, dar atât de lăudată de prim-ministrul Boris Johnson. Noile controale care se petrec la frontieră aduc o întrerupere suplimentară a importului de alimente.
Raportul său privind comerțul dintre Regatul Unit și UE a fost publicat la doar câteva ore după ce o remaniere minoră a guvernului a văzut un proeminent parlamentar pro-Brexit, Jacob Rees-Mogg, numit în noul rol de „ministru pentru oportunitățile Brexit”.
„Una dintre marile promisiuni ale Brexit-ului a fost ca întreprinderile britanice să își poată maximiza productivitatea și contribuția la economie”, a declarat președintele comitetului Dame Meg Hillier de la Partidul Laburist de opoziție.
„Cu toate acestea, până acum, Brexitul a adus numai efecte negative Regatului Unit”.
Acordul comercial post-Brexit pe care Regatul Unit l-a încheiat cu UE păstrează accesul la piață pentru mărfuri fără tarife și taxe, dar decizia Regatului Unit de a părăsi Piața unică și uniunea vamală a UE a adus un plus de birocrație și costuri pentru comercianți.
„Este clar că ieșirea din UE a avut un impact și că noile aranjamente de frontieră au adăugat costuri afacerilor”, spune un raport parlamentarilor. Volumele comerciale au fost, de asemenea, suprimate de pandemia de coronavirus și de „presiunile globale mai largi”.
Comitetul, care monitorizează cheltuielile publice, avertizează că un număr mai mare de pasageri rezultat în urma redresării din pandemie, precum și noile controale în porturi, duc la mai multe perturbări la frontieră. Cozile lungi de camioane care se apropie de Dover au crescut în primele săptămâni din 2022.
Un nou sistem de intrare/ieșire (EES) din UE, ve deveni operațional din septembrie, dar vine cu un risc: „Riscul că procesul pasagerilor care călătoresc din Regatul Unit în UE va dura mai mult”, se arată în raport. Cu toate acestea, chiar și fără Brexit, noul sistem informatic automatizat pentru călătorii din țări non-UE s-ar fi aplicat Regatului Unit, deoarece se afla în afara zonei Schengen a UE.
Regatul Unit nu a introdus încă controale complete asupra importurilor din UE, notează comitetul, adăugând că „răman multe de făcut” pentru a se asigura că transportatorii și comercianții din UE sunt pregătiți pe măsură ce controalele sunt introduse treptat.
UE a introdus controale complete asupra importurilor de mărfuri din Marea Britanie când perioada de tranziție pentru Brexit a expirat la sfârșitul anului 2020.
S-ar putea face mai mult pentru a ajuta întreprinderile mici și mijlocii (IMM-uri) să facă față noilor costuri de la frontieră, spun parlamentarii. Ei susțin că abia o treime dintr-un fond de sprijin de 20 de milioane de lire sterline (23,7 milioane de euro) pentru a ușura tranziția a fost de fapt plătit.
Planurile guvernamentale de a crea „cea mai eficientă graniță din lume” până în 2025 sunt ambițioase, dar „optimiste, având în vedere cum stau lucrurile astăzi”, spune comisia, adăugând că „nu este convinsă” că există un „plan detaliat pentru a ajunge acolo”.
Urmărește România Liberă pe Facebook și Google News!