27.6 C
București
sâmbătă, 5 octombrie 2024
AcasăEconomieEconomie internăSuntem campionii importurilor și ai prețurilor mari la raft

Suntem campionii importurilor și ai prețurilor mari la raft

Țara noastră a reușit să aibă importuri în primele 9 luni ale anului de 72 de miliarde de euro, ceea ce a însemnat o creștere cu 23 la sută față de aceeași perioadă a anului trecut, potrivit celor mai recente datele ale INS.

Chiar dacă auzim că economia duduie, cifrele oficiale ale Institutului Național de Statistică (INS) ne arată că țara noastră este în continuare ocolită de investitori și că producția internă a țării nu este suficientă pentru a avea o economie sănătoasă. Suntem tot mai dependenți de importuri, inclusiv de fructe și legume, chiar dacă avem și noi o producție internă pe care de multe ori o neglijăm. Astfel, potrivit datelor oficiale, deficitul balanţei comerciale a României a ajuns la 16,740 miliarde de euro în primele nouă luni ale anului, în creştere cu 3,682 miliarde de euro faţă de acelaşi interval din 2020.

Importurile au tot crescut

Pe tot parcursul anului, am reușit să înregistrăm importuri tot mai mari. Mai exact, faţă de septembrie 2020, exporturile din septembrie 2021 au crescut cu 4,6%, iar importurile cu 11,4%, ceea ce se observă clar că avem un consum de 2-3 ori mai mare decât producția necesară. În perioada 1 ianuarie – 30 septembrie 2021, au însumat 54,531 miliarde că exporturile au crescut cu 21,7%, iar importurile cu 23,2%, comparativ cu perioada 1 ianuarie – 30 septembrie 2020. Domeniile cu cele mai multe importuri și exporturi au fost la mașini, echipamente de transport și produse manufacturate.

Cât despre importurile alimentare și aici avem cifre mari la importuri, dar și exportăm cereale și semințe. Să nu uităm că anul acesta am avut o producție record de grâu și orz de peste 25 milioane de tone, dublu față de producția de anul trecut. Ceea ce s-a scumpit totuși și ne afectează atât importurile, cât și exporturile sunt majorarea tarifelor la transportul maritim, care din cauza crizei containerelor au dus la o supratarifare și mai departe la o scumpire în lanț a celorlalte produse. Astfel, din cauza majorării transporturile au crescut masiv tarifele la importuri chiar și cu 50 la sută în anumite situații. Mai departe dacă ne raportăm la prețul de la raft, acesta a fost majorat la rândul său cu 15% de la începutul anului.

Exporturile sunt mai mici

La exporturile de mașini, nu doar avem probleme, ci la nivel mondial sunt dificultăți din cauza crizei microcipurilor folosite la mașini au redus la jumătate fabricarea de mașini noi, ceea ce automat are un impact negativ asupra economiei. Cele două fabrici auto de la noi: Dacia Renaul și Ford nu au mai reușit anul acesta să livreze la capacitatea dinainte pandemiei, ceea ce clar a afectat economia țării.

În ceea ce privește o strategie guvernamentală de atragere a noi investitori străini, aici am cam stagnat, iar acum criza politică care durează de mai bine de o lună afectează la rândul său economia și investițiile. Astfel că, reprezentanții Camerei de Comerț Româno-Germane au făcut la actuala clasă politică încă de acum o lună să rezolve cât mai recent această situație. ,,Românii ar putea fi unii dintre învingători, mai ales în contextul finanțărilor care urmează să vină din partea Uniunii Europene, dar este nevoie de stabilitate, de o direcție clară și de soluții concrete, iar din nefericire impresia în prezent este că se întâmplă exact contrariul, spun reprezentanții mediului de afaceri.”, a fost apelul făcut și nici până astăzi nu avem un Guvern cu puteri depline care să poată încuraja mediul de afaceri și investitorii străini să-și aducă afacerile în țara noastră.

BNR, veste proastă

Într-un final, veștile rele au venit și de la BNR, care ne anunță că rata anuală a inflației a continuat să crească și a urcat la 6,29 %, semnificativ peste nivelul prognozat, de la 5,25 % în august și 3,94 % în iunie. Oficialii BNR justifică acest lucru prin majorărea considerabilă a prețurilor gazelor naturale și energiei electrice cu scumpireacombustibililor și din creșterea semnificativă a prețurilor legumelor în luna septembrie.

Cristina Corpaci
Cristina Corpaci
Din iulie 2021 m-am alăturat echipei România Liberă, unde sunt editor și editorialist economic.
Cele mai citite

Trei candidaturi la prezidențiale au fost contestate la CCR. Sâmbătă se analizează sesizările

Sâmbătă este ultima zi de depunere a candidaturilor la cea mai înaltă funcție în stat. În cursa pentru Cotroceni sunt 10 candidați până acum Sâmbătă...

Ai putea ucide UE, spune Franța. Ba nu ai putea, răspunde Germania

Macron și Scholz se înfruntă din nou, pentru a contracara America protecționistă și puterea chineză Emmanuel Macron și Olaf Scholz conduc cele mai mari două...

Adriean Videanu și soția, „pensionarii” de lux, prinși la vamă cu bijuterii de peste jumătate de milion de euro

Fostul ministru al Economiei și soția sa au fost opriți în aeroportul din Munchen, pentru că nu au declarat bijuterii de peste 650.000 de...
Ultima oră
Pe aceeași temă