9.3 C
București
luni, 4 noiembrie 2024
AcasăEconomieEconomie internăScandalul facturilor la gaze și electricitate. Reacția ANRE

Scandalul facturilor la gaze și electricitate. Reacția ANRE

Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) a demarat acțiuni de control la principalii furnizori de energie electrică și gaze naturale, în contextul creșterii facturilor.

Potrivit ANRE, în cazul clientului casnic, dacă în urma regularizării suma plătită de acesta în plus este mai mare de 100 lei, atunci furnizorul este obligat să restituie suma plătită de către client în termen de 5 zile de la data emiterii facturii de regularizare. Sumele sub această valoare vor fi compensate în contul facturilor următoare.

Potrivit unui comunicat al instituției, ANRE a demarat acțiuni de control la principalii furnizori de energie electrică și gaze naturale pentru a verifica următoarele aspecte:

  • respectarea obligației privind emiterea de facturi care să cuprindă informații corecte, transparente, clare și complete referitoare la plafonarea prețului final al energiei electrice și al gazelor naturale precum și consumul facturat aferent perioadei de acordare a compensației;
  • respectarea obligației de transmitere, în termenul legal, a răspunsului la reclamațiile consumatorilor referitoare la facturi și plata compensațiilor aferente în cazul depășirii termenului;
  • respectarea obligației de emitere a facturii cu decontul final de lichidare în cazul schimbării furnizorului şi transmiterea acesteia clientului final în termenul legal;

Furnizorii de energie electrică verificați sunt: Electrica Furnizare, EON Energie România, Hidroelectrica, Enel Energie, Enel Energie Muntenia, Cez Vânzare, Tinmar Energy.

Furnizorii de gaze naturale verificați sunt: Engie România, EON Energie România, Enel Energie, Enel Energie Muntenia, Primer Energy, Energia Gas & Power, Gaz Vest.

Ce trebuie să facă clienții

Clienții finali care au neclarități privind facturarea energiei electrice și a gazelor naturale, trebuie să se adreseze furnizorului care a emis factura în discuție pentru clarificări, acesta având obligația transmiterii unei explicaţii clare şi uşor de înţeles a modului în care este calculată valoarea facturii, în special în cazul în care aceasta nu este bazată pe consumul real.

În măsura în care apreciază că prin răspunsul formulat nu au fost aduse clarificările necesare, clientul final are posibilitatea să se adreseze ANRE sau altor instituții care au atribuții în acest sens, chiar și instanței de judecată.

Recomandările ANRE

  • să încheie o convenție de consum cu furnizorul de energie electrică/gaze naturale;
  • să solicite citirea lunară a contorului;
  • să verifice dacă facturarea s-a efectuat potrivit indexului transmis
  • să verifice în contract perioada în care trebuie transmis furnizorului indexul și să beneficieze de mecanismul autocitirii pentru a evita facturarea unui consum estimat şi ulterior regularizarea acestuia;
  • să verifice dacă facturarea s-a efectuat potrivit indexului transmis;
  • să nu ignore notificările transmise de furnizorul de energie privind modificarea condițiilor contractuale, în special modificarea prețurilor/tarifelor. Dacă aceste modificări nu respectă condițiile prevăzute în contract (preț fix pe o anumită perioada de timp), clientul final are dreptul să sesizeze ANRE sau alte instituții care au atribuții în acest sens, chiar și instanța de judecată.

În cazul clientului casnic, dacă în urma regularizării suma plătită de acesta în plus este mai mare de 100 lei, atunci furnizorul este obligat să restituie suma plătită de către client în termen de 5 zile de la data emiterii facturii de regularizare. Sumele sub această valoare vor fi compensate în contul facturilor următoare.

Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) rămâne la dispoziția clienților finali cu informații privind liberalizarea piețelor de energie, procesul de schimbare a furnizorului de energie electrică şi gaze naturale, precum și facturarea energiei electrice și a gazelor naturale, acordate prin intermediul liniilor telefonice de tip ”„Call-center”, ce pot fi apelate la numărul 0374554265 (telefon cu tarif normal în rețeaua Orange, apelabil din toate rețelele) și la numărul 0219782 (telefon cu tarif normal în rețeaua Telekom, apelabil din toate rețelele).

De asemenea, consumatorii pot depune petiții pentru aspecte care țin de încălcarea cadrului de reglementare și a legislației primare incidente, prin intermediul rubricii Petiții pusă la dispoziție la pagina de internet anre.ro.

Cristina Corpaci
Cristina Corpaci
Din iulie 2021 m-am alăturat echipei România Liberă, unde sunt editor și editorialist economic.
Cele mai citite

Victorii categorice în NBA! Detroit Pistons, Atlanta Hawks și Dallas Mavericks au avut seară perfectă

În noaptea de duminică spre luni, cele trei meciuri din NBA au fost dominate de echipele câștigătoare, care s-au impus fără probleme în confruntările...

INS: Înmatriculările noi de vehicule rutiere pentru transportul pasagerilor au crescut cu 4,7% în al treilea trimestru

Pentru categoria autoturisme, cea mai însemnată pondere a fost deţinută de vehicule conforme cu norma europeană Euro 4, respectiv 33,6% Pentru categoria autoturisme, cea mai...

Victorii categorice în NBA! Detroit Pistons, Atlanta Hawks și Dallas Mavericks au avut seară perfectă

În noaptea de duminică spre luni, cele trei meciuri din NBA au fost dominate de echipele câștigătoare, care s-au impus fără probleme în confruntările...
Ultima oră
Pe aceeași temă