Se construiește drumul expres Craiova – Pitești. Dar proiectul avansează cu dificultate. Pe primul tronson lucrările au ajuns abia la 36,51 la sută.
Constructorului Tirrena Scavi i-a rămas de construit încă 63,49 la sută din drum, anunță publicația „Gazeta de Sud”. Cel mai recent termen indicat pentru finalizarea lucrărilor este data de 31 decembrie 2022.
Au fost necesare lucrări de relocare şi protejare utilităţi. Acestea au condus la eliberarea cu întârziere a autorizaţiilor de construcţie şi predarea întregului amplasament al Drumului Expres abia în data de 15.06.2021. Durata de execuţie a lucrărilor este de 24 de luni de la data ordinului de începere a Lucrărilor. Din acest motiv, termenul estimat de finalizare a lucrărilor este data de 31.12.2022, au explicat constructorii.
Problema drumului expres este complicată întrucât, potrivit site-ului https://cvlpress.ro, lucrarea a fost împărţită de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) în patru tronsoane. Cel de-al patrulea tronson abia a fost încredinţat şi asta ca urmare a contestaţiilor formulate de compania China Railway 14th BureauCO împotriva deciziei de atribuire a contractului către SA&PE Construct SRL – Spedition UMB SRL – TehnostradeSRL. Această grupare reprezintă un consorţiu de firme gestionate de Dorel Umbrărescu, cunoscut drept “regele asfaltului din România”, dezvăluie site-ul cvlpress.ro. Aceleaşi firme sunt titulare de contract şi pe tronsoanele 2 şi 3 ale viitorului drum expres Craiova – Piteşti.
Se construiește drumul expres Craiova – Pitești. Cel mai avansat este tronsonul 2
Cele mai avansate lucrări sunt pe tronsonul 2. Pe de altă parte, cel mai mic tronson dintre cele patru este tronsonul 1, cu lungimea de 17,7 kilometri. Aici, stadiul de execuţie a lucrărilor aici este abia la 30 la sută. Constructorul de pe tronsonul 1 este firma italiană Tirrena Scavi. Se pare că firma italiană menționată nu mai poate să susţină financiar lucrarea de la Craiova.
Pe lângă chestiunea financiară mai sunt și alte probleme. Studiul de fezabilitate realizat în 2007, pe vremea când ministru al Transporturilor era Ludovic Orban, nu mai corespunde cu actualul amplasament și nu a ţinut cont de existența unui câmp de sonde.
Firma italiană are mai mulți subcontractanți. Unul dintre ei, care se ocupă cu realizarea proiectului tehnic, este firma unui fost director din CNAIR. O altă firmă subcontractoare este a unui „apropiat” al unui șef de la Direcţia Regională Drumuri şi Poduri (DRDP) Craiova.
Centura de Ocolire Craiova Varianta Sud are la rândul ei mari probleme. În februarie 2021, CNAIR a scos din nou la licitaţie execuţia lucrărilor de construire a Centurii de ocolire – Varianta Sud. O comisie din cadrul DRDP Craiova are de analizat șapte oferte. Directorul interimar al DRDP Craiova este Constanţa Pistol, ea fiind şi preşedintele comisiei de licitaţie. Presa locala susține că directorul interimar nu se implică întrucât aşteaptă revenirea pe post a fostului director, care este suspendat şi trimis în judecată pentru înşelăciune.
Ca răspuns la întrebările ziarului „România liberă”, CNAIR ne-a precizat că „în prezent se află în evaluare ofertele depuse la DRDP Craiova pentru procedura de achiziție. Comisia de evaluare numită în baza deciziei Directorului Regional DRDP Craiova, după finalizarea evaluării ofertelor, va proceda la întocmirea raportului procedurii, desemnând Antreprenorul care va executa lucrările. Obiectivul este cuprins în Lista obiectivelor de investiții cu Finanțare de la Bugetul de Stat în anul 2021”.
„Directorul Regional de la DRDP Craiova este Bratu Bogdan Laurențiu care are în prezent suspendat contractul individual de muncă. În acest context, a fost numită Pistol Constanța ca Director Regional, cu atribuții depline. Menționăm că numirile celor doi au fost făcute conform statutului companiei, cu aprobarea Consiliului de Administrație”, ne-a precizat CNAIR.
Tot potrivit CNAIR, „printre sarcinile directorului interimar” se regăsește și proiectul Centurii de Ocolire Craiova – Varianta Sud.
O altă lucrare cu probleme este centura rutieră a orașului Târgu Jiu. CNAIR ne-a precizat că, pentru acest proiect, contractul a fost semnat în data de 24.11.2020 cu Asocierea SECOL SOCIETA EDILE CONSTRUZIONI E LAVORI S.A. – SECOL ROMANIA S.R.L..
Ordinul de începere a lucrărilor a fost emis pentru data de 15.02.2021. Durata contractuală de finalizare a lucrărilor este de 18 luni. Lucrarile se estimeaza să fie finalizate în luna octombrie 2022, ne-a precizat CNAIR.
Site-ul cvlpress.ro dezvăluie însă că iniţial, CNAIR a respins oferta firmei italiene ca inacceptabilă. SECOL a contestat la Tribunalul Bucureşti această decizie şi a avut câştig de cauză. CNAIR a renunţat să atace la Curtea de Apel hotărârea Tribunalului şi ulterior, a atribuit contractul firmei italiene. Potrivit presei locale, deşi ordinul de începere a lucrărilor a fost emis în februarie 2021, iar în martie 2021 a fost predat amplasamentul către antreprenor, până în prezent, stadiul fizic al execuţiei este infim – aproximativ 8 la sută. Informații „pe surse” sugerează că firma Alpha Construct Sistem din Turnu Severin, deținută de un apropiat al directorului DRDP, Laurenţiu Bratu, a avut intenţia să cumpere firma SECOL ROMÂNIA SRL.
Surse neoficiale susţin că firma SECOL nu se va încadra în termenul contractual de finalizare a lucrărilor şi că, probabil, acest contract va fi reziliat.