Pandemia a creat perturbări pe lanțul de aprovizionare. Totodată, s-a declanșat o adevărată criză în domeniul transportului maritim, o criză a containerelor, care duce la scumpiri din ce în ce mai mari la raft. În plus, China, principalul producător la nivel global, a decis să majoreze prețurile chiar de la porțile fabricilor.
Tot mai multe magazine atât online, cât și fizice se confruntă cu stocuri limitate și chiar zero ale produselor pe care le comercializează. Treptat a luat naștere o adevărată criză începută încă de anul trecut odată cu pandemia și adâncită în urma unui cumul de factori. De exemplu, multe fabrici și-au restrâns producția, multe containere au rămas în porturi, iar transportatorii evident că și-au restrâns și ei activitatea la rândul lor și au fost nevoiți să opereze scumpiri. Multe lansări de produse de încălțăminte și îmbrăcăminte nu se găsesc la vânzare. Magazinele de bricolaj anunță și ele că se confruntă cu o lipsă a produselor din cauza întârzierilor în aprovizionare. O altă criză pe care o întâmpină Europa este cea a șoferilor de tir care ar trebui să preia marfa din porturi și să o distribuie mai departe. Vorbim despre un deficit de 400.000 de șoferi la nivel european. Și în plus, mulți erau carantinați la intrarea în țară, cum a fost și cazul României. De aici pornește un val de scumpiri. Firmele de transport au majorat tarifele pentru un container până la 25.000 dolari.
,,Orice majorare a cheltuielilor de transport se va reflecta în creșterea prețului bunurilor și produselor de la raft. Deci dacă avem o dublare a cheltuielilor de transport, probabil prețul bunurilor va crește cu 5-7%”, a declarant pentru cotidianul „România liberă” Adrian Bența, consultant fiscal.
Recent, China, cel mai mare producător al lumii, a anunțat majorări de tarife chiar de la porțile fabricilor. Cifrele oficiale au arătat că indicele prețurilor de producție a crescut cu 10,7% față de anul trecut în luna septembrie, cel mai rapid ritm de creștere de când acest indice a fost măsurat, în 1995. Întreruperile cu energie electrică au perturbat multe industrii din țară, prețul cărbunelui utilizat în multe dintre centralele electrice din China a atins noi recorduri în ultimele zile, în timp ce companiile de utilități se luptă să producă suficientă energie electrică pentru a satisface cererea.
Totuși, specialiștii din industrie consideră că majorarea prețurilor practicată de China este doar o strategie de a profita de situația actuală și a încasa mai mulți bani.
,,Problema este cerere-ofertă. În momentul în care ai cerere asupra unui produs și tu ești producător unic și crești producția, evident cresc prețurile. Asta este strategia Chinei de a-și majora prețurile de vânzare”, ne-a explicat Bența.
Pentru a fi siguri că nu vor întâmpina probleme cu stocurile în prag de iarnă și de Black Friday, sunt și retaileri care s-au pregătit din timp.
,,Spre deosebire de alți ani, am planificat cu mult mai devreme sezonul de shopping și suntem pregătiți pentru cererea în creștere de sărbători. De asemenea, ne-au ajutat și investițiile pe care le-am făcut în ultimii ani în extinderea depozitelor care însumează 230.000 de metri pătrați. Mizăm, în plus, și pe comercianții care vând pe eMAG Marketplace și care vor veni cu oferte proprii. Ca în fiecare an, ne propunem să oferim și anul acesta clienților noștri cele mai bune oferte și multe surprize care să îi mulțumească atât pe cei care caută oferte, cât și pentru cei care caută investiții”, ne-a declarat Stejara Pircan, Vicepreședinte eMAG.
Și reprezentanții Evomag recunosc că se confruntă cu probleme de stoc și încearcă să se aprovizioneze din timp.
Scumpirile și lipsa stocurilor din magazine sunt cauzate și de faptul că importul este mult îngreunat de lipsa navelor de transport. Acest lucru arată cât de interconectate sunt astăzi sectoarele economice între ele. Economiștii internaționali spun că cea mai mare penurie nu este cea de produse, ci de forță de muncă, ca urmare a restricțiilor din această pandemie, a impunerii carantinării, obligativitatea certificatului verde, etc.
,,Orice majorare a cheltuielilor de transport se va reflecta în creșterea prețurilor. Deci dacă avem o dublare a cheltuielilor de transport, probabil prețul bunurilor va crește cu 5-7%”, ne-a declarat Adrian Bența, consultant fiscal.
TEHNIC VORBIND:
Înainte de criză
15.000 de dolari – marfa unui container
2.000 de dolari – costul transportului
După criză
16.000 -18.000 de dolari – marfa unui container
15.000 – 25.0000 de dolari – costul pentru transport
Sursa: Romasia