-0.2 C
București
luni, 18 noiembrie 2024
AcasăEconomieEconomie internăConflictul din Ucraina lovește în aripă industria de transport aerian - ANALIZĂ

Conflictul din Ucraina lovește în aripă industria de transport aerian – ANALIZĂ

Relaxarea restricțiilor ce promitea să reînvie transporturile aeriene este acum blocată de războiul din Ucraina. Analistul eToro Bogdan Maioreanu consideră că transporturile aeriene vor suferi pierderi și mai mari.

Prețul combustibilului pentru avioane a crescut cu peste 60% anul trecut și este în creștere cu 5,1% față de luna trecută. Combustibilul reprezintă 19% din cheltuielile totale ale companiilor aeriene globale, înainte de recentele creșteri de preț.

Creșterea costurilor cu combustibilul pentru companiile aeriene chiar în momentul în care acestea se recuperează după distrugerea cererii indusă de pandemia de Covid ar putea duce companiile slabe spre faliment.

În luna ianuarie a acestui an, previziunile industriei aeriene pentru 2022 luau în considerare un venit global de 432 de miliarde de dolari în scenariul de bază al redresării activității, reprezentând 65% din veniturile din 2019. Până la sfârșitul anului, cererea globală de transport aerian ar putea reveni la 84% din nivelurile din 2019 în scenariul de bază.

O prognoză a IATA – Asociația Internațională a Transportului Aerian – arăta că liniile aeriene din întreaga lume nu se așteaptă, deși revin la operațiunile normale, să atingă nivelurile din 2019 înainte de 2024. Conflictul actual din Ucraina nu permite o revenire la normalitate și are un potențial uriaș de a da întârzia acest obiectiv.  

Închiderea spațiului aerian al UE, al Marii Britanii și al SUA pentru avioanele rusești și măsurile similare ale Rusiei fac ca rutele de călătorie să fie mai lungi, iar avioanele să consume mai mult combustibil, ceea ce sporește costurile acestora. Deja companiile aeriene anulează sau redirecționează zborurile. Grupul german Lufthansa (LHA.DE) a declarat că 30 de zboruri către Rusia sunt anulate în această săptămână, iar zborurile din Europa către Tokyo și Seul vor trebui să facă ocoluri. Air France KLM (AIRF.VI), Finnair vor continuă să opereze zboruri către Thailanda, Singapore și Delhi folosind rute alternative care prelungesc timpul de zbor cu aproximativ o oră. Virgin Atlantic a declarat că evitarea Rusiei va adăuga între 15 și 60 de minute zborurilor dintre Marea Britanie și India și Pakistan, potrivit BBC. De asemenea, compania aeriană scandinavă SAS (SAS.ST) și-a întrerupt serviciul Copenhaga -Tokyo. Compania rusă Aeroflot a declarat că a anulat zborurile către Statele Unite, Mexic, Cuba, Republica Dominicană și toate zborurile către destinații europene.

Lipsa containerelor de transport maritim și blocajele portuare înseamnă că mai multe produse sunt transportate pe calea aerului. Cererea pentru transportul aerian de mărfuri a fost anul trecut cu 6,9% peste nivelul din 2019, potrivit IATA. Transportul aerian de mărfuri este însă cel mai afectat de situația din Ucraina, care se adaugă la problemele existente deja în lanțul de aprovizionare. Finnair (FIA1S.HE) și Virgin Atlantic au anulat deja zborurile cargo din Asia de Nord din cauza închiderii spațiului aerian, în timp ce alte companii încearcă să își ajusteze rutele. Dar acest lucru vine cu pierderi de business și costuri suplimentare. Sancțiunile „nu închid în niciun caz un coridor aerian între Asia și Europa. Pur și simplu devine puțin mai complicat să zbori pe aceste rute”, a declarat un fost șef de cargo la Delta Air Lines (DAL).

Această situație care afectează companiile aeriene din țările care impun sancțiuni Rusiei creează oportunități de afaceri pentru altele. Numărul de zboruri prin Kazahstan s-a triplat, iar transportatorii din Orientul Mijlociu, precum Qatar Airways, Emirates, Etihad, Saudia și Turkish Airlines, și-au mărit cota de piață în China, unde operează deja aproximativ 20-25 de zboruri pe săptămână. Compania taiwaneză EVA Airways (2618.TW) a declarat că zborurile sale cargo către și dinspre Europa funcționează normal și că va lua în considerare adăugarea de noi servicii pentru a satisface cererea de pe piață. Transportatorii ruși, care reprezintă aproximativ 70% din zborurile dintre Rusia și UE, sunt cei mai afectați.

Profitând de faptul ca flota rusă de avioane cargo Antonov AN124 a rămas la sol, și de distrugerea celui mai mare avion cargo din lume, unicul Antonov AN 225, Airbus (AIR.PA) își transformă flotila de avioane supergigant Beluga din dotare în una de transport, oferind servicii de transport aerian logistic pentru mărfuri supradimensionate.  

Urmărește România Liberă pe  Facebook și Google News!

Cristina Corpaci
Cristina Corpaci
Din iulie 2021 m-am alăturat echipei România Liberă, unde sunt editor și editorialist economic.
Cele mai citite

UE analizează piețele agricole post-invazie în Ucraina: măsuri urgente pe masa Consiliului Agricultură și Pescuit

Miniștrii Agriculturii pregătesc strategii pentru 2025 la reuniunea Consiliului UE de la Bruxelles Miniștrii Agriculturii din statele membre ale Uniunii Europene se reunesc luni, la...

Firmele mici, obligate să implementeze SAF-T de la 1 ianuarie. Fără softuri, nu se poate

Pentru companiile mici, aceste softuri reprezintă un demers care presupune costuri suplimentare Începând cu 1 ianuarie 2025, firmele mici din România vor fi obligate să...

Mircea Geoană, sprijinit de Sir George Iacobescu în cursa pentru președinția României

Sir George Iacobescu este singurul român înnobilat de Regina Marii Britanii pentru contribuțiile sale excepționale în domeniul caritabil, comunitar și al serviciilor financiare Mircea Geoană,...
Ultima oră
Pe aceeași temă