Discuţia are loc împreună cu ministrul Fondurilor Europene şi cu toţi primarii de municipii reşedinţă de judeţ din regiunea Moldovei, a anunţat ministrul Transporturilor, Lucian Bode.
„Azi, începând cu ora 14:30, la sediul Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, va alea loc o dezbatere la iniţiativa CNAIR, la care participăm eu şi ministrul Fondurilor Europene, Marcel Boloş, împreună cu toţi primarii de municipii reşedinţă de judeţ din regiunea Moldovei, pentru a discuta despre toate proiectele mari de dezvoltare a infrastructurii pe regiunea Moldovei şi mă refer la cele trei: Autostrada Unirii, Autostrada Braşov-Bacău, pentru care am semnat contractul săptămâna trecută pentru studiul de fezabilitate şi proiectul tehnic, respectiv Drumul Expres Ploieşti – Siret”, a afirmat Bode, conform Agerpres.
Acesta a menţionat că este extrem de important ca Moldova să fie legată prin autostrăzi de Transilvania şi de Muntenia, pentru a avea o dezvoltare unitară la nivelul tuturor regiunilor ţării.
„Este foarte important să finalizăm Sibiu-Piteşti, să închidem coridorul Constanţa-Bucureşti-Piteşti-Sibiu-Nădlac, este foarte important să finalizăm Autostrada Transilvania, să finalizăm Craiova-Piteşti pentru tot ce înseamnă mediul de afaceri din această zonă, dar este extrem de important să legăm Moldova de Transilvania, să legăm Moldova de Bucureşti, de Muntenia, prin autostrăzi, pentru a avea o dezvoltare unitară şi o dezvoltare la nivelul tuturor regiunilor din România”, a spus Bode.
Ministrul a reiterat că în prezent sunt 164 kilometri de autostrăzi şi drumuri expres în lucru, din care 70 de kilometri de şantiere noi, unde au fost începute lucrările.
„Mă refer la Sibiu-Piteşti, tronsonul Sibiu-Boiţa, Varianta Ocolitoare Timişoara Sud, DN 2- A2 şi Drumul Expres Craiova-Piteşti tronsonul 1. Aceste lucrări au început în perioada de criză, de pandemie. Mai mult, până la finele anului, avem toate şansele să începem lucrările la autostrada de Sud a Bucureştiului, cei 52 kilometri şi la două sau poate trei tronsoane din Autostrada Transilvania, pe porţiunea Nădăşel-Biharia”, a explicat ministrul, menţionând că dialogul a fost prima „cheie” a menţinerii acestor şantiere deschise.
Bode a adăugat că au fost abordate într-o manieră transparentă toate procesele decizionale de atribuire în derularea lucrărilor pe marile şantiere de infrastructură, „pentru că orice umbră de îndoială ducea la acele nesfârşite contestaţii în instanţă, care durau ani şi ani de zile”.
„Dar printr-un proces transparent, deschis, fără alte interese meschine, aşa cum din păcate am văzut mulţi ani înainte că s-a întâmplat, am reuşit să mergem înainte, să semnăm contracte noi şi să derulăm contractele cu o viteză mai mare decât ce s-a întâmplat în ultimii ani”, a punctat şeful de la Transporturi.
El a precizat că, în al treilea rând, a fost asigurată finanţarea pentru toate aceste şantiere, fiind 6,4 miliarde de lei alocate prin bugetul pe 2020 la capitolul fonduri europene.
„Aşadar, dacă am finaliza toate şantierele, le-am finaliza în acest an, am avea bani să plătim toate aceste lucrări şi să plătim avans pentru lucrări noi”, a mai subliniat Bode.
Ministrul a subliniat că nu a existat nicio frână în ultimele patru-cinci luni şi mai ales în perioada de criză. Lucrările sunt avansate în cazul celor 41 de km Sebeş-Turda, cele două loturi, stadiul fizic fiind de până în 90%, iar tronsonul ar putea să fie finalizat şi dat în trafic în acest an.
De asemenea, mai sunt 17 km pe tronsonul Autostrăzii Transilvania, Iernut-Cheţani, unde progresul fizic este de peste 90% şi, în condiţiile în care va fi realizată şi descărcarea de la Cheţani, şi acest lot va fi dat în trafic.
Lucian Bode a mai semnalat că Biharia-Borş, 6 kilometri, va fi finalizat în iulie, iar varianta ocolitoare Bacău are 17 km în regim de autostradă într-un progres fizic de peste70-80%, care pot fi daţi în trafic.
„În condiţiile în care progresul fizic se menţine pentru aceste şantiere noi putem vorbi de darea în trafic a acestor obiective, dar eu mă feresc să spun 100 km, 180 km cum spuneau cei dinaintea noastră.(..) Dacă lucrurile merg în acest ritm, avem toate motivele să sperăm că aceste tronsoane vor fi date în trafic, vor începe lucrările la alţi 80 km de autostradă, şi am dat exemplu obiectivele de pe autostrada de sud a Bucureştiului şi de pe Autostrada Transilvania, şi, foarte important, vom semna contracte în luna iunie de proiectare şi execuţie pentru cele două tronsoane de pe Drumul Expres Craiova-Piteşti, care azi lipsesc. Se lucrează pe tronsoanele 1 şi 2 iar 3 şi 4 sunt în licitaţie, dar semnăm contractul, dacă nu avem contestaţii.(…) Semnam contractul pentru Autostrada Sibiu-Piteşti, tronsonul 4, cei 10 km, Tigveni-Curtea de Argeş. Îmi doresc să semnăm (…) trei tronsoane de pe Autostrada Transilvania. Şi, foarte important, să ducem proiectele de pe zona Moldovei la un stadiu de maturitate astfel încât să se poată începe procesul de implementare, începând cu anul viitor”, a afirmat ministrul Transporturilor.