Un studiu bancar a arătat cum comerțul digital din România a înregistrat cea mai rapidă creștere din Europa Centrală și de Est. Motivul este chiar pandemia de Covid-19, care a dus la un avans în ceea ce privește digitalizarea.
Potrivit rapoartelor McKinsey Global Annual Banking, băncile din România au înregistrat creşteri semnificative în 2020-2021 în vânzările digitale. Cu toate acestea, punctul de plecare a fost unul foarte jos, în comparație cu alte țări.
Comerțul digital din România a cunoscut cea mai rapidă creștere
„Printre cele mai relevante funcţionalităţi se numără personalizarea serviciilor şi ofertelor sau conectarea la ecosisteme de servicii adiacente (financiare şi non-financiare). Acestea din urmă se află la un stadiu incipient pe piaţa din România”, susţin autorii cercetării care poartă marca McKinsey Global Annual Banking.
Studiul menționează că un model economic eficient, care favorizează creşterea veniturilor din comisioane, cu relevanţă semnificativă pentru România, unde 2/3 din veniturile băncilor sunt încă determinate de venituri din dobânzi .
În România, vânzările digitale se află la un stadiu incipient. Alte state din Europa Centrală și de Est arată un potenţial semnificativ pe termen scurt şi mediu. Specialiștii spun că „inovaţia şi obiectivele bazate pe decizii rapide sunt extrem de relevante atunci când facem diferenţierea între jucătorii de top şi restul”.
„Următorii ani sunt cruciali pentru orice bancă cu aspiraţii de a ajunge pe partea bună a extremei descrise în raportul din acest an. Timpul se scurge, iar diferenţele de performanţă se adâncesc tot mai mult”, afirmă Ovidiu Tişler, Associate Partner al biroului McKinsey & Company din Bucureşti.
Pandemia de Covid-19 a dus la un avans al digitalizării
Același studiu a arătat că pandemia de Covid-19 a dus la o incertitudine și mai mare, precum presiunea inflaţionistă sau impactul neclar al stimulentelor economice asupra costurilor de risc.
„COVID-19 a dus la un avans semnificativ al digitalizării la nivel global, România fiind printre economiile europene cu cea mai rapidă creştere în privinţa utilizării serviciilor digitale în sistemul bancar”, susţin autorii studiului.
Proftabilitatea din sectorul bancar din România s-a diminuat în 2020 la aproximativ 8%, de la 11% în 2019, în urma pandemiei. Este pentru prima dată în ultimii şase ani când profitabilitatea sectorului bancar local a scăzut sub 10%.
Urmărește România Liberă pe Facebook și Google News.