Mercedes-Benz și Stellantis intenționează să urmeze exemplul investiției de 2,4 miliarde de dolari a Rio Tinto Group în mina din Serbia, prin dezvoltarea procesării litiului și a producției de baterii pentru vehicule electrice, potrivit surselor citate de Bloomberg.
Cei doi giganți auto sunt deja parteneri într-o societate mixtă de baterii, astfel că nu ar fi la prima colaborare de acest gen. Discuțiile reprezintă un pas important în relansarea proiectului, care a fost blocat în urmă cu doi ani de Serbia din cauza protestelor locale.
Guvernul sârb a cerut dezvoltarea unei industrii mai largi a litiului, nu doar exportul materiei prime, pentru a susține proiectul Jadar.
Uniunea Europeană depinde în totalitate de importurile de materii prime necesare pentru fabricarea bateriilor și urmărește dezvoltarea unui lanț de aprovizionare propriu pentru vehicule electrice, pentru a reduce dependența de importurile din Asia.
Totuși, tranziția ezitantă către vehiculele electrice a dus la amânarea mai multor proiecte, inclusiv cele ale Mercedes și Stellantis, care au pus în așteptare două dintre cele trei fabrici de baterii planificate în Europa, cu un cost total de 7 miliarde de euro, din cauza scăderii cererii pentru vehicule.
China domină industria litiului
Serbia va semna vineri un acord-cadru cu UE privind materiile prime, a declarat președintele Serbiei, Aleksandar Vucic.
Pactul inițial prevede înființarea unei industrii de prelucrare și fabricarea de baterii, asigurând că materialele și vehiculele electrice produse se vor califica pentru vânzare în UE fără taxe.
Directori ai celor două companii auto vor fi prezenți în Serbia vineri, în timpul vizitei cancelarului german Olaf Scholz, și ar putea semna scrisori de intenție pentru dezvoltarea industriei litiului în Serbia.