5.3 C
București
miercuri, 8 ianuarie 2025
AcasăEconomieAutoCum funcționează motorul mașinii și când e indicat să schimbi piesele

Cum funcționează motorul mașinii și când e indicat să schimbi piesele

Ai deschis vreodată capota mașinii și te-ai întrebat ce se întâmplă acolo? Pentru necunoscători, motorul unui automobil poate părea un amalgam de metal, tuburi și fire. Dar, pentru a te asigura că motorul funcționează corect și pentru a recunoaște semnele care te avertizează că o componentă funcționează necorespunzător, astfel încât să știi când să duci mașina la service, trebuie să ai cunoștințe de bază despre cum funcționează motorul și care sunt diferitele sale piese. Iată o prezentare generală, inclusiv când ar trebui schimbată o componentă.

Blocul motor

Blocul motor este baza motorului. Majoritatea sunt turnate dintr-un aliaj de aluminiu, dar fierul este încă utilizat de unii producători. Blocul motor mai este denumit și blocul cilindrilor având în vedere tuburile turnate în structura integrată. Cilindrul este componenta care adăpostește pistoanele motorului. Cu cât un motor are mai mulți cilindri, cu atât este mai puternic. În plus față de cilindri, în bloc sunt încorporate alte tuburi care permit uleiului și lichidului de răcire să circule către diferite părți ale motorului.

Deasupra fiecărui cilindru se află o bujie. Când se produce o scânteie, aceasta aprinde combustibilul și aerul comprimat, provocând mini-explozia care împinge pistonul în jos. Fisele de bujii uzate pot provoca rateuri de aprindere, ceea ce poate crește consumul de combustibil și deteriora motorul. Prin urmare, acestea trebuie înlocuite, în medie, la fiecare 2 până la 4 ani sau 40.000 până la 90.000 km.

Sistemul de distribuție

Arborele pistonului este cel care transformă mișcarea ascendentă și descendentă a pistoanelor într-o mișcare de rotație care permite deplasarea automobilului. Arborele cu came este creierul motorului. Acesta funcționează împreună cu arborele pistonului prin intermediul unei curele de distribuție, pentru a se asigura că supapele se deschid și se închid la momentul potrivit pentru o performanță optimă a motorului.

Lanțul sau cureaua de distribuție menține arborele pistonului și arborele cu came în aceeași poziție relativă unul față de celălalt în timpul funcționării motorului. Dacă aceștia nu sunt sincronizați, motorul nu va funcționa. Astfel, dacă cureaua se rupe, motorul mașinii poate suferi daune grave. Du-ți mașina la verificări periodice și, dacă mecanicul îți sugerează schimbarea componentelor, poți achiziționa o curea distributie de la Autoeco.

Camera de combustie

Camera de combustie a unui motor este locul în care combustibilul, aerul, presiunea și electricitatea se reunesc pentru a crea mica explozie care mișcă pistoanele mașinii, creând astfel puterea necesară funcționării motorului. Camera de combustie este formată din cilindru, piston și cap cilindru. Cilindrul acționează ca perete acesteia, vârful pistonului acționează ca bază a camerei de combustie, iar capul cilindrului acționează precum un capac.

Pistoanele

Atunci când combustibilul se aprinde în camera de combustie, forța împinge pistonul în jos, care la rândul său mișcă arborele pistonului. Pistonul se atașează la arbore printr-o bielă. Acesta se conectează la bielă prin intermediul unui ax de piston, iar biela se conectează la arborele pistonului prin intermediul unui rulment de bielă.

Pe partea superioară a pistonului, se află trei sau patru canale turnate în metal. În interiorul acestora sunt introduse inelele pistonului. Inelele de compresie sunt cele superioare și apasă spre exterior pe pereții cilindrului pentru a asigura etanșarea camerei de combustie. Inelul de ulei este cel inferior și împiedică pătrunderea uleiului din rezervor în camera de combustie. De asemenea, elimină excesul de ulei de pe pereții cilindrului.

Injectoare de combustibil

Pentru a crea combustia necesară mișcării pistoanelor, este nevoie de combustibil în cilindri. Înainte de anii 1980, mașinile foloseau carburatoare pentru a alimenta camera de combustie cu combustibil. În prezent, toate autovehiculele utilizează unul dintre aceste tipuri de sistem de injecție: injecție directă de combustibil sau injecție portată. În cazul injecției directe de combustibil, fiecare cilindru are propriul injector, care distribuie combustibilul direct în camera de combustie la momentul potrivit pentru ardere.

În cazul injecției portate, în loc să injecteze combustibilul direct în cilindru, acesta este injectat în colectorul de admisie, chiar în afara supapei. Atunci când supapa se deschide, aerul și combustibilul intră în camera de combustie. Pentru ca un sistem de injecție să funcționeze corect, ia în considerare schimbarea filtrului de combustibil la fel ca în cazul bujiilor, la fiecare 2-4 ani.

Întreținerea regulată este esențială pentru performanța optimă și longevitatea motorului. Deși motorul poate părea o componentă complexă, cu informații de bază despre funcțiile sale, poți lua decizii în cunoștință de cauză cu privire la repararea autovehiculului tău. Nu uita, un motor bine întreținut nu numai că asigură o călătorie lină, dar poate, de asemenea, îmbunătăți eficiența consumului de combustibil și prelungi durata de viață a mașinii tale.

Alexandru Stancu
Alexandru Stancu
2017 este anul debutului meu în presă. Am trecut pe la ProTv și Aleph News, iar din vara lui 2021 am devenit editor web la România Liberă.
Cele mai citite

Claudiu Năsui dezvăluie că unii membri USR l-ar susține pe Nicușor Dan la alegerile prezidențiale

Vicepreşedintele USR, Claudiu Năsui, a declarat marți, 7 ianuarie, că în interiorul partidului condus de Elena Lasconi sunt oameni care doresc ca Nicuşor Dan...

Angel Tîlvăr: Nu se pune problema ca armata să devină obligatorie în România

Ministrul Apărării, Angel Tîlvăr, a declarat, marți seară, la Antena 3 CNN, că nu se pune problema ca armata să devină obligatorie în România....

Eliminarea facilităților fiscale lovește industria IT: salarii mai mici și riscuri de concedieri

Decizia de a elimina scutirile de impozite pentru angajații din IT de la începutul lui 2025 generează nemulțumiri în industrie. Salariile nete ale specialiștilor...
Ultima oră
Pe aceeași temă