Ai deschis vreodatฤ capota maศinii ศi te-ai รฎntrebat ce se รฎntรขmplฤ acolo? Pentru necunoscฤtori, motorul unui automobil poate pฤrea un amalgam de metal, tuburi ศi fire. Dar, pentru a te asigura cฤ motorul funcศioneazฤ corect ศi pentru a recunoaศte semnele care te avertizeazฤ cฤ o componentฤ funcศioneazฤ necorespunzฤtor, astfel รฎncรขt sฤ ศtii cรขnd sฤ duci maศina la service, trebuie sฤ ai cunoศtinศe de bazฤ despre cum funcศioneazฤ motorul ศi care sunt diferitele sale piese. Iatฤ o prezentare generalฤ, inclusiv cรขnd ar trebui schimbatฤ o componentฤ.
Blocul motor
Blocul motor este baza motorului. Majoritatea sunt turnate dintr-un aliaj de aluminiu, dar fierul este รฎncฤ utilizat de unii producฤtori. Blocul motor mai este denumit ศi blocul cilindrilor avรขnd รฎn vedere tuburile turnate รฎn structura integratฤ. Cilindrul este componenta care adฤposteศte pistoanele motorului. Cu cรขt un motor are mai mulศi cilindri, cu atรขt este mai puternic. รn plus faศฤ de cilindri, รฎn bloc sunt รฎncorporate alte tuburi care permit uleiului ศi lichidului de rฤcire sฤ circule cฤtre diferite pฤrศi ale motorului.
Deasupra fiecฤrui cilindru se aflฤ o bujie. Cรขnd se produce o scรขnteie, aceasta aprinde combustibilul ศi aerul comprimat, provocรขnd mini-explozia care รฎmpinge pistonul รฎn jos.ย Fisele de bujiiย uzate pot provoca rateuri de aprindere, ceea ce poate creศte consumul de combustibil ศi deteriora motorul. Prin urmare, acestea trebuie รฎnlocuite, รฎn medie, la fiecare 2 pรขnฤ la 4 ani sau 40.000 pรขnฤ la 90.000 km.
Sistemul de distribuศie
Arborele pistonului este cel care transformฤ miศcarea ascendentฤ ศi descendentฤ a pistoanelor รฎntr-o miศcare de rotaศie care permite deplasarea automobilului. Arborele cu came este creierul motorului. Acesta funcศioneazฤ รฎmpreunฤ cu arborele pistonului prin intermediul unei curele de distribuศie, pentru a se asigura cฤ supapele se deschid ศi se รฎnchid la momentul potrivit pentru o performanศฤ optimฤ a motorului.
Lanศul sau cureaua de distribuศie menศine arborele pistonului ศi arborele cu came รฎn aceeaศi poziศie relativฤ unul faศฤ de celฤlalt รฎn timpul funcศionฤrii motorului. Dacฤ aceศtia nu sunt sincronizaศi, motorul nu va funcศiona. Astfel, dacฤ cureaua se rupe, motorul maศinii poate suferi daune grave. Du-ศi maศina la verificฤri periodice ศi, dacฤ mecanicul รฎศi sugereazฤ schimbarea componentelor, poศi achiziศiona oย curea distributie de la Autoeco.
Camera de combustie
Camera de combustie a unui motor este locul รฎn care combustibilul, aerul, presiunea ศi electricitatea se reunesc pentru a crea mica explozie care miศcฤ pistoanele maศinii, creรขnd astfel puterea necesarฤ funcศionฤrii motorului. Camera de combustie este formatฤ din cilindru, piston ศi cap cilindru. Cilindrul acศioneazฤ ca perete acesteia, vรขrful pistonului acศioneazฤ ca bazฤ a camerei de combustie, iar capul cilindrului acศioneazฤ precum un capac.
Pistoanele
Atunci cรขnd combustibilul se aprinde รฎn camera de combustie, forศa รฎmpinge pistonul รฎn jos, care la rรขndul sฤu miศcฤ arborele pistonului. Pistonul se ataศeazฤ la arbore printr-o bielฤ. Acesta se conecteazฤ la bielฤ prin intermediul unui ax de piston, iar biela se conecteazฤ la arborele pistonului prin intermediul unui rulment de bielฤ.
Pe partea superioarฤ a pistonului, se aflฤ trei sau patru canale turnate รฎn metal. รn interiorul acestora sunt introduse inelele pistonului. Inelele de compresie sunt cele superioare ศi apasฤ spre exterior pe pereศii cilindrului pentru a asigura etanศarea camerei de combustie. Inelul de ulei este cel inferior ศi รฎmpiedicฤ pฤtrunderea uleiului din rezervor รฎn camera de combustie. De asemenea, eliminฤ excesul de ulei de pe pereศii cilindrului.
Injectoare de combustibil
Pentru a crea combustia necesarฤ miศcฤrii pistoanelor, este nevoie de combustibil รฎn cilindri. รnainte de anii 1980, maศinile foloseau carburatoare pentru a alimenta camera de combustie cu combustibil. รn prezent, toate autovehiculele utilizeazฤ unul dintre aceste tipuri de sistem de injecศie: injecศie directฤ de combustibil sau injecศie portatฤ. รn cazul injecศiei directe de combustibil, fiecare cilindru are propriul injector, care distribuie combustibilul direct รฎn camera de combustie la momentul potrivit pentru ardere.
รn cazul injecศiei portate, รฎn loc sฤ injecteze combustibilul direct รฎn cilindru, acesta este injectat รฎn colectorul de admisie, chiar รฎn afara supapei. Atunci cรขnd supapa se deschide, aerul ศi combustibilul intrฤ รฎn camera de combustie. Pentru ca un sistem de injecศie sฤ funcศioneze corect, ia รฎn considerare schimbarea filtrului de combustibil la fel ca รฎn cazul bujiilor, la fiecare 2-4 ani.
รntreศinerea regulatฤ este esenศialฤ pentru performanศa optimฤ ศi longevitatea motorului. Deศi motorul poate pฤrea o componentฤ complexฤ, cu informaศii de bazฤ despre funcศiile sale, poศi lua decizii รฎn cunoศtinศฤ de cauzฤ cu privire la repararea autovehiculului tฤu. Nu uita, un motor bine รฎntreศinut nu numai cฤ asigurฤ o cฤlฤtorie linฤ, dar poate, de asemenea, รฎmbunฤtฤศi eficienศa consumului de combustibil ศi prelungi durata de viaศฤ a maศinii tale.