„Încă de când a apărut legea RCA (n.r.- în urmă cu un an), în piaţa de asigurări s-au observat nişte lacune, astfel încât azi asistăm la nişte creşteri nejustificate de preţuri. Am tot menţionat că păgubitul nu beneficiază de serviciile de service, ci anumiţi terţi, respectiv anumite ateliere de reparaţii. Un asigurător normal nu o să vină niciodată cu o soluţie de reparaţie pentru o aripă sau o bară făcută praf, ci doar cu soluţia de înlocuire, pentru că acolo este câştigul şi pentru că legislaţia permite. Atunci, de ce legislaţia permite acest lucru? Am mai auzit că elementele de plastic ale unei bare nu se repară. Nu se repară ce? Pe de altă parte, se vorbeşte despre siguranţă rutieră. Anumite lucruri care se pot repara, se repară. Tehnicieni sunt şi de o parte, şi de alta, la fel cum sunt şi în service-uri“, a afirmat Mădălin Roşu, responsabil Secţiunea Auto din cadrul UNSAR, citat de Agerpres.
Studiul realizat de UNSAR se bazează pe o cercetare de piață realizată în perioada 1 ianuarie 2017 – 31 mai 2018, pe baza ofertelor colectate de la 29 de ateliere de reparaţii pentru două modele de automobile, respectiv Skoda Octavia Tour (an de fabricaţie 2005) şi Mercedes Benz E-Classe (an fabricaţie 2011).
ASSAI: Asigurătorii vor să modifice legea RCA
Asociația Societăților de Service Independente (ASSAI) contestă studiul făcut de UNSAR, argumentând că acesta este irelevant atât din punctul de vedere al numărului de service-uri de la care s-au colectat date, cât și în ceea ce privește prețurile de reparație ale modelelor de autoturism alese, respectiv Skoda și Mercedes. Acestea nu sunt nici cele mai numeroase și nici cele mai accesibile autovehicule din România.
„Așa-zisul studiu nu a analizat nici 0,1% din service-urile auto din țară. În România sunt 11.000 de service-uri auto. Apoi, oricine știe că două mașini nu pot fi avariate la fel, astfel încât costurile de reparație să fie egale. Vreau să subliniez că ceea ce UNSAR impută service-urilor, faptul că nu repară bare de protecție sau aripi, ci doar le înlocuiește, ține, de fapt, de reglementările Registrului Auto Român (RAR). Aceste elemente ale caroseriei sunt legate strict de siguranța pietonilor. Toate testele de siguranță care se fac pe autovehicule au în vedere, primordial, siguranța pietonului care ar putea fi lovit. O bară sau o aripă reparată nu se mai comportă la fel ca una integră, nu mai resoarbe șocurile la fel, iar în cazul unui accident se pot întâmpla lucruri foarte grave”, ne-a declarat Dan Barbu, președintele ASSAI. Acesta a precizat că RAR interzice service-urilor auto să repare bare de protecție, aripi sau capote tocmai din aceste considerente.
În opinia șefului ASSAI, asigurătorii doresc, de fapt, modificarea Legii RCA intrată în vigoare acum un an, în sensul tăierii unor beneficii pe care le au acum cei păgubiți. “ Asigurătorii ar vrea o plafonare a prețurilor reparațiilor efectuate cu asigurarea RCA. Caută tot felul de motive pentru modificarea legii”, a declarat Dan Barbu pentru RL.
Potrivit studiului UNSAR, un posesor de maşină avariată, model Skoda Octavia, care nu are asigurare, va plăti un preţ mediu de 501,03 lei pentru revopsirea unei bare faţă, în timp ce tariful mediu achitat de către un şofer care deţine asigurare este de 1.505,52 lei. De asemenea, pentru înlocuirea unui far dreapta, piesă originală, avantajul de preţ mediu achitat este în favoarea maşinii neasigurate, cu 528,44 lei, faţă de 814 lei achitaţi în cazul unui autovehicul cu asigurare